شناسهٔ خبر: 23168561 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

توضیح ابتکار درباره وضعیت آلودگی هوا

صاحب‌خبر - معصومه ابتکار در اولین واکنش به آلودگی هوای تهران پس از بازگشت به کشور، گفت: از ابتدای دولت یازدهم با یک برنامه منسجم، کارآمد و مبتنی بر ساز و کار مدیریتی فرابخشی کار درباره آلودگی هوا را آغاز کردیم. دولت دقیقا می‌داند برای آلودگی در کلانشهرها چه کار باید بکند. برنامه بسیار دقیق زمان‌بندی و اجرایی داریم که حدود ۱۶ دستگاه در آن دخیل و سهیم هستند. ابتکار افزود: دستگاه‌ها به طور منظم جلسه دارند و کارگروه‌های استانی تشکیل شده است. ما از همان ابتدا در سال ۱۳۷۹ هم اعلام کردیم این برنامه کوتاه مدت نیست و ۱۵ سال زمان خواهد برد، مشروط بر آن که تمام برنامه اجرا شود و از جمله خارج کردن پیکان از خط تولید و حذف سرب از بنزین کشور در همین راستا انجام شد اما برنامه به هر دلیل مدتی به طور کامل به وقفه افتاد. وی ادامه داد: قرار بود سال ۱۳۸۶ سوخت کشور، چه بنزین و چه گازوییل، استاندارد شود. قرار بود خودروهای تولیدی کشور همه یورو ۴ باشد اما این اتفاق تا نیمه دوم سال ۱۳۹۲ رخ نداد و هیچ اتفاق مهمی در زمینه آلودگی نیفتاد. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این که اکنون در چه مرحله‌ای از برنامه هستیم تصریح کرد: در واقع برنامه را از سال ۱۳۹۲ از آغاز شروع کردیم و اکنون سال سوم آن را پشت سر گذاشته‌ایم. البته وضعیت آلودگی هوای کشور در این سه سال بهتر شده و در اکثر کلانشهرهای ما تعداد روزهای سالم و پاک ما افزایش پیدا کرده است. البته این که بگوییم حتی یک روز آلوده هم نخواهیم داشت منطقی نیست و به هر حال این اتفاق خواهد افتاد و ما هیچگاه چنین ادعایی نداشته‌ایم. ما گفته‌ایم آلودگی کاهش پیدا خواهد کرد که این بر اساس شواهد و آمار و نمودارهایی که بارها ارائه کرده‌ایم مشخص است و روزهای ناسالم در اصفهان، اراک، مشهد، شیراز و بسیاری از شهرهای ما کمتر شده است. روند بهبود وضعیت هوا در اهواز کندتر بوده است ابتکار اذعان کرد: البته در برخی شهرهای ما همچون اهواز به دلیل مشکلات مربوط به گرد و غبار یا مسائل نفتی روند کندتر بوده و با تاخیر پیش می‌رود و سرعت کافی ندارد. وی در تشریح اقدامات دولت برای رفع مشکل آلودگی هوا گفت: گام‌های مهمی در استانداردسازی بنزین و گازوییل و همچنین خودروهای تولیدی کشور برداشته شده است. موتورسیکلت‌ها از آغاز مهرماه انژکتوری شده و موتورهای کاربراتوری تولید نمی‌شود. ارتقای معاینه فنی خودروها در دستور کار ما بوده و سیستم یکپارچه معاینه فنی به زودی افتتاح می‌شود که این هم کار خیلی بزرگی است. همین الان هم خودروها بر اساس معاینه فنی با دوربین چک می‌شوند و این کار مهمی است که باعث شده مراجعه مردم به معاینه فنی بیشتر شود. طرح LEZ نیز به زودی اجرایی می‌شود که کار مشترک ما با شهرداری و راهور ناجاست. معاون رئیس جمهور ادامه داد: در بحث نیروگاه‌ها نیز ما سوخت مازوت را تقریبا حذف کرده‌ایم و از ۴۵ درصد سوخت نیروگاه‌های کشور اکنون به حدود ۵ درصد رسیده است. همچنین ۷۰۰ هزار خودروی فرسوده را طی سه سال از رده خارج کردیم و از اسفند سال قبل تا کنون نیز ۳۰ هزار تاکسی فرسوده را از رده خارج کردیم. اقدامات مهمی هم برای از رده خارج کردن مینی‌بوس‌ها و اتوبوس های فرسوده انجام شد. دولت هر قدمی لازم باشد برای تضمین سلامت شهروندان بر می‌دارد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به اینکه موارد دیگری که به برنامه کاهش آلودگی هوا اضافه خواهد شد، کدام است، پاسخ داد: حتما موارد جدیدی اضافه می شود و مثلا خودروهای برقی و هیبریدی در دستور کار وزارت صنایع و همچنین دانشگاه‌های ما است و در بحث آلاینده های خانگی و کاهش میزان آلایندگی سیستم گرمایش و سرمایش خانه ها اقدامات بسیار مهمی در دستور کار است و روی آن کار خواهد شد. همچنین دولت مصوب کرده که همه دستگاه های دولتی طی دو سال آینده ۲۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از منابع انرژی نو تامین کند. مشارکت مردم برای رفع مشکل آلودگی هوا بسیار مهم است وی با بیان اینکه مشارکت مردم برای رفع مشکل آلودگی هوا بسیار مهم است، افزود: نمی شود که حتما همه خودروی شخصی بیرون بیاوریم، برای معاینه فنی خودرویمان وقت نداشته باشیم و الگوی رانندگیمان را اصلاح نکنیم و بدون این همراهی ها و مشارکت مردم به یک نقطه تاثیرگذار برسیم. هر چه نرخ مشارکت مردم بالاتر برود، برنامه با سرعت و نتایج بهتری پیش خواهد رفت. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شهرداری هم اینجا سهم دارد. هر چه توسعه حمل و نقل عمومی، مترو و اتوبوس را پیش ببرند، سرعت برنامه افزایش خواهد یافت، اما هر چه تراکم بیشتری بفروشند، جمعیت بیشتری وارد کنند و خودروهای بیشتری در شهر تردد کنند، آلودگی ها بیشتر می شود. هم اکنون هم در محدوده برخی شهرها سال ها است که از حد زیستی شهر عبور کرده‌اند و قطعا بارگذاری جدید به ما کمک نمی کند. ابتکار تاکید کرد: در تهران هزاران واحد صنعتی و معدنی داریم که بسیاری از آنها غیرمجازند یعنی نه از وزارت صنایع و معادن و نه از محیط زیست پروانه فعالیت ندارند. ما حتما با آلاینده ها برخورد قانونی می کنیم، معادن باید ساماندهی و کنترل شوند. نمی شود صدها معدن شن و ماسه را مدیریت نکنیم و انتظار رفع آلودگی هوا که یک مشکل پیچیده چند بعدی است را داشته باشیم.