شناسهٔ خبر: 24544834 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

شكايت قطر از امارات و بحرین به شورای امنیت
به‌دنبال ورود هواپیماهای نظامی امارات و بحرین به حریم هوایی قطر، این کشور در نامه‌ای به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل از این کشور شکایت کرد. به‌گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیاالیوم، قطر در نامه‌ای به شورای امنیت و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، ضمن مخالفت با هرگونه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور بر اتخاذ اقدامات لازم برای دفاع از مرزها، حریم هوایی، دریایی و امنیت ملی خود طبق قوانین بین‌المللی تأکید کرد. قطر در این نامه آورده است در ۱۴ ژانویه گذشته یک هواپیمای نظامی ترابری امارات حریم هوایی قطر را نقض کرد. همچنین روز یکشنبه ۲۵ فوریه نیز یک هواپیمای ترابری اماراتی از نوع «C-130» بار‌ دیگر حریم هوایی قطر را نقض کرد که به دنبال آن و در بیست‌وهشتم همان ماه یک هواپیمای نظامی بحرینی در منطقه ویژه اقتصادی قطر مشاهده شد. قطر پیش از این نیز بعد از نقض حریم هوایی‌اش از طرف امارات یک‌ بار در ژانویه گذشته و یک ‌بار در دسامبر ۲۰۱۷ دو بار از امارات شکایت کرده بود.

تناقض بر سر دیدار ترامپ و کیم‌جونگ‌اون
ناظران مسائل آمریکا بر اين باورند كه به‌نظر می‌رسد فقط یک روز پس از اعلام این توافق، کاخ‌سفید دچار «سردرگمی» شده و اکنون «مواضع متناقضی» اتخاذ می‌کند که می‌تواند ناشی از «شتاب‌زدگی» دولت آمریکا در پذیرش دعوت رهبر کره‌شمالی باشد. به گزارش بي‌بي‌سي، رکس تیلرسون، وزیرخارجه ایالات‌متحده، هم که هم‌اکنون در آفریقا به‌سر می‌برد، ضمن استقبال از این توافق گفته فرایند غیراتمی‌شدن کره‌شمالی بسیار طولانی و پیچیده خواهد بود و آمریکا به هیچ‌چیز کمتر از توقف، عقب‌گرد و برچیده‌شدن برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ رضایت نخواهد داد.
اعلام پذیرش این دعوت از سوی ترامپ ناظران را شگفت‌زده کرد به‌ویژه که در چند ماه گذشته، بالاگرفتن تنش‌های کلامی میان آقای ترامپ و کیم‌جونگ اون بارها هراس از شکل‌گیری یک درگیری نظامی در شبه‌جزیره  کره را بالا برده بود.
با وجود این، تحلیلگران می‌گویند پیونگ‌یانگ برنامه هسته‌ای و موشکی خود را فعلا متوقف‌کرده و تا زمان برگزاری این دیدار به احتمال بسیار زیاد سراغ آن نخواهد رفت، اما اگر کیم‌جونگ اون، رهبر جوان این کشور، به اهداف موردنظرش نرسد، احتمال آنکه نظیر گذشته، دوباره چنین آزمایش‌هایی را از ‌سر ‌بگیرد، بسیار زیاد است.  برخی از منتقدان هم ابراز نگرانی کرده‌اند که ممکن است دولت آمریکا «در دام کره‌شمالی افتاده و بدون‌ اینکه پیشرفت جدی از این مذاکرات عایدش شود به پیونگ‌یانگ امتیازاتی دهد». درحالی‌که چین و منطقه عاری از سلاح میان دو کره، اماکنی بوده‌اند که در ۲۴ ساعت گذشته از آنها به عنوان مکان‌های احتمالی این دیدار سخن به میان آمده، از سوئد گزارش‌ شده که وزیر خارجه کره‌شمالی به‌زودی برای دیدار با همتای سوئدی خود به اروپا سفر خواهد کرد.
هشدار ریچاردسون به ترامپ
بیل ریچاردسون، سفیر سابق آمریکا در سازمان‌ملل که چندین‌بار به کره‌شمالی سفر کرده، درباره‌ توافق با نشستی با کیم‌جونگ‌اون، رهبر کنونی کره‌شمالی، به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، هشدار داد و گفت: این یک اقدام جسورانه است اما یک شوی تلویزیونی محسوب نمی‌شود. بهتر است یک تیم تشکیل دهید و یک استراتژی پیشه کنید.
او افزود: من بسیار متعجب شدم. این یک قمار عظیم و خطری بزرگ اما مهم و خوب است. قطعا از نظر روابط و تنش‌ها در شبه‌جزیره کره مسائل از چیزی که هم‌اکنون هستند، بدتر نخواهند شد. ریچاردسون تصریح کرد: این یک فرصت واقعی است، اما من نسبت به عدم‌آمادگی ترامپ و فقدان دیسیپلین نگران هستم. من به ترامپ درباره این اقدام بسیار جسورانه توصیه می‌کنم که بهتر است دعوت به نشست را بپذیرند اما باید تأکید کنم که این یک شوی تلویزیونی نیست. این یک مذاکره با رهبر غیرقابل‌پیش‌بینی است که دست‌کم ۲۰ سلاح اتمی دارد و آمریکا را تهدید می‌کند.
او افزود: دستیابی به هرگونه توافق مدت زیادی طول خواهد کشید. هدف ما باید خلع تسلیحات اتمی باشد اما فکر نمی‌کنم که این واقع‌بینانه باشد. متوقف‌کردن و محدود‌کردن نیروهای اتمی، بالستیکی و غیراتمی کره‌شمالی اقدامی بسیار دشوار خواهد بود. این دیپلمات بازنشسته گفت: حسن نیت پیونگ‌یانگ باید با بازگرداندن سه آمریکایی که در کره‌شمالی زندانی هستند و ارسال باقی‌مانده اجساد سربازان آمریکایی که در جریان جنگ کره در آنجا کشته شدند، نشان داده شود.

 

برچسب‌ها:

نظر شما