شناسهٔ خبر: 2487485 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

لاریجانی: پاکستان برای مبارزه با تروریسم مصمم است

صاحب‌خبر -

شفقنا- رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با پاکستان در مبارزه با تروریسم، گفت: پاکستان می تواند در هر شرایطی روی دوستی با ایران حساب کند.

به گزارش ایرنا، 'علی لاریجانی' که صبح امروز (پنجشنبه) در راس یک هیات پارلمانی وارد اسلام آباد شد، ساعتی پیش در دیدار 'سید نیّر حسین بخاری' رییس مجلس سنای پاکستان گفت: بعد از گفت و گو با رییس مجالس ملی و سنای و نمایندگان ارشد مجلس ملی پاکستان، به این نتیجه رسیدم که پاکستان در امر مبارزه با تروریسم، جدی و مصمم است و این از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

لاریجانی گفت: اگرچه مبارزه با تروریسم ممکن است یک روند طولانی باشد اما مهم این است که اراده جدی در این زمینه وجود داشته باشد و ایران هم وظیفه خود می داند که در مسیر مبارزه با تروریسم با پاکستان همکاری کند.

وی با اشاره به تحرکات عناصر شرور در برخی مناطق مرزی مشترک ایران و پاکستان، هدف آنان را مانع تراشی در مسیر گسترش روابط دوستانه دو کشور دانست و از رییس مجلس سنای پاکستان و مسوولان ذیربط این کشور خواست تا نیروهای امنیتی پاکستان را ملکف به جلوگیری از تحرکات اشرار کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش در این دیدار، روابط ایران و پاکستان را بسیار صمیمانه و دوستانه توصیف کرد و گفت که این روابط ریشه های عمیق تاریخی دارد.

وی در توصیف اهمیت روابط دوستانه دو کشور گفت: ایران و پاکستان در طول سال های بعد از انقلاب اسلامی، صرف نظر از اینکه کدام دولت ها در این دو کشور حاکم بوده اند، همواره روابطی دوستانه و برادارنه داشته اند.

لاریجانی در عین حال وضعیت روابط اقتصادی و تجاری دو کشور را مطلوب ندانست و گفت: از اینکه با برخی همسایگان خود (ترکیه) در سال 20 میلیارد دلار تبادلات تجاری داریم اما حجم تبادلات تجاری ما با همسایه دیگر (پاکستان) زیر یک میلیارد دلار در سال است، خوشحال نیستیم.

وی با تاکید بر ضرورت انجام اقدامات لازم از سوی پاکستان برای برداشتن موانع بانکی از پیش روی تجار و بازرگانان ایرانی، این موضوع را اصلی ترین شرط توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور دانست و گفت: کشورهای دیگر برای اینکه روابط اقتصادی خود با ایران را گسترش دهند، از طریق گوناگون این موانع بانکی را برطرف کرده اند و لازم است پاکستان نیز در این زمینه اقدامات موثر انجام دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین بر اهمیت و ضرورت تلاش طرف پاکستانی برای اقدام در زمینه تکمیل خط لوله گاز با ایران تاکید کرد و گفت: با تکمیل و بهره برداری از این طرح بزرگ، گام بسیار بلندی در روابط دو کشور برداشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه ایران هم اکنون به ترکیه گاز صادر می کند، گفت: علاقمند صادرات گاز به پاکستان نیز هستیم.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در راس یک هیات پارلمانی و بنا به دعوت همتای پاکستانی خود، صبح روز پنجشنبه وارد اسلام آباد شد.

وی در نخستین روز از سفر دو روزه خود به اسلام آباد، با 'ایاز صادق' رییس مجلس ملی و 'سید نیّر حسین بخاری' رییس مجلس سنای پاکستان دیدار و گفت و گو کرد و ضمن امضای یادداشت همکاری میان پارلمان های دو کشور با رییس مجلس ملی پاکستان، در اقدامی نمادین و به نشانه دوستی دو کشور، نهال دوستی در محوطه مجلس ملی پاکستان کاشت.

لاریجانی روز جمعه و در دومین روز سفر به اسلام آباد ضمن دیدار با 'ممنون حسین' رییس جمهوری این کشور، با حضور در یک کنفرانس مطبوعاتی ، به سوالات خبرنگاران رسانه های پاکستان و رسانه های خارجی مستقر در این کشور پاسخ خواهد داد.

گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله 'غلامرضا اسداللهی'، 'محمود نگهبان سلامی'، 'محسن علیمردانی' و 'سید حسین دهدشتی' لاریجانی را در این سفر همراهی می کنند.

همچنین حسن قشقاوی معاون امور مجلس، کنسولی و ایرانیان وزارت امور خارجه، لاریجانی را در این سفر همراهی می کند.

برچسب‌ها:

نظر شما