شناسهٔ خبر: 24060669 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان-قدیمی | لینک خبر

اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر تحت تاثیر سخنان طوفانی ابراهیم حاتمی کیا برگزار شد پرافتخارترین کارگردان تاریخ سینمای ایران: من فیلمساز وابسته به نظام هستم، افتخار می کنم فیلمی برای مدافعان حرم ساختم

غوغای ابراهیم

صاحب‌خبر - بعد از اعلام لیست نهایی کاندیداهای دریافت سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در شامگاه بیست و یکم بهمن ماه، حواشی و اظهارنظرات متفاوتی در مورد نوع انتخاب داوران جشنواره در فضای رسانه‌ای و بین هنرمندان شکل گرفت. امسال برای اولین بار اعضای هیات داوران جشنواره فجر در یک نشست خبری مقابل خبرنگاران و دوربین پخش زنده‌ تلویزیونی حاضر شدند تا نامزدهای برگزیده‌ خود را معرفی کنند. براساس این لیست «تنگه ابوقریب» و «مغزهای کوچک زنگ‌زده» با 11 نامزدی پیشتاز شده‌اند و در رتبه‌های بعدی به ترتیب «دارکوب»، «به وقت شام» و «عرق سرد» قرار گرفته‌اند. البته تعداد نامزدها در رشته‌های مختلف هیچ نظم و ترتیبی ندارد، به‌طوری که در بعضی رشته‌ها پنج، بعضی دیگر شش و حتی در مواردی هفت نامزد معرفی شده‌اند. ۶ فیلم داستانی «هایلایت»، «جشن دلتنگی»، «امیر»، «اتاق تاریک»، «کار کثیف» و «جاده قدیم» در هیچ رشته‌ای نامزد نشده‌اند. با نگاهی به لیست نامزدها متوجه یکی از اشتباهات مدیران این دوره از جشنواره درخصوص ورود بخش مستند و انیمیشن در جشنواره خواهیم شد. گویا حضور دو مستند بلند «بانو قدس ایران» و «زنانی با گوشواره‌های باروتی» و انیمیشن «فیلشاه» در کنار 22 فیلم سینمایی داستانی در رقابت جشنواره سی و ششم فجر، صوری بوده است. هیات داوران جشنواره، این سه فیلم را حتی در یک رشته هم نامزد دریافت جایزه نکرده‌اند. با این حساب می‌توان گفت سینماگرانی که به‌عنوان داور جشنواره انتخاب شده‌اند یا احتمالا در دو حوزه مستند و انیمیشن متخصص نبوده‌اند یا اصلا دغدغه‌ای در این مورد نداشته‌اند. غیبت این آثار در فهرست نامزدها معنایش این است که جدی گرفته نشده‌اند. بنابراین واضح است که اگر جایزه ویژه‌ای به هر کدام از این سه فیلم اهدا شود، فقط از روی مصلحت مدیران جشنواره بوده است. یکی از مهم‌ترین ایراداتی که به فهرست اولیه نامزدهای جشنواره گرفته‌ شده، نادیده گرفتن کامل «لاتاری» در تمام رشته‌ها به غیر از جلوه‌های ویژه بصری بوده است. جنبه‌های فنی به کنار، حتی بازی هادی حجازی‌فر هم در این کار دیده نشده است. این در حالی است که «لاتاری» تا پایان روز دهم جشنواره، بین پنج فیلم با بیشترین آرای مردمی قرار داشته است. جالب‌تر اینکه برخی از رسانه‌ها مدعی شده‌اند که جواد عزتی با حضور در «لاتاری» شانس نامزدی برای «تنگه ابوقریب» را از دست داد. جشنواره فیلم فجر با تمام حواشی ریز و درشت خود، شامگاه 22 بهمن در برج میلاد تهران با برگزاری مراسم اختتامیه به خط پایان خود رسید. بهرام بدخشانی، کمال تبریزی، حسن خجسته، خسرو دهقان، رسول صدرعاملی، فرشته طائرپور و محمدرضا فروتن به‌عنوان اعضای هیات داوران سی‌و‌ششمین جشنواره فجر، برگزیدگان این دوره را به شرح ذیل معرفی کرده‌اند: بهترین جلوه‌های ویژه بصری نامزد‌های این بخش عبارتند از: 1- بمب (محمد لطفعلی) 2- به وقت شام (سیدهادی اسلامی) 3- تنگه ابوقریب (حسن ایزدی، جواد مطوری، محمد برادران و محسن خیرآبادی) 4- چهارراه استانبول (فرید ناصر فصیحی) 5- سرو زیر آب (محمد خاکزاد) 6- لاتاری و ماهورا (سینا قویدل) برگزیده چهارراه استانبول (فرید ناصر فصیحی) بهترین جلوه‌های ویژه میدانی نامزد‌های این بخش عبارتند از: 1- بمب (عباس شوقی) 2- به وقت شام (محسن روزبهانی) 3- تنگه ابوقریب (محسن روزبهانی) 4- سرو زیر آب (محسن روزبهانی) 5- ماهورا (حمید رسولیان) برگزیده تنگه ابوقریب (محسن روزبهانی) بهترین چهره‌پردازی نامزد‌های این بخش عبارتند از: 1- تنگه ابوقریب (سعید ملکان) 2- چهارراه استانبول (عباس عباسی) 3- دارکوب (فاطمه کمالی، زهرا کمالی) 4- شعله‌ور (مهرداد میرکیانی) 5- کامیون (بابک اسکندری) برگزیده تنگه ابوقریب (سعید ملکان) بهترین طراحی لباس نامزد‌های این بخش عبارتند از: 1- بمب (سارا خالدی‌زاده) 2- خجالت نکش (رعنا امینی) 3- سوء‌تفاهم (سارا سمیعی) 4- شعله‌ور (سوسن نوروزی) 5- مغزهای کوچک زنگ‌زده (مارال جیرانی) برگزیده بمب (سارا خالدی‌زاده) بهترین طراحی صحنه نامزد‌های این بخش عبارتند از: 1- بمب (محسن شاه‌ابراهیمی) 2- تنگه ابوقریب (محمدرضا شجاعی) 3- دارکوب (آیدین ظریف) 4- سرو زیر آب (عباس بلوندی) 5- سوء تفاهم (کیوان مقدم) برگزیده سرو زیر آب (عباس بلوندی) بهترین صدابردار نامزد‌های این بخش عبارتند از: 1- بمب (ایرج شهزادی) 2- به وقت شام (طاهر پیشوایی) 3- تنگه ابوقریب (رشید دانشمند) 4- سوء‌تفاهم (مهران ملکوتی) 5- مغزهای کوچک زنگ‌زده (مهران ملکوتی) برگزیده تنگه ابوقریب (رشید دانشمند) بهترین صداگذار نامزد‌های این بخش عبارتند از: 1- امپراطور جهنم (بهمن بنی‌اردلان) 2- به وقت شام (علیرضا علویان) 3- تنگه ابوقریب (امیرحسین قاسمی) 4- شعله‌ور (امین شریفی، بابک شکیبا) 5- مغزهای کوچک زنگ‌زده (علیرضا علویان) برگزیده به وقت شام و مغزهای کوچک زنگ‌زده (علیرضا علویان) بهترین موسیقی متن نامزد‌های این بخش عبارتند از: 1- به وقت شام (کارن همایونفر) 2- بمب (النی کاریندرو) 3- تنگه ابوقریب (حامد ثابت) 4- دارکوب (بهزاد عبدی) 5- شعله‌ور (سهراب پورناظری) 6- عرق سرد (کارن همایونفر) برگزیده به وقت شام (کارن همایونفر) بهترین تدوین نامزد‌های این بخش عبارتند از: 1- به وقت شام (مهرداد خوشبخت) 2- دارکوب (فرامرز هوتهم) 3- عرق سرد (بهرام دهقانی، محمد نجاریان) 4- کامیون (مصطفی خرقه‌پوش) 5- مغزهای کوچک زنگ‌زده (مهدی سعدی) برگزیده عرق سرد (بهرام دهقانی، محمد نجاریان) بهترین فیلمبرداری نامزد‌های این بخش عبارتند از: 1- بمب (محمود کلاری) 2- تنگه ابوقریب (حمید خضوعی ابیانه) 3- سرو زیر آب (علیرضا زرین‌دست) 4- عرق سرد (فرشاد محمدی) 5- مغزهای کوچک‌ زنگ‌زده (پیمان شادمانفر) برگزیده سرو زیر آب (علیرضا زرین‌دست) بهترین نقش مکمل مرد نامزد‌های این بخش عبارتند از: 1- پژمان جمشیدی برای فیلم سوء‌تفاهم 2- جمشید هاشم‌پور برای فیلم دارکوب 3- سیامک انصاری برای فیلم بمب 4- فرهاد اصلانی برای فیلم مغزهای کوچک زنگ‌زده 5- مسعود کرامتی برای فیلم چهارراه استانبول 6- نوید پورفرج برای فیلم مغزهای کوچک‌ زنگ‌زده برگزیده جمشید هاشم‌پور برای فیلم دارکوب بهترین نقش مکمل زن نامزد‌های این بخش عبارتند از: 1- سحر دولتشاهی برای فیلم‌های عرق سرد و چهارراه استانبول 2- لیلی رشیدی برای فیلم عرق سرد 3- نگار عابدی برای فیلم دارکوب 4- هدی زین‌العابدین برای فیلم‌ عرق سرد برگزیده سحر دولتشاهی برای فیلم‌های عرق سرد و چهارراه استانبول بهترین نقش اول مرد نامزد‌های این بخش عبارتند از: 1- امیر جدیدی برای فیلم‌های تنگه ابوقریب، عرق سرد 2- امین حیایی برای فیلم شعله‌ور 3- بابک حمیدیان برای فیلم سرو زیر آب 4- رضا عطاران برای فیلم مصادره 5- سعید آقاخانی برای فیلم کامیون 6- نوید محمدزاده برای فیلم مغزهای کوچک زنگ‌زده برگزیده امیر جدیدی برای فیلم‌های تنگه ابوقریب، عرق سرد دیپلم افتخار به امین حیایی برای فیلم شعله‌ور اهدا شد بهترین نقش اول زن نامزد‌های این بخش عبارتند از: 1- باران کوثری برای فیلم عرق سرد 2- سارا بهرامی برای فیلم دارکوب 3- شبنم مقدمی برای فیلم خجالت نکش 4- ماهور الوند برای فیلم چهارراه استانبول 5- مهناز افشار برای فیلم دارکوب 6- هانیه توسلی برای فیلم سوء تفاهم برگزیده سارا بهرامی برای فیلم دارکوب بهترین فیلمنامه نامزد‌های این بخش عبارتند از: 1- بمب (پیمان معادی) 2- سرو زیر آب (محمدعلی باشه آهنگر و حامد باشه‌آهنگر) 3- شعله‌ور (هادی مقدم‌دوست و حمید نعمت‌ا...) 4- کامیون (کامبوزیا پرتوی) 5- مغزهای کوچک زنگ‌زده (هومن سیدی) برگزیده کامیون (کامبوزیا پرتوی) ومغزهای کوچک زنگ‌زده (هومن سیدی) بهترین کارگردانی نامزد‌های این بخش عبارتند از: 1- به وقت شام به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا 2- تنگه ابوقریب به کارگردانی بهرام توکلی 3- دارکوب به کارگردانی بهروز شعیبی 4- سرو زیر آب به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر 5- کامیون به کارگردانی کامبوزیا پرتوی 6- مغزهای کوچک زنگ‌زده به کارگردانی هومن سیدی برگزیده تنگه ابوقریب به کارگردانی بهرام توکلی و به وقت شام به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا بهترین فیلم نامزد‌های این بخش عبارتند از: 1- بمب به تهیه‌کنندگی پیمان معادی و احسان رسول‌اف 2- به وقت شام به تهیه‌کنندگی محمد خزاعی 3- تنگه ابوقریب به تهیه‌کنندگی سعید ملکان 4- دارکوب به تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی 5- سرو زیر آب به تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی 6- کامیون به تهیه‌کنندگی کامبوزیا پرتوی 7- مغزهای کوچک زنگ‌زده به تهیه‌کنندگی سعید سعدی برگزیده تنگه ابوقریب به تهیه‌کنندگی سعید ملکان بهترین فیلم از نگاه مردم مغزهای کوچک زنگ‌زده (هومن سیدی) جایزه ویژه هیات داوران فیلم بمب:یک عاشقانه «پیمان معادی» بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه مغزهای کوچک زنگ‌زده (هومن سیدی) بهترین فیلم اول خجالت نکش (رضا مقصودی) بهترین فیلم کوتاه حیوان (بهمن و بهرام ارگ) بهترین فیلم از نگاه ملی سرو زیر آب (سیدحامد حسینی) ابراهیم حاتمی‌کیا هنگام دریافت جایزه سیمرغ بهترین کارگردانی گفت: «من یک فیلمساز وابسته هستم و افتخار می‌کنم که برای نظام فیلم می‌سازم.» او همچنین از مسئولان سازمان اوج هم تشکر ویژه‌ای به‌عمل آورد و گفت: «افتخار می‌کنم که درباره شهدای مدافع حرم فیلم ساخته‌ام، افتخار می‌کنم که برای این فیلم از حاج قاسم سلیمانی جایزه گرفتم.» او با انتقاد از برنامه سینمایی هفت و مواجهه برخی از منتقدان تلویزیون با فیلم «به وقت شام» گفت: «من به تلویزیون اعتراض می‌کنم. وقتی تلویزیون می‌خواهد فیلم‌هایم را پخش کند، سی، چهل بار زنگ می‌زنند اما در تلویزیون این‌گونه با «به وقت شام» رفتار می‌کنند. من از مسئولان شبکه سه و شبکه دو اعتراضم را به خدا می‌برم که اشخاصی را دعوت می‌کند ازجمله همین آقای رشیدپور. اُف بر کسی که می‌گوید فیلم «به وقت شام» کمدی است!»

نظر شما