شناسهٔ خبر: 24287317 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

‎پرونده سقوط هواپیمای ‏آسمان ‏ روی میز کمیسیون اصل ۹۰‏

صاحب‌خبر -
 

سرویس حوادث:سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: تاکنون هیچ پیکر کاملی از قربانیان حادثه سقوط هواپیمای یاسوج به پزشکی قانونی تحویل داده نشده بلکه فقط بقایایی از اجساد به پزشکی قانونی ارجاع شد که بررسی‌های تشخیصی لازم در مورد آن‌ها انجام شده است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، بعد از تجمیع و تحویل بقیه قطعات یا پیکرهای اجساد این حادثه به پزشکی قانونی یاسوج، نسبت به تکمیل بررسی‌ها و اظهار نظر نهایی در خصوص تعیین هویت قربانیان سقوط هواپیما اقدام خواهد شد.
بدیهی است هر گونه اطلاع رسانی مربوط به پزشکی قانونی صرفا از طریق سایت رسمی سازمان پزشکی قانونی کشور انجام می‌شود و اخبار نقل شده از سایر منابع، مورد تأیید سازمان پزشکی قانونی نیست.‏ عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به این که قصور در سقوط هواپیمای ‏ATR‏ روشن است، گفت: این کمیسیون وارد بررسی موضوع سقوط این هواپیما خواهد شد.
*اعزام تیم ۹ نفری به محل سانحه ‏
مدیرعامل هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: تیم ۹ نفری متشکل از نیروهای هلال احمر و ارتش برای سنجش شرایط فعلی و دستیابی به مسیر جدید جهت رسیدن به محل سانحه هوایی یاسوج، به کوه‌های دنا اعزام شد.‏
امان الله جهانبین اظهار داشت: برخی از نقطه‌های جانمایی شده روزهای گذشته، با توجه به برف و کولاک شدید طی این چند روز از بین رفته‌اند. وی افزود: این تیم با وجود برف و وزش باد شدید در ارتفاع ۳۸۰۰ متری محل سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج حضور دارد.
جهانبین اضافه کرد: به‌محض مساعد شدن هوا در محل سانحه هوایی کار انتقال و شناسایی بقایای اجساد از سر گرفته خواهد شد.
متن کامل گزارش مقدماتی شرکت هواپیمایی آسمان در مورد سانحه هوایی ۲۹ بهمن امسال یاسوج در ۱۴ صفحه منتشر شد.
در بخشی از این متن آمده است: پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان با ۶ نفر خدمه پروازی (خلبان، کمک خلبان، ۲ نفر مهماندار و ۲ نفر نیروی امنیت پرواز) و ۶۰ مسافر (۵۹ نفر بزرگسال و یک کودک) برابر برنامه پروازی از فرودگاه مهرآباد تهران در ساعت هشت و پنج دقیقه ۲۹ بهمن امسال به پرواز درآمد و پس از گذشت حدود یک ساعت و ۲۵ دقیقه از آغاز پرواز، مکالمه بین خلبان هواپیما و برج مراقبت فرودگاه یاسوج قطع شد و هواپیما حوالی ۹ مایلی شمال فرودگاه یاسوج دچار سانحه شد.
در این گزارش مقدماتی اعلام شده است: بر اساس نقشه‌های عملیاتی کمترین ارتفاع مجاز در مسیر پروازی ‏W144‎‏ که هواپیما در آن مسیر قرار داشته‌ ۱۷ هزار پا بوده‌ است.
در این گزارش اضافه شده است: چنانچه هواپیما دچار وضع اضطراری شود ارتفاع ۱۵ هزارو ۵۰۰ پا به عنوان حداقل ارتفاع مجازی است که هواپیما می‌توانسته در شمال فرودگاه کاهش ارتفاع داشته باشد.
در بخش دیگری از این متن گفته شده است: در ۳ سال اخیر در فرودگاه یاسوج سرمایه‌گذاری زیادی انجام ‌گرفته که علاوه بر تطویل کردن باند پرواز و جمع‌آوری موانع متعدد در اطراف آن، یک دستگاه کمک ناوبری ‏NDB‏ و یک دستگاه کمک ناوبری ‏DVORرDME‏ نیز در این فرودگاه نصب شد.‏
شرکت هواپیمایی آسمان در این گزارش آورده است: در زمان بروز این حادثه ناگوار مطابق دستورالعمل‌های شرایط اضطراری، همزمان با اطلاع رسانی به تمامی مراجع و مبادی ذیربط، کمیته تجسس و نجات در مرکز کنترل فضای کشور و مرکز مدیریت بحران در سازمان هواپیمایی کشوری، ستاد مدیریت بحران در استان‌های تهران- فارس- اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شد و تیم هماهنگی تجسس و نجات به این منطقه عزیمت کرد.
در این گزارش آمده است: هماهنگی‌های لازم به منظور اعزام ارگان‌های کشوری و لشکری مورد لزوم به منطقه، اعزام هواپیمای شناسایی، بالگرد و پهپاد به‌منظور تصویر برداری و جستجوی نقطه‌ای منطقه عملیاتی سانحه و تشکیل تیم تخصصی ویژه به‌منظور بررسی و پایش اطلاعات ماهواره‌ای و تصاویر منطقه از دیگر اقدامات بوده است.
در ادامه اعلام شده است: گام مهم بعدی این شرکت پس از تشکیل ستاد بحران، تعیین نقاط احتمالی سقوط هواپیما، تشکیل جلسه ‏RCC‏ و مدیریت بحران هوایی و مصاحبه با شاهدان عینی، افراد محلی آشنا به ارتفاعات منطقه و نیروهای انتظامی محل و تکنیک‌های فنی و تخصصی، سه موقعیت تقریبی محل برخورد هواپیما در ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه بامداد دوشنبه (۳۰ بهمن) مشخص و اعلام شد. در ادامه این گزارش آمده است: بالگردهای موجود در محل بر اساس موقعیت‌های سه‌گانه پیش‌بینی شده به جستجو در محل پرداختند.
در گزارش مقدماتی شرکت هواپیمایی آسمان گفته شده است: این شرکت نقطه نهایی در ساعت ۱۹ روز دوشنبه ۳۰ بهمن را با استفاده از تصاویر دریافت شده از پهپادها، گراف‌های مخابراتی ایرانسل و استماع رویه‌های پروازی خلبان و تقلیل سه موقعیت به یک موقعیت، تعیین (پلات) شد و نقشه‌های مربوط به موقعیت نهایی چاپ و خلبانان وسایل پرنده در خصوص نقطه نهایی تخمین زده شده توجیه شدند.
در این متن آمده است: ۲فروند هواپیمای نیروی هوایی با قابلیت مانور در ارتفاع پایین و تصویربرداری به پرواز درآمدند و ساعت ۱۰ صبح محل سقوط هواپیما شناسایی و تائید شده و عملیات هلی‌برن نیروهای تخصصی امداد و نجات و تکاوران ارتش ساعت ۱۴ روز یک اسفند امسال پس از توجیه ایشان در خصوص نحوه جمع‌آوری اجساد و در اختیار قرار دادن تصاویر جعبه سیاه توسط کارشناسان سازمان هواپیمایی کشور به محل سانحه آغاز شد. در این گزارش بیان شده است: کارشناسان کارخانه سازنده هواپیما و کمیته بررسی سوانح فرانسه (‏BEA‏) نیز در ایران حضور دارند و به گروه بررسی سانحه ملحق شده‌اند.
در پایان این گزارش مقدماتی آمده است: شرکت هواپیمایی آسمان که متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است، وسیله پرنده، مراکز تعمیراتی شرکت و خلبانان و عوامل فنی در زمان وقوع سانحه دارای گواهینامه‌های لازم از سازمان هواپیمایی کشوری بوده‌اند. همچنین، مطابق بررسی‌های اولیه، آغاز پرواز از فرودگاه مهرآباد با توجه به وضع هوای گزارش شده مجاز بوده و ارزیابی وضع جوی نقطه‌ای در محل سانحه منوط به بررسی دستگاه‌های ضبط اطلاعات و مکالمات پرواز است.
*هیات فرانسوی در فرودگاه یاسوج ‏
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: هیات هفت نفری فرانسوی شرکت سازنده هواپیمای ‌ای تی آر ۷۲ در فرودگاه یاسوج مستقر شد.‏
عزیز فیلی اظهار داشت:این هیات مشغول بررسی مقدماتی و گزارش گیری از آخرین وضع جعبه سیاه هواپیما در منطقه است.
وی ادامه داد: سفر متخصصان فرانسوی به ایران و محل سقوط هواپیما براساس قوانین و مقررات بین المللی برای بررسی این سانحه هوایی انجام شده است.
او افزود: شرکت کانادایی سازنده موتورهای این هواپیما نیز اعلام آمادگی کرده که در صورت نیاز، کارشناسان خود را برای بررسی دلایل سقوط این هواپیما اعزام می‌کند.
فیلی با بیان این که اینک امکان حضور این هیات در ارتفاعات دنا به دلیل شرایط نامساعد جوی فراهم نیست، اضافه کرد: از ساعت ۵ بامداد دیروز یک تیم ۹ نفری از نجاتگران هلال احمر، کوهنوردان مجرب و هیمالیا پیما و تکاوران ارتش به محل سقوط هواپیما اعزام شد.
وی ابراز داشت: اعزام این تیم برای بررسی و سنجش شرایط فعلی و دستیابی به مسیر جدید برای عملیات جستجو با فراهم شدن شرایط مناسب جوی خواهد بود. فیلی اضافه کرد: بررسی و یافتن سرنخ‌هایی از جعبه سیاه هواپیما یا قطعاتی از آن نیز در دستور کار و اولویت بعدی این تیم تخصصی خواهد بود.
*نجات ۲ امدادگر محلی ‏
‏ معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲ امدادگر محلی که بدون هماهنگی با ستاد بحران استان به ارتفاعات دنا عزیمت کرده بودند، درحالی‌که پاهای آنها از سرما و کولاک شدید در حال یخ زدن بود توسط تیم‌های نجات کوهستان هلال احمر نجات یافتند. عزیز فیلی اظهار داشت: این ۲ امدادگر پس از بهبودی، تحویل نیروی انتظامی و مقامات قضایی شدند.
وی اضافه کرد: این ۲ امدادگر اذعان کردند که از ساعت ۱۱ صبح و به‌صورت غیرقانونی و بدون هماهنگی به ارتفاعات دنا رفتند ولی در ارتفاع حدود ۲ هزارمتری کوه توان حرکت از آنها سلب شد به گونه‌ای که پاهای آنها از شدت سرما و کولاک در حال یخ زدن بود.
* داغدیدگان را اذیت نکنید
‏ رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت:با توجه به نحوه برخورد هواپیما با کوه، امکان این‌که کسی پس از حادثه زنده مانده باشد، زیر صفر است.‏
مرتضی سلیمی،در مورد شرایط انجام عملیات جستجو در منطقه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج اظهار داشت: با توجه به این که وضع هوا در منطقه بسیار بد و انجام عملیات واقعا خطرناک است تا فرداامکان ادامه عملیات وجود ندارد. ‏ در پی حادثه گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر این که ممکن بوده شماری از مسافران تا ساعاتی پس از سقوط هم زنده بوده باشند، در میان افکار عمومی مطرح شده که سلیمی در این رابطه گفت: من منطقه سقوط را از نزدیک‌ دیده‌ام.
با توجه به شرایطی که آنجا وجود دارد و نحوه برخورد هواپیما با کوه امکان این که پس از حادثه کسی زنده مانده باشد، زیر صفر است؛ بنابراین خوب است که مردم به اینگونه شایعات توجه نکنند.‏ سلیمی با اشاره به خانواده‌های بازماندگان حادثه نیز گفت: این خانواده‌ها بسیار عزیزند و حتی وقتی دیدند که شرایط برای انجام عملیات امدادگران خطرناک است، آنها هم خواستند عملیات متوقف شود تا جان کسی به خطر نیفتد. این حاکی از بزرگواری این خانواده‌ها است و خواهش من این است که با انتشار چنین اخبار و گمانه‌زنی‌هایی بیش از این باعث اذیت این خانواده‌ها و داغدیدگان نشوند.
*بزرگداشت یاد جانباختگان
مراسم بزرگداشت قربانیان پرواز بی بازگشت تهران – یاسوج عصر دیروز در مصلای امام خمینی (ره) یاسوج برگزار شد.
دراین مراسم بزرگداشت، وزیر راه و شهرسازی، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و مسئولان کهگیلویه وبویراحمد حضور داشتند وحجت الاسلام و المسلمین ابوترابی امام جمعه موقت تهران سخنرانی کرد. ‏

نظر شما