شناسهٔ خبر: 23583701 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

ادامه تلاش‌ها برای مهار آتش نفتکش ایرانی

صاحب‌خبر - همچنین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: هنوز نمی‌توان درباره احتمال جانباختن سرنشینان نفتکش ایرانی آمار قطعی داد. محمد راستاد با بیان اینکه یک جسد پیرامون نفتکش ایرانی که با کشتی باری چینی مورد تصادم قرار گرفته بود در سطح آب یافت شد، افزود: جسد یافت شده از بین مفقودین ۳۲ خدمه نفتکش برای شناسایی در حال انتقال به بندر شانگهای است. بعد از تصادم نفتکش ایرانی و کشتی باری چینی، به علت حجم زیاد آتش، امکان نزدیک شدن به این نفتکش وجود ندارد و کماکان حریق و انفجار روی این شناور ادامه دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تیم همراه به محل حادثه اعزام شد تا ارزیابی‌های اولیه از وقوع حادثه انجام شود، همچنین در تهران هم کمیته بررسی حادثه تشکیل شده تا به موضوعات و جوانب مختلف این حادثه رسیدگی شود و این کار تا تعیین تکلیف همه سرنشینان نفتکش سانچی ادامه دارد.

توافق با شرکت ژاپنی برای مهار آتش نفتکش
سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی از توافق شرکت ملی نفتکش ایران با یک شرکت ژاپنی به منظور همکاری در مهار آتش نفتکش حادثه دیده ایرانی خبر داد. محسن بهرامی اظهار داشت: نفتکش سانچی از بهترین نفتکش‌ها از نوع خود در جهان بوده و شرکت‌های معتبر بین‌المللی که این نفتکش را بیمه کرده‌اند نیز با استانداردها و شاخص‌های بسیار سختگیرانه این کار را انجام داده‌اند. عوض کردن پرچم کشتی‌ها در شرکت ملی نفتکش ایران مسبوق به سابقه بوده و تنها این امر به خاطر بحث مارکتینگ بوده است.

جعبه سیاه کشتی بازخوانی می‌شود
این مقام مسئول ادامه داد: کپسول جمع‌آوری اطلاعات کشتی در برابر حرارت مقاوم بوده و در اولین فرصت که بتوان به عرشه کشتی رفت با دسترسی به این کپسول و همچنین بازخوانی جعبه سیاه کشتی می‌توان دلیل وقوع حادثه را فهمید؛ اکنون برای بیان دلیل بروز حادثه بسیار زود است. ۲۱ دریانورد چینی کشتی فله‌بر به ساحل چین می‌روند و با پیگیری شرایط بروز حادثه از این افراد احتمال مشخص شدن ابعاد جدید حادثه وجود دارد.

رد پیشنهاد همکاری شرکت آمریکایی
بهرامی از پیشنهاد یک شرکت آمریکایی برای همکاری در مهار آتش نفتکش ایرانی خبر داد و گفت: یک شرکت آمریکایی پیشنهاد همکاری در مهار آتش را ارائه کرد، اما با توجه به اینکه این شرکت هیچ لجستیکی در منطقه نداشت و رساندن تجهیزات این شرکت به محل حادثه روزهای متوالی زمان نیاز داشت پیشنهاد این شرکت رد شد. وی در خصوص احتمال آلودگی دریا در این حادثه گفت: عمده ماده آلوده‌کننده در این جریان میعانات گازی بوده که بسیار فرار است و تبخیر می‌شود و چیزی روی آب به عنوان آلودگی باقی نمی‌ماند. پس مسئله آلودگی دریا در این حادثه جدی نیست اما سوخت کشتی که حدود ۱۹۰۰ تن بوده و تنها از ناحیه سوخت کشتی احتمال آلودگی وجود دارد. چیزی به عنوان لکه نفتی تا امروز دیده نشده است اما در صورت بروز هرگونه آلودگی نیز بیمه‌ها باید پاسخگو باشند.
وی با بیان اینکه نگرانی اصلی ما از ابتدای حادثه مسئله انسانی به عنوان اولویت اصلی بوده و کار تفحص و تحقیق درست دو ساعت بعد از بروز حادثه آغاز شده، گفت: روزانه دو بار مدیران ارشد شرکت در جمع خانواده‌ها حاضر شده و آخرین وضعیت را برای خانواده‌های کارکنان این نفتکش طی گزارشی ارائه می‌کنند.

احتمال انفجار و غرق شدن نفتکش
به گفته مقامات چینی، تانکر حادثه دیده ایرانی همچنان در آتش می‌سوزد و ده‌ها قایق نجات برای سومین روز متوالی در تلاش برای مهار آتش هستند. شرایط نامساعد جوی، وزش باد شدید، بارش باران و موج‌های خروشان دریا مانع تلاش‌ها برای مهار شعله‌های آتش و جستجو برای یافتن خدمه مفقود تانکر ایرانی شده است. نگرانی‌ها از احتمال انفجار تانکر و غرق شدن آن در حالی افزایش یافته که ۱۳ کشتی نجات در حال جست‌وجوی منطقه‌ای به مساحت ۹۰۰مایل مربع دریایی برای یافتن خدمه مفقود کشتی هستند.

اعلام آمادگی سازمان بین المللی دریانوردی
دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی تاکید کرد: آیمو آمادگی دارد تا هرگونه کمک فنی نیاز باشد را در اختیار بگذارد؛ در بلند مدت انتظار می‌رود بررسی کاملی از سانحه به عمل آید و نتایج آن و یافته‌های مربوط به آن به اطلاع آیمو برسد تا بتوانیم هر چه در اختیار داریم به کار بگیریم تا وقوع سوانح مجدد را به حداقل برسانیم.