سایت خبری تحلیلی هنگام Hengamnews.com:
∎
بنا بر بیانیه وزارت حمل و نقل چین، در پی این برخورد که شنبه حدود ساعت ۲۰ به وقت محلی در سواحل شرقی چین روی داد، یک تانکر حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات بود که معادل حدود یک میلیون بشکه به ارزش حدود ۶۰ میلیون دلار بر مبنای قیمتهای کنونی نفت خام در بازار جهانی است. به طور کامل آتش گرفت و خدمه آن که ۳۲ نفر شامل ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی بودند، در حال حاضر مفقود هستند.
به گزارش رویترز تانکر نفتی از جزیره "خارک" ایران به مقصد "داسان" در کره جنوبی در حرکت بود و بر اساس برنامه امروز یکشنه (۷ ژانویه/۱۷ دی) باید به مقصد میرسید.
تمامی افراد ناپدید شده متعلق به نفتکش بودهاند و عملیات جستجو برای یافتن آنها آغاز شده است.
وزارت حمل و نقل چین افزود: دومین کشتی که یک کشتی باری چینی با پرچم هنگ کنگ بوده است، متحمل خسارتی که امنیتش را به خطر بیندازد نشده است و خدمه آن نجات داده شدند.
این حادثه در فاصله ۱۶۰ مایل دریایی(۳۰۰ کیلومتری) از شرق دهانه رودخانه یانگتسه در نزدیکی شهر شانگهای در شرق چین به وقوع پیوست.
وزارت حمل و نقل چین همچنین تصریح کرد: نفتکش سانچی(Sanchi) با پرچم پاناما و طول ۲۷۴ متر برای شرکت ایرانی برایت شیپینگ ( Bright Shipping) کار میکرده و به سمت کره جنوبی برای تحویل محموله خود در حرکت بوده است.
دومین کشتی نیز حامل ۶۴ هزار تن غلات بود که که از آمریکا به مقصد استان گانگدونگ در جنوب چین درحال حرکت بوده است. ۲۱ نفر خدمه آن که همگی ملیت چینی دارند و نجات داده شدند.
مقامات دریایی چین هشت کشتی را برای عملیات جستجو و نجات به محل حادثه فرستادهاند و کره جنوبی نیز در این عملیات شرکت دارد.
خبرگزاری میزان به نقل از کسری نوری، سخنگوی وزارت نفت ایران، گزارش کرده است که "نفتکش آتش گرفته در سواحل شرقی چین متعلق به شرکت ملی نفتکش و در اجاره یک شرکت کرهای بوده است."
رویترز گفته است که ارزش نفت این کشتی براساس نرخ روز حدود ۶۰ میلیون دلار بوده است.
محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص این حادثه اظهار کرد: یک فروند کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و تحت پرچم کشور پاناما حامل 136 هزار تن میعانات گازی از مبدأ بندر عسلویه به کره جنوبی بوده است که دیروز با کشتی باری چینی تصادم میکند و بر اثر این اتفاق بلافاصله دچار انفجار و حریق میشود.
وی با اشاره به اینکه این کشتی نفتکش 32 خدمه داشته است که 30 نفر آن ایرانی و دو نفر تبعه کشور بنگلادش هستند، تصریح کرد: طبق اطلاعات بهدستآمده 4 نفر از خدمه ایرانی دانشجوی دریانوردی بودهاند که دوره کارآموزی خود را در این کشتی سپری میکردند، همچنین یک نفر از همسران کارکنان روی کشتی حضور داشته است.
وی ادامه داد: متعاقب این حادثه کشتی باری چینی موفق میشود نفرات و کشتی خود را از حادثه حریق خارج کند، اما با توجه به وسعت حریق بهشعاع 1000 متر تا کنون عملیات امداد منجر به پیدا شدن 32نفر از خدمه نفتکش ایرانی نشده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه کمیته بررسی سانحه دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل شد، گفت: رایزنی و پیگیری با مراجع داخلی و بینالمللی مرتبط در حال انجام است تا زوایای مختلف این سانحه بررسی شود، همچنین با مراجع دریایی کشور چین و کشورهای همجوار مذاکراتی صورت گرفته تا حداکثر تلاش لازم برای امداد و نجات مدنظر قرار گیرد.
راستاد با اعلام اینکه "در همین رابطه با سفیر ایران در چین و سرکنسولی کشورمان در شانگهای گفتوگوهایی صورت گرفته تا از وضعیت امداد و نجات در منطقه رخداد حادثه باخبر شویم"، افزود: همچنین از صبح امروز کشتیهای نجات چینی برای اطفای حریق و نجات دریایی در محل حضور داشتهاند و امیدواریم عملیات امداد و نجات، سرنوشت خدمه مفقودشده نفتکش ایرانی را مشخص کند.
وی تأکید کرد: ما، سازمان بنادر و دریانوردی در راستای کنوانسیون ایمنی جان اشخاص در دریا بهعنوان کشوری که خدمه نفتکش اتباع ایرانی بودهاند این اختیار را داریم که بهعنوان مرجع دریایی در فرآیند رسیدگی سانحه حضور داشته باشیم. رایزنیها در حال انجام است تا کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی بهزودی به محل حادثه اعزام شوند تا هرچه سریعتر پیگیریهای لازم صورت گیرد و سرنوشت کارکنان نفتکش مشخص شود.
وی با بیان اینکه عملیات امداد و نجات توسط کشوری انجام میشود که سانحه در آبهای تحت مالکیت و محدودیت آن رخ داده باشد، عنوان کرد: کشور چین با تمام قوا برای پیگیری این حادثه کشتیهای امداد و نجات خود را به محل حادثه اعزام کرده، بنابراین حضور کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی برای حصول اطمینان از ارائه خدمات ضروری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره دلیل اصلی سانحه دریایی مربوطه، اعلام کرد: متعاقب تکمیل عملیات امداد و نجات بررسی ابعاد سانحه انجام میشود. معمولاً تصادم در دریا در مسیرهای پرتردد بعضاً بهدلیل اشتباه در محاسبه مسیرها اتفاق میافتد. سامانه ثبت تردد کشتیها و سامانه شناسایی خودکار کشور چین از حادثه رخداده ارزیابی دقیقی خواهد کرد و پس از آن میتوان نتیجه گرفت که کدام شناور مقصر حادثه بوده است.
اسامی و سمت 32 خدمه مفقود شده در حادثه نفتکش ایرانی در آبهای چین:
-مجید قصابی عروجی، کاپیتان
-فرید محبی، سرمهندس
-مجید نقیان، افسر اول
-حسین جهانی هل آباد، افسر دوم
-احسان ابولی قاسم آبادی،افسر دوم
-میلاد عنایتی، افسر سوم
-حامد بهاری هشکوایی، مهندس دوم
-محمدرضا رضازاده ماسوله،مهندس سوم
-مهدی سادگی، مهندس سوم
-حسن رومیانی، مهندس چهارم
-محمد کاووسی تکاب، افسر تدارکات
-بهرام اتحاد، افسر برق
-عبدالغنی سامری، سرملوان
-ابوذر نظامی، کمک سر ملوان
-سیدجواد حیدری، ملوان یکم
-محمد ساجب علی میریدها، ملوان یکم
-محمدهارون راشید، ملوان یکم
-علیرضا نجفیفر، ملوان دوم
-علی حیدریه کهن، ملوان دوم
-بهرام پوریانی، تعمیرکار
-یاور افشاری، روغن کار
-میلاد آروی، روغن کار
-مسلم علیزاده نودهی، روغنکار
-عبدالکریم بشارتی پور، سرآشپز
-امید ضیایی، کمک سرآشپز
-ایوب مظفری عبدگاه، مهماندار
-احسان فرجی، مهماندار
-سعید دهقانی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
-پوریا عیدی پور،دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
-سجاد عبداللهی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
-محمد پیریائی، دانشجوی موتور از دانشگاه صنعت نفت محمودآباد
-ساغی فعال، همسر حسین جهانی هلآباد
به گزارش رویترز تانکر نفتی از جزیره "خارک" ایران به مقصد "داسان" در کره جنوبی در حرکت بود و بر اساس برنامه امروز یکشنه (۷ ژانویه/۱۷ دی) باید به مقصد میرسید.
تمامی افراد ناپدید شده متعلق به نفتکش بودهاند و عملیات جستجو برای یافتن آنها آغاز شده است.
وزارت حمل و نقل چین افزود: دومین کشتی که یک کشتی باری چینی با پرچم هنگ کنگ بوده است، متحمل خسارتی که امنیتش را به خطر بیندازد نشده است و خدمه آن نجات داده شدند.
این حادثه در فاصله ۱۶۰ مایل دریایی(۳۰۰ کیلومتری) از شرق دهانه رودخانه یانگتسه در نزدیکی شهر شانگهای در شرق چین به وقوع پیوست.
وزارت حمل و نقل چین همچنین تصریح کرد: نفتکش سانچی(Sanchi) با پرچم پاناما و طول ۲۷۴ متر برای شرکت ایرانی برایت شیپینگ ( Bright Shipping) کار میکرده و به سمت کره جنوبی برای تحویل محموله خود در حرکت بوده است.
دومین کشتی نیز حامل ۶۴ هزار تن غلات بود که که از آمریکا به مقصد استان گانگدونگ در جنوب چین درحال حرکت بوده است. ۲۱ نفر خدمه آن که همگی ملیت چینی دارند و نجات داده شدند.
مقامات دریایی چین هشت کشتی را برای عملیات جستجو و نجات به محل حادثه فرستادهاند و کره جنوبی نیز در این عملیات شرکت دارد.
خبرگزاری میزان به نقل از کسری نوری، سخنگوی وزارت نفت ایران، گزارش کرده است که "نفتکش آتش گرفته در سواحل شرقی چین متعلق به شرکت ملی نفتکش و در اجاره یک شرکت کرهای بوده است."
رویترز گفته است که ارزش نفت این کشتی براساس نرخ روز حدود ۶۰ میلیون دلار بوده است.
محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص این حادثه اظهار کرد: یک فروند کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و تحت پرچم کشور پاناما حامل 136 هزار تن میعانات گازی از مبدأ بندر عسلویه به کره جنوبی بوده است که دیروز با کشتی باری چینی تصادم میکند و بر اثر این اتفاق بلافاصله دچار انفجار و حریق میشود.
وی با اشاره به اینکه این کشتی نفتکش 32 خدمه داشته است که 30 نفر آن ایرانی و دو نفر تبعه کشور بنگلادش هستند، تصریح کرد: طبق اطلاعات بهدستآمده 4 نفر از خدمه ایرانی دانشجوی دریانوردی بودهاند که دوره کارآموزی خود را در این کشتی سپری میکردند، همچنین یک نفر از همسران کارکنان روی کشتی حضور داشته است.
وی ادامه داد: متعاقب این حادثه کشتی باری چینی موفق میشود نفرات و کشتی خود را از حادثه حریق خارج کند، اما با توجه به وسعت حریق بهشعاع 1000 متر تا کنون عملیات امداد منجر به پیدا شدن 32نفر از خدمه نفتکش ایرانی نشده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه کمیته بررسی سانحه دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل شد، گفت: رایزنی و پیگیری با مراجع داخلی و بینالمللی مرتبط در حال انجام است تا زوایای مختلف این سانحه بررسی شود، همچنین با مراجع دریایی کشور چین و کشورهای همجوار مذاکراتی صورت گرفته تا حداکثر تلاش لازم برای امداد و نجات مدنظر قرار گیرد.
راستاد با اعلام اینکه "در همین رابطه با سفیر ایران در چین و سرکنسولی کشورمان در شانگهای گفتوگوهایی صورت گرفته تا از وضعیت امداد و نجات در منطقه رخداد حادثه باخبر شویم"، افزود: همچنین از صبح امروز کشتیهای نجات چینی برای اطفای حریق و نجات دریایی در محل حضور داشتهاند و امیدواریم عملیات امداد و نجات، سرنوشت خدمه مفقودشده نفتکش ایرانی را مشخص کند.
وی تأکید کرد: ما، سازمان بنادر و دریانوردی در راستای کنوانسیون ایمنی جان اشخاص در دریا بهعنوان کشوری که خدمه نفتکش اتباع ایرانی بودهاند این اختیار را داریم که بهعنوان مرجع دریایی در فرآیند رسیدگی سانحه حضور داشته باشیم. رایزنیها در حال انجام است تا کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی بهزودی به محل حادثه اعزام شوند تا هرچه سریعتر پیگیریهای لازم صورت گیرد و سرنوشت کارکنان نفتکش مشخص شود.
وی با بیان اینکه عملیات امداد و نجات توسط کشوری انجام میشود که سانحه در آبهای تحت مالکیت و محدودیت آن رخ داده باشد، عنوان کرد: کشور چین با تمام قوا برای پیگیری این حادثه کشتیهای امداد و نجات خود را به محل حادثه اعزام کرده، بنابراین حضور کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی برای حصول اطمینان از ارائه خدمات ضروری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره دلیل اصلی سانحه دریایی مربوطه، اعلام کرد: متعاقب تکمیل عملیات امداد و نجات بررسی ابعاد سانحه انجام میشود. معمولاً تصادم در دریا در مسیرهای پرتردد بعضاً بهدلیل اشتباه در محاسبه مسیرها اتفاق میافتد. سامانه ثبت تردد کشتیها و سامانه شناسایی خودکار کشور چین از حادثه رخداده ارزیابی دقیقی خواهد کرد و پس از آن میتوان نتیجه گرفت که کدام شناور مقصر حادثه بوده است.
اسامی و سمت 32 خدمه مفقود شده در حادثه نفتکش ایرانی در آبهای چین:
-مجید قصابی عروجی، کاپیتان
-فرید محبی، سرمهندس
-مجید نقیان، افسر اول
-حسین جهانی هل آباد، افسر دوم
-احسان ابولی قاسم آبادی،افسر دوم
-میلاد عنایتی، افسر سوم
-حامد بهاری هشکوایی، مهندس دوم
-محمدرضا رضازاده ماسوله،مهندس سوم
-مهدی سادگی، مهندس سوم
-حسن رومیانی، مهندس چهارم
-محمد کاووسی تکاب، افسر تدارکات
-بهرام اتحاد، افسر برق
-عبدالغنی سامری، سرملوان
-ابوذر نظامی، کمک سر ملوان
-سیدجواد حیدری، ملوان یکم
-محمد ساجب علی میریدها، ملوان یکم
-محمدهارون راشید، ملوان یکم
-علیرضا نجفیفر، ملوان دوم
-علی حیدریه کهن، ملوان دوم
-بهرام پوریانی، تعمیرکار
-یاور افشاری، روغن کار
-میلاد آروی، روغن کار
-مسلم علیزاده نودهی، روغنکار
-عبدالکریم بشارتی پور، سرآشپز
-امید ضیایی، کمک سرآشپز
-ایوب مظفری عبدگاه، مهماندار
-احسان فرجی، مهماندار
-سعید دهقانی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
-پوریا عیدی پور،دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
-سجاد عبداللهی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
-محمد پیریائی، دانشجوی موتور از دانشگاه صنعت نفت محمودآباد
-ساغی فعال، همسر حسین جهانی هلآباد
