شناسهٔ خبر: 23811494 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جایزه سینمایی ققنوس|وقتی برگزار کنندگان از استقلال جایزه ققنوس سخن می‌گویند!

R1380/P1010114/S4,34/CT11

برگزارکنندگان جایزه سینمایی ققنوس امروز اعلام کردند که شاید در سال‌های آینده این جایزه سینمایی فراخوان داده و به صورت مستقل برگزار شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نشست خبری هفتمین هم اندیشی سینماانقلاب(جایزه سینمایی ققنوس) صبح امروز دوشنبه 9 بهمن ماه با حضور روح الله رجبی عضو شورای سیاستگذاری و محمد کوچک دبیر اجرایی در سرای آوینی حوزه هنری برگزار شد.

محمد کوچک دبیر اجرایی هفتمین هم اندیشی سینماانقلاب(جایزه سینمایی ققنوس) در این نشست گفت: امسال هفتمین سالی است جایزه سینما ققنوس را برگزاری می‌کنیم. شروع به کار جایزه سینمایی ققنوس با تکیه بر صحبت‌های مقام معظم رهبری صورت گرفت و از همان روز‌های اول با دغدغه تبدیل تولیدات هنری به اثر هنری و راهکارهای کنار هم قرار دادن اندیشه هنری هنرمند آغاز به کار کردیم. همانطور که همه می‌دانند جشنواره فیلم فجر به خوبی توانسته است فضایی هیجانی در سینمای ایران ایجاد کند؛ اما در بحث‌های ریشه‌ای و نظری در آن جایگاهی پیدا نکرده است. اعتقاد ما این است که ایجاد یک فضای هیجانی در سینمای ایران حرکت شایسته‌ای است، ولی در کنار آن نیز باید فضایی برای بحث‌های ریشه‌ای درباره فیلم‌ها وجود داشته باشد. کمبود این فضا همیشه احساس شده است و متأسفانه نشست‌هایی هم در جشنواره فیلم فجر برگزاری می‌شود در ادامه نمایش فیلم‌ها است و عملاً اتفاق خاصی را رقم نمی‌زند.

وی ادامه داد: جایزه سینمایی ققنوس از زمانی که آغاز به کار کرده است، همواره سعی کرده است که این نقصان‌ها را پوشش بدهد. البته این به آن معنا نیست که این ما می‌خواهیم در مقابل فجر باشیم. جایزه سینمایی ققنوس همواره سعی کرده است که در کنار جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد و ضعف‌های این جشنواره‌ را پوشش بدهد. خوشبختانه امسال آثار قابل توجهی به سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر راه یافته است که جای دارد برای انتخاب این آثار در هیئت انتخاب این جشنواره تشکر کنیم. در سالهای گذشته بعضاً فیلم‌های به جشنواره فیلم فجر راه پیدا می‌کردند که شایستگی لازم را نداشتند؛ اما خوشبختانه در سال جاری انتخاب‌های شایسته‌ای صورت گرفت.

دبیر اجرایی هفتمین هم اندیشی سینماانقلاب(جایزه سینمایی ققنوس) اظهار کرد: ما تمام تلاشمان را به کار گرفته‌ایم تا گفتمان سینمای عدالت اجتماعی را جایگزین گفتمان سینمای سیاه‌نمای اجتماعی کنیم. در همین راستا سه بخش را برای هفتمین جایزه سینمایی ققنوس در نظر گفته‌ایم و این سه بخش ایجاد فضای اندیشه‌ای و فکری، نوع تولیدات و مدیریت وضع کلی سینمای را شامل می‌شوند. ما برای اهدای جایزه سینمایی ققنوس امسال نگاه سینمای عدالت اجتماعی را در فیلم‌های جشنواره فیلم فجر بررسی‌ خواهیم کرد. امسال محافل هم‌اندیشی سینماانقلاب از 20 تا 25 بهمن ماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار خواهد شد که طی این روزها حدود 15 تا 17 فیلم که در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر حضور دارند را نمایش داده و بررسی می‌کنیم. برنامه نمایش فیلم‌ها هم روزی فیلم خواهد بود. طی روز‌های برگزاری نشست‌ها ما چند سخنرانی نیز خواهیم داشت که در این برنامه حسن رحیم پور ازغذی، رضا غلامی و وحید جلیلی به سخنرانی می‌پردازند.

کوچک با اعلام آغاز هفتمین هم اندیشی سینماانقلاب(جایزه سینمایی ققنوس) از 20 بهمن‌ماه گفت: هیئت داوران هفتمین هم اندیشی سینماانقلاب(جایزه سینمایی ققنوس) مجید شاه حسینی، نصرالله پژمان فر، نادر طالب زاده، شهریار بحرانی، جمال شورجه، سیدمحمد حسینی و سیدناصر هاشم زاده هستند. همچنین امسال میزبان نوجوانان خانه چکاوک و طلاب حوزه نیز خواهیم بود.

روح الله رجبی عضو شورای سیاستگذاری هفتمین هم اندیشی سینماانقلاب(جایزه سینمایی ققنوس) در ادامه این نشست بیان کرد: جایزه سینمایی ققنوس هر سال با حضور منتقدان و عوامل فیلم‌ها برگزار می‌شود و همواره کوشیده است نقصان‌های جشنواره فیلم فجر را ترمیم بخشد. یکی از نقد‌هایی که همواره به جشنواره فیلم فجر وارد بود است، نبود بحث عقلانیت است. ما مخالف حضور سلبریتی‌ها در جشنواره فیلم فجر نیستیم؛ اما نباید فضایی بحث‌های محتوایی و عقلانیت را کنار گذاشت و صرفاً جشنواره‌ای هیجانی برگزار کرد. جایزه سینمایی ققنوس فضایی است که سعی می‌کند عقلانیت را نیز چاشنی فیلم‌های جشنواره فیلم فجر کند. متأسفانه باید گفت که جشنواره فیلم فجر، جشنواره‌ای است که سرنوشت آن از بیرون رقم می‌خورد و اتفاق خاصی درون آن صورت نمی‌گیرد. شاید جمهوری اسلامی امروز این موضوع رسیده است که دیگر جشنواره فیلم فجر نمی‌تواند پاسخگوی سینمای ایران باشد، به همین علت است که جشن‌ها و جشنواره‌های دیگر در طول سال برگزار می‌شود. متأسفانه در حال حاضر  جشنواره فیلم فجر مقداری مرکزیت و هدایت سینمای ایران را از دست داده است، به همین علت است که بسیاری از فیلمسازان دیگر مشتاق حضور در این رقابت نیستند.

وی ادامه داد: سینماانقلاب تلاش می‌کند عقلانیت را چاشنی سینمای ایران کند و در این مسیر شفافیت و صراحت لهجه را به خدمت گرفته است. هدف اصلی ما این است که سینمای عدالت اجتماعی را جایگزین سینمای سیاه‌نمای اجتماعی کنیم. فیلم‌ها اجتماعی باید گویای این باشند که حتی اگر مشکلات هم بسیار باشد باز روزنه امیدی وجود دارد و این روزنه امید یعنی سینمای عدالت اجتماعی، درست همانطور که در واقعیت و رئال جامعه امروز حس می‌شود. متأسفانه امروزه برخی از فیلم‌های اجتماعی سعی می‌کنند که ناامیدی را در کشور گسترش دهند؛ این فیلم‌ها معمولاً مشکلات را به تصویر می‌کند؛ اما هیچ راه حلی برای از بین بردن این مشکلات ارائه نمی‌دهند، در پایان هم انگشت اتهام را به سمت جامعه و ارگانها می‌بردند و آنها را عامل تمام اتفاقات نامناسب معرفی می‌کنند.

رجبی اظهار کرد: ما در سینماانقلاب رابطه خوبی با فیلمسازان داریم و این رابطه خوب همه طیف‌ها و گروه‌ها را شامل می‌شود. این رابطه خوب آنقدر جدی است که شاید منجر به این شود که جایزه سینمایی ققنوس را به وسط سال منتقل کنیم و برای شرکت در آن فراخوان دهیم.

عضو شورای سیاستگذاری هفتمین هم اندیشی سینماانقلاب(جایزه سینمایی ققنوس) درباره برنامه‌های این جایزه گفت: امسال نیز مانند سال گذشته برنامه تلویزیونی ققنوس را از روز 12 بهمن‌ماه روی آنتن شبکه چهار سیما می‌بریم که مجری این برنامه اکبری نبوی است و در 15 قسمت به صورت زنده پخش می شود.

انتهای پیام/

نظر شما