شناسهٔ خبر: 24664714 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف عنوان کرد

اجرای طرح آرامش بهاری در ۲۷۰۰ امامزاده و بقعه/ وجود ۸۸۳ زائرسرا در امامزادگان و بقاع متبرکه

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به اجرای طرح آرامش بهاری در ۲۷۰۰ امامزاده و بقعه گفت: برنامه‌ریزی ویژه‌ای در دو بخش فرهنگی و معرفتی و همچنین خدمات اجتماعی و برپایی غرفه‌های مختلف با اولویت آموزش مهارت‌های زندگی برنامه‌ریزی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، حجت الاسلام احمد شرفخانی در نشست خبری طرح نوروزی آرامش بهاری در امامزادگان و بقاع متبرکه کشور گفت: ایام نوروز برای سازمان اوقاف دارای ظرفیت فرهنگی و اجتماعی مناسبی است؛ چراکه می توان برنامه ریزی دقیقی برای اعتلای این حکم الهی از سوی نهاد وقف صورت گیرد.

وی افزود: قبل از سال 88 سازمان اوقاف و امور خیریه در ایام نوروز به مانند دیگر سازمان ها، ارگان ها و نهادها تعطیل بود و حتی برخی آستان های مقدس امامزادگان فقط برای چند ساعت جهت زیارت آنجا باز بوده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: طبق فرمایش حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه مردم باید در جوار امامزادگان در آرامش زندگی کنند و همچنین طبق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه امامزادگان و بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند، طرح آرامش بهاری در دستورکار سازمان اوقاف قرار گرفته است.

حجت الاسلام شرفخانی اظهار داشت: شروع سال جدید و تحویل آن در ایام نوروز نیازمند آرامش مردم و دور بودن آنها از دغدغه و هیاهوی دنیوی بوده است و ما می کوشیم شروع آرامش بخشی را در سال جدید برای مردم در فضای امامزادگان و بقاع متبرکه ایجاد کنیم.

وی افزود: 7 سال پیش تصمیمی مبنی بر ارتقای سطح معرفتی و معارفی مردم و همچنین ایجاد فضای آرامش بخش، معنوی، همراه با خدمت رسانی مطلوب به مردم در امر اسکان، پذیرایی و خدمات اجتماعی در قالب طرح آرامش بهاری در ایام نوروز آغاز شد که این طرح برگرفته از بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران بوده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: طرح آرامش بهاری در سال جاری در 2700 امامزاده و بقعه متبرکه سراسر کشور برگزار خواهد شد که در دو بخش فرهنگی و معرفتی برنامه ریزی کاملی برای آن صورت گرفته است.

حجت الاسلام شرفخانی افزود: در بخش برنامه های فرهنگی و معنوی لحظه تحویل سال برنامه ویژه ای در نظر گرفته شده است، لذا اگر فرد یا افرادی توان حضور در اعتاب مقدسه و حرم مطهر امام هشتم علی ابن موسی الرضا را ندارند اما می توانند در جوار امامزادگان به عنوان ذریه آن حضرات حضور پیدا کنند.

وی درباره جزئیات برنامه های طرح آرامش بهاری در آستان های مقدس گفت: قرائت قرآن و همخوانی آن و مدیحه سرایی و سخنرانی و همچنین قرائت ادعیه از مهم ترین برنامه های طرح آرامش بهاری است ضمن اینکه برپایی سفره های هفت سین و اجرای آیین های سنتی در فضای معنوی و همچنین برپایی خیمه های معرفت در آستان های مقدس این امامزادگان از برنامه های اصلی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: در خیمه های معرفت قرار است مشاوره و مهارت های فردی و ازدواج جهت تحکیم خانواده و مهارت های تربیت فرزند اجرا شود، ضمن اینکه در سال جاری اولویت خاصی به عنوان مهارت های زندگی برنامه ریزی شده است؛ چراکه این مهارت می تواند در رفع آسیب های اجتماعی اثرگذار باشد.

حجت الاسلام شرفخانی اظهار داشت: می کوشیم با استفاده از تکنیک های نوین تبلیغی این مهارت های زندگی ارائه شود و گفتگوهای چهره به چهره و پاسخ به سوالات مردم از سوی مسئولان داده شود.

وی گفت: برپایی غرفه های کودک و نوجوان جهت القاء غیرمستقیم مفاهیم و آداب دینی و غیردینی و آموزش به آنها بخش دیگری از برنامه های مختلف طرح آرامش بهاری است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: در غرفه های تبلیغ چندرسانه ای به دنبال ارتقای سواد رسانه ای و کاهش آسیب های اجتماعی مدنظر است که بر همین اساس کلیپ های 4 و 8 دقیقه ای در این غرفه ها به مردم ارائه خواهد شد.

حجت الاسلام شرفخانی گفت: در 1770 امامزاده نمایشگاه دیواری آرامش بهاری اجرا خواهد شد تا مهارت ها و سبک زندگی به مردم ارائه شود، ضمن اینکه مسابقه کتابخوانی آرامش بهاری با ادبیات روز با جوایز ارزشمندی طراحی شده است.

وی افزود: حضور روحانیون جهت برپایی نماز جماعت و پاسخگویی به مسائل دینی و گفت وگوی رودررو با آنها در طرح آرامش بهاری از دیگر بخش های مختلف این طرح است، ضمن اینکه 3500 روحانی از حوزه علمیه قم و دیگر حوزه های علمیه شهرستان ها به آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه اعزام خواهد شد که مدارک تخصصی مشاوره، روانشناسی و مسائل چندرسانه ای را دارا بوده و 45 ساعت آموزش ویژه قبل از اعزام دوره های مهارتی را طی کرده و اشراف ویژه ای در این خصوص دارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: مسابقات خانواده ای ویژه ای در قالب طرح آرامش بهاری طراحی شده تا در فضای معنوی و آرامش بخشی مسابقات گروهی اجرا شود، به همین دلیل 75 عنوان محصول ویژه این بخش آماده سازی شده است.

حجت الاسلام شرفخانی تأکید کرد: قرار است ایستگاه های صلواتی در 917 امامزاده با رویکرد فرهنگی ویژه ایام شهادت، ولادت و رحلت ائمه معصوم و خاندان آنها در ایام نوروز برپا شود که مهم ترین این مناسبت ها شهادت امام هادی(ع)، ولادت حضرت علی(ع) و شهادت حضرت زینب کبری(س) است.

وی با اشاره به خدمت رسانی سازمان اوقاف در ایام نوروز گفت: در 883 امامزاده و بقعه متبرک در سراسر کشور، زائرسرا وجود دارد که در این ایام بر اساس دستور ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه قرار است به مردم خدمت رسانی کنند و حتی کمپ های موقت اسکان در برخی امامزادگان که شرایط اسکان مطلوب ندارند، از سوی مدیران این سازمان در نظر گرفته شده است. همچنین در برخی امامزادگان که ظرفیت پذیرایی در حد توان آنها وجود دارد انجام خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اعزام کاروان های راهیان نور در ایام نوروز تصریح کرد: در مسیرهای اعزام این کاروان ها برنامه ریزی لازم جهت خدمت رسانی در محیط های امامزادگان و حسینیه ها صورت گرفته است.

حجت الاسلام شرفخانی گفت: خدمات بهداشتی، درمانی، امنیتی و دیگر خدمات قرار است با هماهنگی های صورت گرفته با سازمان ها، نهادها و ارگان های مختلف به مردم داده شود.

وی درباره شعار سال جدید طرح آرامش بهاری گفت: شعار اصلی طرح آرامش بهاری که به عنوان سرفصل اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه در سال 97 قرار گرفته است «بهار را با محبت تو آغاز می کنیم» نام گذاری شده است و این سازمان معتقد است که قطعاً بهار اصلی همان ظهور اصلی حضرت ولیعصر(عج) است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در برخی اماکن تاریخی و میراثی قرار است خدماتی را به مردم ارائه دهد که این طرح در قالب همان طرح آرامش بهاری است که می توان به خدمات ارائه شده در قلعه فلک الافلاک در خرم آباد و مساجد تاریخی کشور و همچنین مسجد جامع یزد، اماکن تاریخی و میراثی کشور، سواحل دریاها، برخی جزایر نظیر قشم و برخی مناطق استان هرمزگان است.

حجت الاسلام شرفخانی تصریح کرد: سال گذشته بیش از 40 میلیون نفر بار زائر در آستان های مقدس امامزادگان حضور پیدا کرده اند که این آمار با استفاده از دوربین های شمارشگر نصب شده در امامزادگان استخراج شده است. این در حالی است که 10 سال پیش چنین ظرفیتی در امامزادگان وجود نداشته است.

وی ادامه داد: مداحی و سخنرانی ویژه سوگواری امام هادی(ع) و آشنایی با ابعاد شخصیتی ایشان در لحظه تحویل سال در آستان های مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه در قالب طرح آرامش بهاری اجرا خواهد شد و می کوشیم در اولین روز سال و لحظه تحویل آن به ائمه اطهار(ع) متوسل شویم، البته به دنبال عزاداری سنگین و برپایی هیئت نیستیم، اما روز اول سال با دیگر روزهای نوروز به دلیل تقارن با سالروز شهادت ائمه معصوم متفاوت خواهد بود.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما