به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، آیتالله علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با بیان اینکه باید میان حوزه و آموزش و پرورش پیوندی عمیق ایجاد کرد، گفت: امروز حضور روحانیت در مدارس و آموزش و پرورش نه یک ضرورت صنفی، بلکه ضرورتی آرمانی و دینی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در تعامل روزافزون میان حوزه و آموزش و پرورش نقش ائمه جمعه و روحانیت سازنده و دارای اهمیت است، زیرا رسالت روحانیت ایجاب میکند در تعالی و اعتلای آموزش و پرورش که سکانداری تعلیم و تربیت 14 میلیون معلم و دانشآموز را برعهده دارد، بیتفاوت نباشد.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با اشاره به فرایند تحولات آموزش و پرورش، گفت: آموزش و پرورش، مسیر، مراحل و ادوار گوناگونی را پشت سرگذاشته است و امروز شاهد پیشرفتهای چشمگیر علم و فرهنگ در دستگاه تعلیم و تربیت در پرتو انقلاب اسلامی هستیم و همانگونه که رهبری فرمودند نباید این دستاوردهای بزرگ را دست کم بگیریم.
آیتالله اعرافی یادآور شد: در حالی که ایران با شرایط تحریم و سختی و فشار بیرونی، دست و پنجه نرم میکند خوشبختانه به حدود 40 شاخص علمی دست یافتهایم و در شاخصهای گوناکونی مانند دانشجویی، کتاب، استاد، منابع علمی، مجله و مقاله و فناوریهای نوین و دهها شاخص دیگر، گامهای بزرگی را با دستانی خالی برداشتهایم که بسیار شگفتانگیز است.
وی تصریح کرد: این شاخصها نشاندهنده آن است که میتوان روی پای خود ایستاد و الگوی جدید و نویی را خلق کرد و در همه قلمروهای علم و دانش پیش رفت؛ خوشبختانه بسیاری از قلههای علم و دانش توسط دانشگاه، حوزه و آموزش و پرورش بهدست آمده است، البته باید کمبودها و کاستیها و نقاط آسیبپذیر را شناخت.
وی اظهار کرد: در آموزش و پرورش طبق آمار وضعیت قبل از انقلاب با بعد از پیروزی قابل مقایسه نیست، پوشش تعلیم و تربیت، قبل از انقلاب، حدود 37 درصد بوده حالا بیش از 90 درصد است.
آیتالله اعرافی گفت: گسترش فضاهای آموزشی در همه نقاط، بدون هیچ قیدی و افزایش دانشآموز، معلم، آموزشگاه، توسعه زیرساختهای آموزشی و تولید انبوه منابع، متون و اسناد گوناگون همچون سند تحول بنیادین حکایت از پیشرفتهای افتخارآمیز در آموزش و پرورش دارد.
وی بیان کرد: در کنار همه مسئولیتها باید از این دستاوردهای علمی صیانت کرد و در این راه نباید از بازشناسی و ضعفها غفلت ورزید، و فلسفه اینگونه نشستها رصد نقاط قوت و ضعف با حضور نخبگان حوزه و آموزش و پرورش است.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با بیان اینکه حجم وسیعی از متون ایجاد شده است، اما برخی از کاستیها ما را به نتیجه مطلوب نمیرساند، گفت: دور بودن از واقعیتها و عدم اتصال به نیازهای اجتماعی و حالت انتزاعی گرفتن از آسیبهایی است که علاوه بر آموزش و پرورش در حوزهها نیز وجود دارد.
وی اظهار کرد: حوزه باید معنای خود را در خدمت به جامعه پیدا کند و جامعه از وجود و محصول آن بهره بگیرد، اگر مدارسی داریم که هنوز از حضور روحانی مناسب خالی است، از ضعف ماست که هنوز طلبهای متناسب با نیاز آموزش و پرورش تربیت نکردهایم، فراموش نکنیم حوزه انقلابی رسالت خود را در خدمت به جامعه میداند و باید در رفع آسیبهای اجتماعی و تربیت دینی تلاش کند.
آیتالله اعرافی افزود: از ضعفهای مهم، انتزاعی عمل کردن، عدم اتصال به جامعه، پاسخ ندادن به نیازهای واقعی و نیز، عدم تربیت جامعه است که در سند تحول مورد تأکید قرار گرفته، اما کمتر به آن توجه شده است؛ بر این اساس حوزه باید در فضاهای آموزش و پرورش، دانشگاه، مساجد و مدارس پاسخگو باشد، ذات نهادهای علمی و فرهنگی اینگونه است که رشته آموزش و مهارت، باید دردهای جامعه را درمان و به نیازهای روحی و معنوی پاسخ دهد، رسالت دانشگاه و مدرسه نیز همین است.
وی گفت: انسان متعالی دارای بعد روحی، شخصیتی، اخلاقی و مهارتی است و در سند تحول همه اینها مورد تأکید است؛ 20 شاخص مهم در سند تحول وجود دارد که یکی از آنها تربیت و مهارت است، دانشآموز باید طبق این سند، سبک زندگی سالم را فرا بگیرد و احساس هویت تاریخی شامل ملی، اسلامی و انقلابی داشته باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: اینکه بر هویتبخشی انقلابی تأکید داریم برای آن است که در درگیریهای گفتمانی هر چه عقب بنشینیم، دشمن جلو میآید و تا همه اصالت ما را نگیرد دست بردار نخواهد بود، بنابراین در این رزم عمیق، تمدنی و گفتمانی نباید عقب نشست بلکه با قدرت، درایت و حکمت پیش برویم تا دشمنان عقب بروند.
وی ادامه داد: وقتی در دستگاه رهبری تصویب شد در برابر تروریسم آمریکایی مقاومت کنیم، این امر با پیگیری و درایت تحقق یافت، پس اهداف دیگر را نیز همینگونه میتوان پیش برد.
سه ضلع نظام جامع تعلیم وتربیت
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور عنوان کرد: تعامل سه ضلع آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه اهمیت زیادی دارد، این تعامل باید با حفظ جایگاهها و حریمها همافزا و نظاممند باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حوزه منابع انسانی با همه پیشرفتها نیازمند تحول بزرگی هستیم، در شورای انقلاب فرهنگی دانشگاه فرهنگیان تصویب شد و بندهایی را در مقدمه آوردیم از این دانشگاه انتظارات بالایی میرود، اما هنوز در ابتدای راه است، از طرفی نظام مدیریتی آموزش و پرورش در متون و منابع جای ارتقاء دارد در این خصوص منابع مالی مناسب و همکاریها و همافزاییهای بیشتر میتواند کارساز باشد.
مدیر حوزههای علمیه اضافه کرد: در بخش حوزههای علمیه نیز تحولات بسیاری باید رخ دهد تا پاسخگوی نیازها باشیم، در ستادهای مرکزی عزمی شکل گرفته تا این خلأها کاهش یابد، نظام رشتهای حوزه نیز باید ارتقاء پیدا کند زیرا رشتههای فعلی پاسخگو نیست، ایجاد رشتههای متناسب با تعلیم و تربیت از ضرورتهای حوزه امروز است، بنده طبق مطالعات در فقه تعلیم و تربیت به مدت 15 سال به این نتیجه رسیدم که هنوز اول راه هستیم.
وی افزود: درحوزه باید حدود 20 تا 30 رشته طراحی شود، علوم تربیتی منظومهای، خانواده بزرگی است که با نگاه دینی و اسلامی خودمان باید انجام شود.
برخی از محورهای همکاری های حوزه و آموزش و پرورش
آیتالله اعرافی با بیان برخی محورهای همکاری حوزه و آموزش و پرورش یادآور شد: برخی از محورهای مهم و بنیادی وجود دارد که آموزش و پرورش و حوزه را به هم متصل میکند، یکی از آنها نظام آموزشی پاسخگو در حوزه است، باید در این نظام رشتهای کار شود، خوشبختانه 12 رشته دانشی در منظومه رشتهها طراحی و در شورای توسعه تصویب شد که در این میان تعلیم و تربیت باید بیش از این مورد توجه باشد.
وی در مورد تطور در نظام آموزشی بیان کرد: تربیت نیروی انسانی اهمیت زیادی دارد، باید در این بخش تحول بزرگی رقم بخورد در دانشگاه فرهنگیان و حوزه علمیه باید دورههای مناسب برای معلمان تعریف شود و نظام پژوهشی متناسب با نیازهای جدید تدوین شود.
ستاد همکاریها در آستانه یک خیز بلند
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور بیان کرد: ستاد همکاریها باید خیز بگیرد و رشتههایی را در حوزه تعلیم و تربیت تعریف کند، این امر امکانات وسیعی میخواهد، در این راه ستاد همکاریها باید آفاق وسیعتری را مدنظر قرار دهد و به همه آفاق توجه کند و در زیرساخت رشتهای تحولاتی ایجاد کند.
محوریت سند تحول در فعالیتها، انتظار جامعه علمی و فرهنگی کشور
آیتالله اعرافی عنوان کرد: امروز با مطالعات وسیعی که صورت گرفته سند در وضعیت خوبی قرار دارد، انتظار جامعه علمی و فرهنگی این است که سند محوریت داشته باشد،، به جای اینکه 2030 داشته باشیم خودمان برای منطقه و جهان اسلام سند تدوین کنیم و بر روی اسناد بومی و انقلابی کار کنیم.
مدیر حوزههای علمیه اظهار کرد: نظام آموزشهای کاربردی و مهارتی نیز از جایگاه بالایی برخوردار است، اکنون 250 کار ویژه برای روحانیون در مدیریت حوزه تعریف شده و نظام مهارتی در حال انجام است، باید نظام کاربردی مطلق را با نیاز آموزش و پرورش تعریف کنیم، بر این اساس در حوزه متون و منابع باید گام برداشت.
وی عنوان کرد: محور دیگر، نظام تبلیغی است که باید ارتقاء یابد، در تبلیغات و فعالیتهای فرهنگی کارهای خوبی به سرانجام رسیده است در این باره نیازمند یک شبکه کارآمد تبلیغی هستیم.
آیتالله اعرافی مقوله گزینش و پذیرش برای حوزه علمیه را یک ظرفیت مهم دیگری دانست و گفت: در پذیرش حوزهها نیز ستاد همکاریها میتواند اثرگذار باشد.
وی ضمن استقبال از برگزاری یازدهمین نشست دبیران ستادی و استانی همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش، تأکید کرد: نشستها باید از حالت تشریفاتی خارج شود و دقیقتر محورها مشخص و بررسی شود از آموزش و پرورش انتظار میرود، تحرک بیشتری در این زمینه داشته باشد، حضور روحانیت در آموزش و پرورش یک ضرورت است، نه یک ضرورت صنفی بلکه ضرورت آرمانی بزرگ و دینی است از طرفی باید بر فرآیند حضور حوزه در این عرصه بازنگری شود.