سرانجام چهار روز پس از آتش گرفتن یک نفتکش ایرانی در آبهای ساحل شرقی چین، شرکت ملی نفت ایران روز چهارشنبه از آغاز عملیات اطفاء حریق این نفتکش خبر داد.
بنا بر گزارش خبرگزاری ایسنا محسن بهرامی، سخنگوی این شرکت اعلام کرد: «از ساعت ۵ صبح به وقت ایران عملیات اطفاء حریق آغاز شده است. دو کشتی آتشخوار درگیر شده و اطفاء حریق را انجام میدهند.»
او افزود: «علاوه بر دو کشتی مذکور، چند واحد هم بصورت رزرو در حالت آمادهباش هستند که اگر مواد اطفاء حریق کشتیهای آتشخوار تمام شد وارد کار شوند.»
به گفتۀ او اگرچه از حجم شعلههای آتش کاسته شده است اما «این حجم از آتش بهسرعت اطفاء نخواهد شد، زیرا مخازن از داخل با یکدیگر مرتبط هستند اما اطفاء موثر آغاز شده است.»
با این وجود خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از مقامات وزارت اقیانوسها و شیلات کره جنوبی اعلام کرد که با توجه به تجربۀ حریق در دیگر نفتکشها، احتمالا این نفتکش نیز تا یک ماه آینده همچنان در آتش خواهد سوخت.
بیشتر بخوانید: نفتکش ایرانی؛ احتمال وقوع فاجعه زیست محیطی
آغاز همکاری ژاپنیها برای اطفاء حریق
سخنگوی شرکت ملی نفت ایران روز چهارشنبه اعلام کرد از آنجا که دولت چین تا کنون برای عملیات اطفاء حریق همکاری نکرده است، ایران با ژاپن وارد مذاکره شده و تیم ژاپنی امشب یا فردا به محل حادثه میرود.
آقای بهرامی پیشتر در روز سهشنبه گفته بود: «چین امکانات خوبی اطراف نفتکش آتشگرفته جمع کرده است اما مشخص نیست چرا از این امکانات استفاده نمیکند». او بعدا اعلام کرد که «دولت چین قول داده است نیمه شب به وقت ایران و ساعت ۴ صبح به وقت محلی تیم اطفای حریق خود را وارد عمل کند.»
نفتکش ایرانی «سانچین» روز شنبه ۶ ژانویه (۱۶ دی) در ۲۵۷ کیلومتری ساحل شانگهای با یک کشتی باری چینی برخورد کرد و آتش گرفت. در اثر این حادثه ۳۲ خدمه این نفتکش ناپدید شدند و هنوز اطلاعی از سرنوشت آنها در دست نیست.
روز دوشنبه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران از کشف جسد یکی از ناپدید شدگان کشتی خبر داد و اعلام کرد که جسد پیدا شده برای شناسایی هویت به شانگهای منتقل شده است.
بیشتر بخوانید: جسد یکی از ایرانیهای ناپدید شده در سانحه نفتکش پیدا شد
امیدواری به نجات جان سرنشینان نفتکش
مقامات ایران اعلام کردهاند که همچنان امیدوار به نجات جان سرنشینان این نفتکش هستند.
محسن بهرامی روز سهشنبه گفت: «از آنجا که اتاق موتور کشتی بطور مستقیم تحت تاثیر آتش قرار نگرفته است و حدود ۱۴ متر زیر آب است، هنوز این امیدواری وجود دارد که سرنشینان این نفتکش زنده باشند.»
حسن قشقاوی، معاون وزارت خارجه ایران نیز روز چهارشنبه اعلام کرد: «اگر سرنشینان این کشتی توانسته باشند خودشان را به قسمت زیرین کشتی که در مجاورت آب قرار دارد جایی مثل موتورخانه رسانده باشند، احتمال نجات آنها زیاد است ولی اگر خدای نکرده در درون انفجارات ناشی از اشتعالات در داخل کشتی گرفتار شده باشند احتمال نجاتشان کم است.»
کشتیهای نجات مدتهاست که عملیات جستجوی سرنشینان در آبها را آغاز کردهاند اما دود شدید حاصل از این آتشسوزی، همچنین باد و بارش باران انجام این عملیات را با دشواریهای زیادی روبرو کرده است.
هنوز علت وقوع این حادثه مشخص نیست. به گفته مقامات ایران ممکن است علت آن انفجار محمولههای مخازن کشتی یا نفوذ امواج به داخل کشتی و یا اشتباه در محاسبه مسیرها باشد.
این دومین حادثه در زمانی کمتر از یکسال است که برای یکی از تانکرهای شرکت ملی نفت ایران روی میدهد. پیش از این در اوت سال ۲۰۱۶ میلادی نفتکش دیگری با یک کشتی کانتینربر سوئیس در تنگۀ سنگاپور برخورد کرد. اگرچه در اثر این حادثه به هر دو کشتی آسیب وارد شد اما این برخورد آسیبی به سرنشینان وارد نکرد و منجر به نشت نفت نیز نشد.