شناسهٔ خبر: 24519642 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

دونالد ترامپ اعلام کرد حاضر است بزودی با کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی دیدار کند

نرمش ترامپ در برابر «اون»

در یک اتفاق نادر و باور نکردنی، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جنجالی آمریکا پس از آن همه خط و نشان کشیدن برای کره‌شمالی و تهدید‌های شدید و غلیظ اعلام کرد حاضر است به صورت مستقیم و رو در رو با کیم جونگ اون دیدار کند. این اتفاق هرچند هنوز نیفتاده و برای دو ماه دیگر برنامه‌ریزی شده است، اما نفس وقوع چنین اتفاقی بخصوص در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بسیار عجیب خواهد بود. اعلام این خبر با واکنش‌های مثبت و منفی گسترده‌ای در سطح جهانی همراه بوده و این واکنش‌ها همچنان ادامه دارد. رسانه‌های آمریکایی نیز با طرح این‌که «آیا این یک فرصت طلایی است یا یک دام» به انعکاس این رویداد پرداختند. برخی مقامات آمریکایی طرح چنین دیداری را «بازی جدید» رهبر کره‌شمالی عنوان می‌کنند و می‌گویند دونالد ترامپ تسلیم بازی او شده است .

صاحب‌خبر -

دعوت رسمی

یک مقام بلندپایه کرهجنوبی اعلام کرد رهبر کرهشمالی به صورت رسمی از رئیسجمهور آمریکا برای دیداری رودررو دعوت کرده است؛ دعوتی که ترامپ به آن پاسخ مثبت داد. این دعوت از سوی «چونگ ایوی- یونگ» مشاور امنیت ملی کرهجنوبی بعدازظهر روز پنجشنبه به کاخ سفید برده شد. او چند روز قبل در پیونگیانگ با رهبر کرهشمالی دیدار کرده بود . وی در سخنانی کوتاه گفت: «کیم جونگ اون، رهبر کرهشمالی گفته به خلع سلاح هستهای [در شبهجزیره کره] متعهد است و کرهشمالی از اجرای هرگونه آزمایش هستهای و موشکی خودداری خواهد کرد». وی پس از ابلاغ این دعوت نیز به خبرنگاران گفت: «رئیسجمهور آمریکا تا ماه می با رهبر کرهشمالی دیدار خواهد کرد، لیکن زمان و مکان دقیق آن هنوز مشخص نشده است». به گفته چونگ ایوی یونگ، کیم جونگ اون همچنین پذیرفته که مانور نظامی مشترک آمریکا و کرهجنوبی که برای ماه آینده برنامهریزی شده، تهدیدی برای کرهشمالی نیست.

درهمین رابطه سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید از آمادگی ترامپ برای دیدار با کیم جونگ اون در مکان و زمانی که هنوز مشخص نشده، خبر داد. خود شخص ترامپ نیز در پیامی توییتری پس از دیدار و گفتوگو با این مقام عالیرتبه کرهجوبی نوشت: نشست با رهبر کرهشمالی در حال برنامهریزی است. این در حالی است که رئیسجمهور آمریکا پیشتر گفته بود تحت شرایطی خاص با رهبر کرهشمالی دیدار میکند و گفته بود زمان کنونی برای چنین مذاکراتی مناسب نیست. رئیسجمهور آمریکا در ادامه توییت روز پنجشنبه خود همچنین نوشت: کیم جونگ اون درباره خلع سلاح اتمی با فرستادگان کرهجنوبی گفتوگو کرده و صحبتی از توقف این تسلیحات نبوده است. همچنین در این بازه زمانی نباید هیچ آزمایش موشکی از سوی کرهشمالی صورت گیرد. پیشرفت خوبی به دست آمده، اما تحریمها تا زمانیکه توافقی به دست بیاید، برجا میماند.

واکنشها

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا با شگفتآور خواندن پیشنهاد کرهشمالی برای مذاکره گفت مواضع پیونگیانگ تغییر بسیار قابل توجهی داشته است.

وی افزود، از پیشنهاد کرهشمالی برای مذاکره با مقامات واشنگتن شگفتزده شدهاند.

از سوی دیگر، شینزو آبه نخستوزیر ژاپن از چشمانداز آتی مذاکرات درباره پرونده کره شمالی که احتمالا قرار است مبتنی بر خلع سلاح هستهای این کشور باشد، استقبال کرد.

وی تصریح کرد: ما به اعمال بیشترین فشارها علیه کره شمالی تا زمانی که این کشور اقدامات قابل کنترل، غیرقابل بازگشت و صادقانه در حوزه خلع سلاح انجام ندهد، ادامه خواهیم داد.

همچنین مون جائه این، رئیسجمهور کرهجنوبی تصمیم ترامپ را برای دیدار با «اون » ستوده و آن را «نقطه عطفی تاریخی» در سیر به سوی صلح پایدار در شبهجزیره کره توصیف کرد.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری کرهجنوبی نیز ابراز تمایل طرفهای آمریکا و کره شمالی را برای دیدار با یکدیگر موفقیتی بزرگ اعلام کرد. از سوی دیگر پس از انتشار اخبار دیدار احتمالی ترامپ با کیم جونگ اون، وزارت خارجه چین اعلام کرد، از «سیگنالهای مثبت» رسیده از سوی آمریکا و کرهشمالی استقبال میکند. دولت پکن با استقبال از تصمیم رهبران کرهشمالی و آمریکا برای دیدار با یکدیگر، برخورداری از شهامت سیاسی را لازمه عملی شدت چنین تصمیمی عنوان کرد.

سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه نیز اعلام کرد: دیدار رهبران کرهشمالی و آمریکا، اقدامی در مسیر درست است. وی ادامه داد: این روند نباید فقط محدود به یک دیدار باشد. بلکه باید مسیری برای از سرگیری روند دیپلماتیک به منظور دستیابی به یک راهحل درباره برنامه هستهای کرهشمالی بر اساس اصول مورد توافق در مذاکرات ششجانبه ایجاد شود.

اون، ترامپ را به بازی گرفته است

سامانتا وینوگراد، عضو ارشد شورای امنیت ملی دولت پیشین آمریکا در واکنش به اعلام برنامه دیدار رئیسجمهور این کشور با رهبر کرهشمالی گفت: محال است دونالد ترامپ تا ماه می (اردیبهشت) آماده شرکت در مذاکراتی حساس با هدف خلع شبهجزیره کره از تسلیحات هستهای شود.

به گزارش ایرنا، کرهجنوبی اعلام کرده است سران دو کشور پیش از ماه می با یکدیگر دیدار خواهند کرد. وینوگراد، مشاور باراک اوباما، رئیسجمهور پیشین آمریکا میگوید، برنامه شتابزده واشنگتن برای توافق با پیونگیانگ، چندان نتیجه بخش نخواهد بود. وی در یک برنامه تلویزیونی شبکه سی.ان.ان گفت: اگر اوباما بود، پیش از هر دیداری با یکی از سران کشورهای خارجی، چندین ماه زمان صرف میکرد تا یک تیم مشورتی تدارک ببیند. پذیرش چنین دیداری از سوی ترامپ که یک تازه وارد به عرصه سیاست است، احتمالا از سر ناچاری بوده است. وینوگراد ادامه داد: کیم جونگ اون، اما کاملا آماده خواهد شد و گمان میکنم او با تملقگویی و استفاده از ضعف خودپسندی ترامپ، وی را به بازی گرفته است.

برچسب‌ها:

نظر شما