شناسهٔ خبر: 23157426 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

معاون فرهنگی وزیر علوم با اشاره به حواشی مراسم روز دانشجو با حضور رئیس جمهور:

کمبود وقت باعث شد تشکل‌ها نتوانند مسائل خود را مطرح کنند

معاون فرهنگی وزارت علوم درباره حاشیه‌های سخنرانی تشکل‌های دانشجویی در حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه سیستان‌وبلوچستان نیز گفت: «امسال اولین سالی بود که برنامه روز دانشجو با حضور رئیس جمهور در خارج از تهران برگزار می‌شد. محدودیت زمانی زیادی داشتیم و با توجه به اینکه تشکل‌ها نیز تنوع قابل‌توجهی در دانشگاه‌ها دارند، مجبور بودیم تعدادی را برای سخنرانی مقابل رئیس‌جمهور انتخاب کنیم.»

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم دیروز برای اولین‌بار در جمع خبرنگاران حاضر شد تا در نخستین روزهای فعالیتش هم سیاست‌های فرهنگی این وزارتخانه را اعلام کند و هم به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد. او در این نشست از موضوعات مختلفی صحبت به میان آورد و خط‌مشی‌های جدید فرهنگی این وزارتخانه عریض و طویل را بررسی کرد. شاید بتوان مهم‌ترین محور سخنان غلامرضا غفاری را در چند بند خلاصه کرد؛ حواشی برنامه‌های 16 آذر، برنامه این معاونت در برخورد با پاک کردن پرچم رژیم صهیونیستی، رویکرد این وزارتخانه به اردوهای مختلط دانشجویی و آخرین وضعیت اتحادیه موسوم   به تادا مهم‌ترین محور سخنان او بود.

 ایجاد فضای توام با آرامش و بانشاط

 غلامرضا غفاری در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رئیس‌جمهور درباره امنیتی‌نشدن فضای دانشگاه‌‌ها و احقاق حقوق شهروندی دانشجویان در دانشگاه‌ها گفت: «ایجاد فضای توام با آرامش و بانشاط یکی از موارد تحقق منشور حقوق شهروندی در دانشگاه‌هاست. قطعا پایبندی به قانون و مقررات در دانشگاه‌ها می‌تواند موجب تحقق بندهای منشور حقوق شهروندی در دانشگاه‌ها شود.»

او ایجاد فضای امن برای فعالیت‌های دانشجویی و احساس امنیت و آرامش در فضای دانشگاه‌ها را از ضرورت‌های تحقق منشور حقوق شهروندی دانست.

او به مساله استقلال دانشگاه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: «یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت علوم این است که مسائل دانشگاه‌ها توسط مدیریت این مراکز حل و فصل شود تا به استقلال آنها آسیبی وارد نکنیم. از طرف دیگر چارچوب‌ها و آیین‌نامه‌های مشخصی در عرصه فعالیت‌های دانشگاه‌ها تعریف شده است که اگر در این راستا حرکت شود، مشکلی ایجاد نمی‌شود.»

حدود 1000 برنامه در مراسم روز دانشجو در دانشگاه‌ها اجرا شد

غفاری درباره حواشی برنامه‌های 16 آذر در دانشگاه‌‌ها نیز صحبت به میان آورد و گفت: «حدود 1000 برنامه در مراسم روز دانشجو در دانشگاه‌ها اجرا شد. آنچه ما به‌صورت گزارش از دانشگاه‌ها در اختیار داریم گویای این است که حاشیه‌های زیادی در برنامه‌های این روز ایجاد نشده است. دانشگاه جای سلایق متفاوتی از دانشجویان است و این دانشجویان با توجه به سلایق خود برنامه‌هایی را برگزار کرده‌اند که به‌نوعی حاشیه ایجاد کرده است؛ اما اکثر برنامه‌های 16 آذر، برنامه‌های موفقی بوده است.»

معاون فرهنگی وزارت علوم درباره حاشیه‌های سخنرانی تشکل‌های دانشجویی در حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه سیستان‌وبلوچستان نیز گفت: «امسال اولین سالی بود که برنامه روز دانشجو با حضور رئیس جمهور در خارج از تهران برگزار می‌شد. محدودیت زمانی زیادی داشتیم و با توجه به اینکه تشکل‌ها نیز تنوع قابل‌توجهی در دانشگاه‌ها دارند، مجبور بودیم تعدادی را برای سخنرانی مقابل رئیس‌جمهور انتخاب کنیم.»

او درخصوص نحوه چیدمان سخنرانان در این مراسم گفت: «انتخاب سخنرانی دانشجویان مقابل رئیس‌جمهور توسط معاونت فرهنگی وزارت علوم صورت گرفت و دلیل خاصی برای این چیدمان نبود. بخش عمده‌ای از مسائل برنامه 16 آذر کمبود وقت است که باعث می‌شود تشکل‌ها نتوانند مسائل خودشان را مطرح کنند.»

غفاری درباره پاک کردن پرچم رژیم صهیونیستی از معابر دانشگاه علم و صنعت از سوی اعضای یک تشکل دانشجویی افزود: «از طریق مجاری قانونی در حال پیگیری موضوع هستیم، گزارش‌هایی هم ارسال کرده‌اند و در حال پیگیری است. نقطه‌نظرات زیادی وجود دارد که به‌زودی حل خواهد شد.»
 
 اقدامات لازم برای راه‌اندازی اتحادیه جدید انجام شده است

معاون فرهنگی وزارت علوم درباره آخرین وضعیت اتحادیه تادا گفت: «برخی از اقدامات لازم برای راه‌اندازی این اتحادیه در وزارت علوم انجام شده است و بخش مهم دیگری نیز باقی‌مانده که در تلاش هستیم با نهاد رهبری موارد را با تفاهم و گفت‌وگو برطرف سازیم. اساسنامه این اتحادیه در کنار سایر اتحادیه‌های دیگر به‌زودی تصویب و ابلاغ می‌شود.»

او از برگزاری بیش از هزار و 150 کرسی آزاد‌اندیشی در دانشگاه‌ها طی سال جاری خبر داد و افزود: «وزارت علوم به‌شدت پیگیر برگزاری این کرسی‌ها در دانشگاه‌هاست و دانشگاه‌ها نیز اقبال بسیار خوبی در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی دارند. آیین‌نامه‌ای نیز در این زمینه وجود دارد که مورد بازبینی قرار گرفته اما در آینده این برنامه یکی از اولویت‌های وزارت علوم خواهد بود.»

معاون فرهنگی وزارت علوم درباره رویکرد این وزارتخانه به اردوهای مختلط دانشجویی گفت: «رویکرد وزارت علوم این است که اگر این موارد رعایت شود، مشکلی در برگزاری اردوها نخواهیم داشت.»

نظر شما