شناسهٔ خبر: 24884222 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

‎شورای شهر استعفای نجفی را نپذیرفت

صاحب‌خبر -
 

سرویس سیاسی – اجتماعی: شهردار مستعفی تهران با رای و تصمیم اعضای شورای شهر موظف به بازپس گیری استعفایش و ادامه کار در شهرداری شد.
به گزارش خبرنگار ما، اواخراسفند ماه پارسال دکتر محمد علی نجفی اعلام کرد به خاطر ابتلا به یک بیماری،ازسمت خوداستعفامی کند و قرار شد در نخستین جلسه شورا در سال ۹۷ موضوع این استعفا به رای گذاشته شود که پس از دو جلسه بررسی این مساله، با رای قاطع اکثریت اعضا (۱۶ رای مخالف استعفا و ۴ رای موافق و یک غایب) شوراخواهان ادامه فعالیت نجفی شد.
نجفی هم پس از حضور در صحن شورا متن استعفای خود را قرائت کرد و در ادامه موافقان و مخالفان استعفا به بیان نقطه نظرات خود در این باره پرداختند وپیش از آغاز رای گیری شهردار تهران صحن شورا را ترک کرد.
سپس با دستور رئیس شورا برگه‌های رای گیری میان اعضا توزیع و رای گیری با برگه و پنهانی انجام شد که بر اساس نتیجه آرا، از مجموع ۲۰ رای اخذ شده، ۱۶ عضو به استعفا رای مخالف دادند تا به این ترتیب نجفی همچنان به عنوان شهردار تهران به فعالیت خود ادامه دهد.
سخنان رئیس شورا
محسن‌هاشمی‌رئیس شورای شهر در این جلسه و پیش از رای گیری در سخنانی با بیان این که از شهردار تهران تشکر می‌کنم که از ایام نوروز با وجود استعفا، شهر را با جدیت اداره کرد، اظهار داشت: وی نخستین بخشنامه خود را هم در پاسخ به رهنمودهای رهبری و حمایت از کالای ایرانی ابلاغ کرد که از این پس در شهرداری از کالای ایرانی حمایت می‌شود.
وی با بیان این که همه نکات و تحلیل‌هایی که در رسانه‌ها طی یک ماه گذشته درباره استعفای نجفی ارائه شده، محترم است ،افزود:باید دو نکته را در این باره بیان کنم چرا که انصاف رعایت نشده است . یکی از آنها بحث دلخوری نجفی از شورا و عدم حمایت شورا از نجفی بود که این موضوع، تلقی اشتباه ایجاد می‌‌کند. نکته دوم بحث به بن بست رسیدن مدیریت شهری است که این تصور هم نادرست است چرا که شورا در رأس امور شهر قرار دارد و به وظایف خود عمل می‌کنیم.
هاشمی تاکید کرد: باید دقت داشت که ما با رأی مردم اینجا هستیم و رأی مردم یعنی توجه به خواسته آنها و باید مراقب باشیم که نظارتمان با خواسته‌های مردم هماهنگی داشته باشد.
سخنان نجفی
در ادامه نجفی با بیان این که در وهله اول از حمایت‌ها و الطاف شورای شهر چه در روزهای اخیر و چه در هفت ماه فعالیتم و همچنین از حمایت‌های شهروندان و نمایندگان مجلس تشکر می‌کنم، گفت: تیمی‌در این مدیریت شهری بود که با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم کرد و توانست کارنامه موفقی داشته باشد.
وی در ادامه با بیان این که بهترین تیم مدیریت شهری در این مدت انتخاب شد، تاکید کرد: شورا در این هفت ماه و نیم حمایت‌های خوبی از شهرداری داشته است و تاکید می‌کنم که هر چه در تهران انجام شده، کار مشترک شورا و شهرداری بوده است.
نجفی با بیان این که کارنامه این مدت فعالیت ما قابل دفاع است و قابل مقایسه با هیچ دوره‌ای نیست،اظهار داشت: به رغم وجود انحرافات و ضعف‌های زیاد توانستیم با مدیریت الویری و اعضای شورای شهر بودجه را به بهترین نحو اجرایی کنیم؛ به گونه‌ای که در بخش نقدی ۹۵ درصد بودجه محقق شد.وی با بیان این که حاضریم با افرادی که مدعی مدیریت بد ما هستند بحث کنیم، اظهار داشت: دقت داشته باشید که در سال ۹۵ شهرداری وقت ۵۰۰۰ میلیارد تومان از بانک وام گرفت تا کار خود را پیش ببرد اما این اتفاقات در دوره ما رخ نداد هر چند که از همان روزهای اول افراد و مراکزی در صدد تخریب شهرداری بودند.
شهردارتهران با بیان این که تیتر یک رسانه ملی سفره هفت سین ۱۴ میلیون تومانی شورا بود در حالی که این اتفاق رخ نداده بود و این در حالی است که به بدهی ۵۲ هزار میلیارد تومانی پرداخته نشده است، تاکید کرد: منشاء این بدهی‌ها هم جای سئوال است و در این میان مرا بیشتر مورد عنایت قرار می‌دادند و “از هر کرانه تیر جفا کردند روانه” که نهایتا یکی به هدف خورد.
شهردار تهران با اشاره به وجود مشکلات و سختی‌هایی که در روند مدیریت شهری وجود داشت افزود: در مقابل مشکلات و نابسامانی‌ها که بخشی از آنها اقتضای ذاتی کار شهرداری است، مقداری از آن باقیمانده تیم قبلی مدیریت شهری و بخش دیگری هم تحمیلی و ساختگی برای مجموعه شهرداری تهران بود، توانستیم اقدامات موثری را انجام دهیم.
نجفی گفت: با اقدامات انجام شده توانستیم در مسیر تحقق وعده‌ها حرکت و تهران را به شهری زیست پذیرتر تبدیل کنیم؛ البته برخی از اقدامات اکنون توسط شهروندان قابل مشاهده و لمس است ولی بخشی از فعالیت‌ها هم باید در آینده نتیجه آن مشاهده شود، مانند دانه‌ای که کاشته‌ایم و هنوز ساقه و برگ آن از خاک سر بیرون نیاورده است.
نجفی با تاکید بر این که از قبل، من و همکارانم سختی راه را پیش بینی می‌کردیم افزود: اکنون هم من و تمامی‌همکارانم بر لزوم ادامه این راه تردیدی نداریم و من یا هر کس دیگری که باشد اراده بر تداوم این راه را داریم، در حقیقت چه باشم و چه نباشم اراده ادامه راه وجود دارد.
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشریح دلایل استعفای خود پرداخت و افزود: مساله‌ای که موجب طرح این استعفا شد خارج از اداره من و مبتنی بر تقدیر الهی بود به شکلی که یک ماه قبل بر اساس اعلام پزشکان مبتلا به بیماری شدم که هم مرحله درمان آن سخت است و هم پس از آن دوره‌ای طویل و طولانی را به همراه دارد، لذا استعفای خود را به شورای شهر تهران ارائه کردم.
وی افزود: البته افرادی که از روز اول پیش‌بینی پیغمبرگونه‌ای برای استیضاح و رفتن من داشتند، خیلی از این رفتن ابراز خوشحالی نکنند؛ چرا که در آن زمان این افراد عنوان می‌کردند که نجفی مریض است و نمی‌تواند در این مسئولیت بماند. در حالی که در آن زمان مریض نبودم و اصلا بیماری قلب من مطرح نبود و بیماری که امروز به خاطر آن استعفا کرده‌ام مساله‌ای‌است که ظرف یک ماه گذشته عارض شده و من از آن مطلع شده‌ام.
شهردار تهران گفت: بی تردید درمان این بیماری بخش عمده‌ای از انرژی ام را می‌گیرد و برای رتق و فتق امور شهرداری انرژی باقی نمی‌گذارد، لذا از اعضای شورا درخواست می‌کنم اجازه دهند این بار را بر دوش برادر یا خواهر دیگری بگذارند.
وی تاکید کرد: موضوع استعفای من به مسائل سیاسی و محیطی و اطراف آن ارتباط ندارد و اصلی‌ترین علت این استعفا همین بیماری است که قابل جمع کردن نیست. البته عوامل مشدد همیشه وجود دارد. لذا پیشنهادها و توصیه‌هایی که در این مدت مبنی بر تعیین قائم مقام و یا اخذ مرخصی به من شده است برای من قابل قبول نیست. نجفی گفت:طی فعالیت چند ماهه در شهرداری،تلاش کردیم شهرتهران که به بدنی ضعیف و حتی مقداری خم شده تبدیل شده بود ،از جا بلند کنیم و در این مرحله در برخی موارد این بدن آماده حرکت و حتی پرش و حیف است آن را به وضع قبلی برگردانیم.
نجفی باقیماندن خود در پست شهرداری تهران را متحمل وارد شدن لطمه‌هایی به شهر و خودش دانست و افزود: به من از دو جهت لطمه وارد می‌شود، از یک سو به دلیل سیر درمان بیماری، قطعا به مدیریت شهری نمی‌توانم به درستی بپردازم و در نهایت کارنامه ضعیفی از من به جا می‌گذارد و از سوی دیگر سیر معالجه من هم با لطمه‌هایی مواجه می‌شود.
وی تاکید کرد: احترام خاصی به تمامی‌اعضای شورا دارم و دوست دارم توصیه و پیشنهاد آنها را بپذیرم، ولی خواهش می‌کنم مرا در جایی قرار ندهید که در معذوریت میان تصمیم اعضای شورا و واقعیت قرار بگیرم. از سال ۱۳۵۸ تا کنون حدود ۳۹ سال در پست‌های مدیریت کشور آنچه که در توان داشتم انجام دادم و تصور می‌کنم امروز این حق را دوستان به من می‌دهند که چند ماهی برای درمان بیماری خود اختصاص دهم. با توجه به این که از ابتدای اردیبهشت ماه برای درمان بستری می‌شوم انتظار دارم تا آن زمان شورا تعیین تکلیف نهایی را انجام دهد.
نجفی گفت: دوستان عزیز شورا می‌دانند که من بدون کمترین تعلل و سستی و تردید و به قصد اصلاح سیستمی‌فساد آلود، همه تهدیدها و توهین‌ها را پذیرفتم و دم برنیاوردم و هم اکنون هم بر آن مواضع ایستاده‌ام و تا زمان تعیین فرد جانشین با همه توان به کار ادامه خواهم داد در عین حال توقع دارم که شورا با اتخاذ تصمیمی‌عاجل، فرصت معالجه به موقع را برای بنده مهیا کند.
از پیشگاه ملت بزرگ ایران و همشهریان عزیز طلب بخشش و دعای خیر دارم و امیدوارم با لطف و بزرگواری خود به تقصیرها و قصورهای بنده به دیده اغماض بنگرند.
… و البته داوری نهایی با خداست که بهترین داورها‌ست.
پس از سخنان شهردار تهران و قرائت استعفا نامه‌، اعضای شورای شهر به بیان نظرات موافق یا مخالف خود درباره این استعفا پرداختند.
محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در موافقت با استعفای نجفی با بیان این که از تصمیم استعفای نجفی دلخورم افزود: اما نباید شهر را حتی برای یک ساعت بدون مدیر رها کرد.الهام فخاری هم در جریان بررسی استعفای شهردار تهران به عنوان موافق استعفا با اشاره به روند مدیریت شهری گذشته و تراکم فروشی در تهران، گفت: با توجه به شناخت از نجفی، اصل بر صداقت و احترام به تشخیص ایشان است ،اما از این استعفا متاسفم و می‌توانیم استعفای ایشان را به معنای کناره‌گیری از مدیریت شهری تلقی نکنیم؛ بلکه من استعفای شهردار تهران را به منزله باور ایشان به حق مردم بر شهر می‌دانم.
ناهید خداکرمی‌رئیس کمیته سلامت شورا هم در مخالفت با استعفا، از نجفی خواست بیماری اش را درمان کند؛ اما استعفا ندهد.
بهاره آروین هم پس از استماع سخنان نجفی در مورد استعفایش ضمن مخالفت گفت: نجفی با شعار امید آمد و دید که مردم با چه امیدی در صف رأی گیری ایستادند. دلایل زیادی برای عدم پذیرش استعفای شما وجود دارد که یکی از آنها عملکرد قابل دفاع و قابل قبول شما‌ست و چه کسی قبول می‌کند که با این عملکرد با استعفای شما موافقت کند؟
الویری هم در مخالفت با استعفا با بیان این که تغییر مدیریت در تهران مساله ساده‌ای نیست، افزود: باید دقت کنیم و به راحتی فکر نکنیم که نجفی بیمار است و مدیر دیگری را انتخاب می‌کنیم ،چرا که تغییرات در حوزه مدیریتی دشوار است.
احمد مسجدجامعی هم در مخالفت با این استعفا گفت: انتصاب شهردار توسط شورا با وسواس و تعیین شاخص‌ها به نتیجه رسید؛ لذا انتخاب آقای نجفی کاملا بر اساس تجربیاتش و مبتنی بر کارنامه وی انجام شده بود.
وی افزود: حضور آقای نجفی در مجموعه شهرداری تهران فضا را اخلاقی می‌کند. ایشان به دور از بزرگنمایی در اقدامات آنچه که مورد نیاز شهر بود انجام دادند. بر خلاف آنچه که در میان مدیریت‌های کشور وجود دارد و الزامات را بزرگتر از آنچه که هست نشان می‌دهد.
مسجدجامعی تاکید کرد: بی تردید تمرکز زدایی، ایجاد شفافیت و بهبود تخصیص منابع از رویکردهای مثبت ایشان در حوزه سخت افزاری است که به عنوان اقداماتی ارزشمند در سطح شهر اجرایی شد که از جمله آنها می‌توان به برگزاری مراسم نوروزگاه اشاره کرد که برای نخستین بار فضای فعالیت‌های نوروزی به محیط بیرونی آورده شد و این اقدام هم بدون حاشیه انجام شد.
این عضو شورا در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: خاطرم می‌آید در مراسمی‌قرآن کریم را با «دف» وارد صحنه کردند ولی دستگاه‌های ذیربط این موضوع را که موجب رنجش برخی از قرآن خوان‌ها شده بود بررسی نکردند. بی تردید در عمل پایبندی‌ها بسیار مهم است.
وی افزود: آقای نجفی واقع گرا بودند و اصلا در اقدامات خود بزرگنمایی نمی‌کردند .آیا برخوردهایی که در موارد مشابه انجام می‌شد با همین شیوه و رفتار بود؟ بارها بحث مشارکت را مطرح کردیم اما در جایی به این مساله تن داده شد. نجفی این مساله را مهم قلمداد ‌کرد و توانست عملیاتی کند.
مسجدجامعی تاکید کرد: در بحثی توسط آقای نجفی مطرح می‌شود که می‌گویند ۴۰ سال تمام توان را برای کشور، مردم و نظام و برای خدمت به آنها گذاشتند. امروز ممکن است بیماری شرایطی ایجاد کرده باشد که آنگونه که از ایشان انتظار می‌رود نتوانند کارها را به پیش ببرند. اعلام این موضوع خود یک نوع صداقت و فداکاری است. این سیاست ایشان برای پاکدستی در سطح شهر تهران پذیرفته شده است. شهروندان با برخی منافع درگیر شده و پایه‌گذاری این امر را انجام دادند. لذا همه چیز به ساختاری که نجفی تعیین کرده است بر می‌گردد. لذا در این مقطع نیاز است که از ایشان بخواهیم در این سمت بمانند. در غیر این صورت خود ایشان می‌توانند راهنمای بسیار خوبی باشند.
زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هم گفت: به عدم استعفای شهردار تهران رای قاطعی خواهیم داد و امیدواریم مسولیت‌های شهر در دوره درمان ایشان زمین نماند و فعالیت‌های ایشان ادامه پیدا کند.
در ادامه و پس از پایان رای گیری اعضای شورای شهر تهران با اکثریت آرا به ابقای نجفی در سمت شهرداری رای مثبت دادند و به این ترتیب نجفی درساختمان شهرداری در خیابان بهشت ماندگار شد
رئیس شورا پس از رای مجدد نمایندگان مردم تهران به نجفی،اظهار داشت: امیدوارم آقای نجفی روحیه جدیدی را پیدا کرده باشند که بتوانند به فعالیت‌هایشان در شهردای تهران ادامه بدهند.
توضیح محسن‌هاشمی‌درباره یک دیدار
هاشمی‌همچنین در گفتگو با ایسنا،درباره شایعات منتشر شده در مورد دیدار وی با رهبر معظم انقلاب گفت: دیدار بنده هم با ایشان در سال گذشته در رابطه با آثار و خاطرات آیت الله‌هاشمی‌رفسنجانی انجام گرفت و ما نظرات و دیدگاه‌های ایشان را جویا شدیم تا مانند زمان حیات آیت الله‌هاشمی‌رفسنجانی که انتشار آثار و خاطراتش با مشورت رهبر معظم انقلاب بوده است، این روند ادامه یابد.
وی با بیان این که ایشان هم ضمن ابراز لطف و یاد خاطرات گذشته فرمودند که به پاس رفاقت‌۶۰‌ساله هر نیمه شب قبل از نماز صبح برای آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی نماز و دعای خیر دارند، اظهار داشت: از فعالان رسانه‌ای و مجازی می‌خواهم که از شایعه پردازی و انتشار اخبار بی اساس در این موضوع خودداری کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما