شناسهٔ خبر: 23175926 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

گفتگوی 18:30/ بهره وری پائین حمل و نقل باری

با بهم ریختن تعادل عرضه و تقاضا در حمل و نقل کشور، ناوگان حمل و نقل باری کشور علاوه بر فرسودگی از ناحیه کاهش میزان بار و افزایش تعداد ناوگان حمل و نقل رنج می برد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
غلامحسین دغاغله مدیرکل حمل و نقل کالا سازمان راهداری با اشاره به این که دولت دخالتی در تعیین کارمزد حمل و نقل کشوری ندارد گفت: کارمزد شرکتهای حمل نقل توافقی و درون سازمانی است و دولت هیچ نقشی در میزان این کمیسیون ندارد.
 
گفتگوی 18:30/ دغدغه این روزهای شرکتهای باربری

او افزود: شرکتها موظف اند که تنها همین مبلغ مصوبی را که تعیین شده خذ کنند.

دغاغله گفت: شرکتها مکلف هستند که میزان کمیسیون دریافتی را به صورتی تابلویی در محل دید عموم مردم قرار دهند.

مدیرکل حمل و نقل کالا سازمان راهداری گفت: ما در چندسال گذشته با رکودی مواجه شده ایم، براساس آمار میزان ناوگان حمل و نقل کالای کشور 157 درصد رشد داشته درحالی که میزان حجم بار تنها رشد 40 درصدی را تجربه کرده است، این بدان معناست که تعداد ناوگان حمل و نقل کشور بیشتر از میزان بار است به این ترتیب این عدم تعادل در عرضه و تقاضا مشکل ایجاد کرده است.

او گفت: بهره وری ما از ناوگان حمل و نقل باری کشور زیر 60 هزار کیلومتر در سال است این در حالی است که میانگین آن در سطح بین الملل 150 هزار کیلومتر ثبت شده است.

به گفته دغاغله، حمل و نقل باری کشور جور بیکاری در سایر بخش ها را به دوش می کشد و همین امر تعادل عرضه و تقاضا را بهم ریخته است.

او گفت: اعلام شده رانندگان میزان کمیسیونی که مطالبه می کنند بیش از حد مصوب و از 10 تا 30 رصد متغیر است که این امر بعضا به دلیل توقف طولانی مدت حمل و نقل ها در بندرها بوده و آنها مجبورند مبالغ بیشتری را مطالبه کنند تا پول خواب ماشینشان تامین شود و از پس هزینه های زندگیشان برآیند.

او گفت: روزانه 100 هزار بارنامه در کشور صادر می شود، در زمینه نظارت تیمهایی تشکیل شده و با فرم های ارزشیابی این شرکتهای حمل و نقل مورد ارزیابی قرار می گیرند.

او افزود: در مورد حق کمیسیون اضافی بحث تاسیس شرکتهای تعاونی را در نظر گرفته ایم، در این ضابطه جدید خود رانندگان می توانند تعاونی تاسیس کنند و بارها را با نرخ کمتری حمل کنند و سود حاصله را بین خودشان تقسیم کنند.

دغاغله گفت: به کارگیری آی تی نیز بخش دیگری از خدمات ماست که رانندگان به صورت مجازی نوبت می گیرند و به دنبال آن زمان انتظار کاهش یافته است و از سوی دیگر از تردد اضافی هم جلوگیری می شود.

او گفت: در این طرح انسان دخالتی ندارد و ربات مسئولیت این نوبت دهی را برعهده دارد.

او گفت: پایانه های مجازی بخش دیگری از خدمات ما در این بخش است که بعد از ورود ماشین به پایانه، شرکتها بارشان را به سیستم می دهند و خود ربات بار را بین رانندگان تقسیم می کند.

به گفته دغاغله دلالی قانونی در این کار وجود دارد که برای خلع ید افراد سودجو بحث دولت الکترونیک در این زمینه فعال شده است.

مدیرکل حمل و نقل کالا سازمان راهداری گفت: ما 350 هزار ناوگان حمل و نقل داریم که 100 هزار از این خودروها فرسوده هستند که باید برای آن فکری شود و یک سیستم فراسازمانی باید به کمک حمل و نقل باری کشور بیاید.

گفتگوی 18:30/ دغدغه این روزهای شرکتهای باربری

علوی رئیس کمیته حمل و نقل عمران مجلس گفت: میزان کمیسیون حمل و نقل باری کشور برای حمل خارج از استان 10 درصد، داخل شهری 8 درصد، عوارض 4 درصد و مسافرین 15 درصد اعلام شده و رانندگان نباید بیشتر از این کمیسیون اخذ کنند.

به گفته علوی بحث نظارت در کشور ما قصه پرغصه است.

رئیس کمیته حمل و نقل عمران مجلس گفت: ما متاسفانه از حمل ریلی خود برای باربری بسیار غافل بوده ایم به این ترتیب میزان بار ریلی در کشور ما تنها 2 درصد که برابر 10 هزار کیلومتر است که میزان قابل قبولی نیست.

او گفت: متاسفانه از 170 هزار میلیارد تومان برای توسعه شبکه ریلی، جاده ای، زمینی و هوایی حدود 5 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که مبلغ ناچیزی است، به این ترتیب ما با این روند در سال آینده با کاهش این مبلغ مواجه خواهیم بود به این تریب در سال آینده عملا کاری در این زمینه صورت نمی گیرد.

علوی افزود: 241 هزار کیلومتر جاده داریم که 40 هزار کیلومتر آن مورد استفاده باربری قرار می گیرد به این ترتیب ترانزیت ما رشدی نکرده است.

رئیس کمیته حمل و نقل عمران مجلس گفت: دولت الکترونیک و استفاده از آن در سیستم حمل و نقل بسیار امیدوار کننده است، ما بیش از 500 هزار راننده حرفه در کشور داریم که از این ظرفیت در کشور استفاده نمی کنیم.

علوی گفت: بعد از بسته شدن مرز کردستان ما ضرر زیادی متحمل شدیم روزانه میلیون ها دلار از دست می دهیم، لذا این انسداد مرزها باید لغو شود زیرا ترکیه خود به این توافقنامه متعهد نیست.

او گفت: از سوی دیگر فرسودگی ناوگان حمل و نقل نیز مهم است که این ناوگان باید نوسازی شود.

رئیس کمیته حمل و نقل عمران مجلس افزود: در برنامه ششم بحث نوسازی را داریم که باید از کلیت آن در مجلس دفاع کرد تا این نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور محقق شود.