شناسهٔ خبر: 23141892 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صبحانه آنلاین | لینک خبر

علم و فناوری باید مردمی شود

مسؤول سازمان علمی، پژوهشی و فناوری کشور گفت: ما هنوز علم، دانش و فناوری را مردمی نکرده‌ایم، با این وجود عمل خود را به سوی شخصی‌سازی برده‌ایم.

صاحب‌خبر -
به گزارش صبحانه، حسین قدیانی در جشنواره جهادگران برتر علم و فناوری که پیش از ظهر امروز در آمفی تئاتر شهید علیمحمدی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: ادعای ما این است که انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است، اما تغییرات ما در ساختار سیاسی بیشتر از ساختار فرهنگی بوده است.

مسؤول سازمان علمی، پژوهشی و فناوری کشور ادامه داد: ما در دانشگاه اقتصاد تدریس می‌کنیم اما مبنای آن سود و بهره است طبیعی است مبنای بانکداری به سمت دیگری می‌رود به دلیل آنکه مبنا مشکل دارد.

وی یکی از مشکلات دانشگاه‌ها را بحث نکردن روی مباحث اسلامی عنوان کرد و افزود: واقعیت این است در علوم اگر با غرب مشکل نداریم در کار مشکل داریم.

به گفته قدیانی، برحسب ظاهر بعد از انقلاب در حوزه علوم پزشکی پیشرفت کرده‌ایم و توریست درمانی هم می‌کنیم، اما نسبت به 400 سال گذشته با رعایت اصولات بهداشتی از قبیل استفاده از لوازم یک‌بار مصرف شخصی و ... بیماری‌ها زیاد شده است این نشانگر آن است که در این رابطه نیاز است بحث‌های بیشتری شود، اما ما کورکورانه این را در دانشگاه تدریس می‌کنیم.

این مسؤول تاکید کرد: ما قرار بود مردمی‌سازی کنیم نه خصوصی‌سازی، آمریکا دارد با شرکت خصوصی اداره می‌شود و ما هنوز علم، دانش و فناوری را مردمی نکرده‌ایم و عمل خود را به سوی شخصی‌سازی برده و در اصل کل داستان متفاوت شده است.

وی ادامه داد: ما اگر جنگ تحمیلی را به عنوان یک گنجینه نگاه می‌کنیم چون که امام(ره) جنگ را مردمی کرد و بسیج مردمی بود.

قدیانی افزود: ما نتوانستیم از ظرفیت‌های کشور برای رفع مشکلات در حوزه نیازمندی‌ها استفاده کنیم، ما نمی‌دانیم کجا باید چکار کنیم.

منبع:فارس

نظر شما