به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ در ابتدای جلسه نقد و بررسی شیوه های آموزش سواد رسانه ای که توسط کارگروه تعلیم و تربیت و کارگروه خانواده، مشاوره، سلامت فردی و اجتماعی انجمن سواد رسانه ای برگزار شد، معلمان و کارشناسان سواد رسانه ای حاضر در جلسه به بیان نکات و نقطه نظرات خود درباره آموزش سواد رسانه ای در کشور پرداختند که اهم نکات مطرح شده در این نشست به شرح زیر است:
• دیر بودنِ مقطع دهم دبیرستان برای آغاز آموزش سواد رسانه ای و لزوم آغاز آموزش از پایه های پایین تر
• ضرورت باز تعریف انگیزه های ما از آموزش سواد رسانه ای برای دانش آموزان سواد رسانه ای
• نقد و بررسی کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم و نقاط قوت و ضعف تجربه بیش از یک ساله تدریس آن
• کمبود معلمانِ با تواناییِ لازم برای تدریس سواد رسانه ای در مدارس و فرصتها و تهدیدهای ورود این معلمان غیرمرتبط به آموزش سواد رسانه ای
• کافی نبودن مهارتهای مرتبط با علم ارتباطات برای تدریس سواد رسانه ای و لزوم ورود سایر تخصصهای مرتبط همچون علوم تربیتی، روانشناسی، علوم دینی، معلمان پرورشی به آموزش این حوزه با حفظ ضرورت تسلط به ادبیات موضوعی سواد رسانه ای
• لزوم برگزاری جلسات تجربه نگاری آموزش سواد رسانه ای با حضور معلمان کشوریِ سواد رسانه ای توسط انجمن سواد رسانه ای
• قرار نیست همه بار تربیتیِ افراد را بر دوش سواد رسانه ای بگذاریم؛ در واقع اگر فردی دانش و تواناییهای لازم در سواد رسانه ای را داشته باشد و نتواند مدیریت خواسته ها و نفس خود را در دست بگیرد نمی تواند همچنان به درستی از رسانه ها استفاده کند
• لزوم ارتقای مهارتهای گوناگون در معلمان سواد رسانه ای، همچون مهارتهای مرتبط با سواد اطلاعاتی، مهارتهای فناوری اطلاعات و ICT
• لزوم کنترل رویکرد هراس از رسانه ها در آموزش سواد رسانه ای، امری که به هیچ وجه نباید به صورت افراطی به آن پرداخت و دیدگاه رسانه هراسانه را بر فرصتهای رسانه ها اولویت داد
منبع: تسنیم
مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاعرسانی خود را در این رابطه انجام میدهد.
∎