شناسهٔ خبر: 24842688 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

توصیه به مصرف لبنیات

پوکی استخوان سلامت ایرانی‌ها را تهدید می‌کند

صاحب‌خبر - مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه ایرانی ها با کمبود ویتامینD مواجه هستند، گفت: باید از طریق محصولات غذایی غنی شده این ویتامین را به مردم رساند.
به گزارش مهر، زهرا عبداللهی با بیان اینکه گروه لبنیات در هرم غذایی، مهمترین منبع تامین کلسیم و فسفر مورد نیاز بدن به شمار می‌رود، گفت: کلسیم در تشکیل استخوان و دندان و استحکام آنها نقش ضروری دارد، ۹۹ درصد کلسیم بدن در استخوان‌ها قرار دارد که در صورت فقر کلسیم در بدن، پوکی‌استخوان بسیار محتمل است.
وی با بیان اینکه پوکی‌استخوان به مرور زمان، منجر به شکستگی‌های خودبه‌خودی استخوان می‌شود، درخصوص ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در لبنیات افزود: این گروه دارای کلسیم، فسفر، پروتئین، ویتامین B۲، ویتامین B۱۲، ویتامین A و سایر مواد معذی است. مصرف گروه شیر و لبنیات به علت آنکه مهمترین منبع کلسیم و فسفر است، برای استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها لازم است، همچنین به علت داشتن ویتامین A برای رشد و سلامت پوست هم مفیدند.
عبداللهی با تاکید بر اینکه هر فردی روزانه باید ۲ تا ۳واحد از گروه شیر و لبنیات مصرف کند، خاطرنشان کرد: در این گروه علاوه ‌بر شیر، فرآورده‌های آن مثل ماست، پنیر، کشک و بستنی قرار می‌گیرند و خامه، کره و سرشیر جزو گروه لبنیات نیست.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درخصوص میزان مصرف گروه شیر و لبنیات تصریح کرد: یک واحد از گروه لبنیات معادل یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست کمتر از ۲.۵درصد چربی، یا ۴۵ تا ۶۰گرم پنیر (معادل یک‌ونیم قوطی کبریت پنیر)، یا یک چهارم لیوان کشک، یا ۲لیوان دوغ، یا یک‌ونیم لیوان بستنی است.
وی با تاکید بر اینکه به‌منظور جلوگیری از ابتلا به چربی‌خون، فشارخون، گرفتگی عروق، چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی باید از لبنیات کم‌چرب استفاده شود، افزود: باتوجه به اهمیت تامین کلسیم، فسفر و پروتئین برحسب اینکه کدامیک از این موادغذایی در محل زندگی بیشتر یافت می‌شوند، افراد بزرگسال سالم روزانه ۲ تا ۳واحد از این گروه باید مصرف کنند، مثلا اگر در طول روز یک لیوان شیر، یک لیوان ماست و یک‌ونیم قوطی کبریت پنیر مصرف شود، در واقع ۳واحد از گروه شیر و لبنیات خورده شده است و یا اگر دو لیوان ماست و یک ونیم قوطی کبریت پنیر در طول روز مصرف شود، در این صورت ۳واحد از گروه شیر و لبنیات مصرف شده است. عبداللهی با بیان اینکه توصیه می‌شود از شیرهای پاستوریزه شده دوو‌نیم درصد چربی و یا کمتر استفاده شود، گفت: در صورت عدم دسترسی به شیر پاستوریزه باید شیر تازه را مدت ۱۰ دقیقه در حال هم زدن جوشانید و سپس مصرف کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما