به گزارش
جهان نيوز، هر ساله نقدهای فراوانی توسط کارشناسان به بودجه دولت وارد میشود و این انتقادات با نزدیک شدن به ۱۵ آذر هر سال روندی رو به رشد پیدا میکند. در بین انتقادات به بودجه، انتقادات نمایندگان مجلس جایگاه ویژهای دارد چرا که آنها میتوانند بر بودجه تاثیرگذار باشند. امسال نیز به مانند هر ساله، نمایندگان مجلس انتقاداتی را به بودجه سال ۹۶ و حتی سالهای گذشته وارد نمودند.
به عنوان نمونه در سال جاری بارها علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به رشد هزینههای جاری در کشور اشاره نموده و از این بابت دولتها را مورد انتقاد قرار داد. در مورخه ۲۲ تیر ماه ۱۳۹۶، در همایش مسوولان سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در قم گفت: یکی از مشکلات کشور عدم تعادل در نظام بودجه است. ۹۰ درصد بودجه کشور مربوط به امور جاری و ۱۰ درصد به امور عمرانی اختصاص دارد. لاریجانی با تأکید بر اینکه منابع ما از پول گاز و نفت کفاف بودجه جاری را نمیدهد، تصریح کرد: از رئیس جمهور و همه مسئولان میخواهم که با مردم صریح صحبت کنند تا مردم همه مشکلات را بدانند و بتوانند در همه امور یاری کنند. همچنین رئیس مجلس در مورخه ۲۵ تیر ماه ۱۳۹۶ در حالی که در هشتمین کنفرانس بین المللی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد حضور یافته بود، با اشاره به اینکه برای بودجه جاری کشور از سهم قابل توجهی از نفت استفاده میشود، گفت: نفت سرمایه است و باید صرف امور زیربنایی شود. این نشان دهنده یک خلل جدی در نظام کشور از نظر بودجه ریزی و امور دیوانی است. رئیس مجلس با اشاره به حجم وسیع دولت ادامه داد: ما چند میلیون کارمند داریم، وضع خدماتمان هم نارس است. امور دیوانی مفصل مانع پیشرفت شده است. لاریجانی با بیان اینکه کارآمدی سیستم در کشور ما ضعیف است، گفت: امسال سهم قابل توجهی از بودجه ۹۶، بودجه جاری است یعنی پول نفت هم صرف هزینه جاری میشود. ما باید هزینههای زائد را کم کرده و کارآمدی را افزایش دهیم.
این انتقادات علی لاریجانی به بودجه و وضعیت هزینههای جاری در آن، کاملاً بجا و صحیح میباشد، اما بهتر است نگاهی نیز به بودجه مجلس در سالهای اخیر و در دوران قبل و بعد از ریاست علی لاریجانی بر قوه مقننه بیاندازیم و ببینیم مجلس در این زمینه چگونه رفتار کرده است. برای این منظور به مصاحبه اخیر محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی رجوع میکنیم.
وی که از دوره ششم تا دهم نماینده مردم در مجلس بوده است در مصاحبه خود با روزنامه جامعه فردا گفت: بودجه مجلس هفتم ۲۸ میلیارد تومان بسته شد، اما اکنون این بودجه به ۶۸۰ میلیارد تومان رسیده است. به بیان دیگر یعنی بودجه مجلس بین سالهای ۸۳ تا ۹۶ حدود ۲۳۰۰ درصد رشد داشته است. وی ادامه داد: ۶۸۰ میلیارد تومان منهای بودجه مرکز پژوهشهای مجلس و بودجه کتابخانه مجلس میباشد و آنها نیز بودجههای جدایی برای خود دارند. تابش تصریح کرد: در حالی رشد بودجه مجلس ۲۳۰۰ درصد بوده که در مدت ۱۳ سال، بودجه عمرانی کشور ۸۵۸ درصد، بودجه بخش بهداشت و درمان کشور ۱۲۸۳ درصد و بودجه آموزش و پرورش کشور ۷۷۹ درصد رشد داشته است.
حال باید دید سهم علی لاریجانی از این افزایش ۲۳۰۰ درصدی بودجه مجلس چقدر بوده است. لاریجانی از خرداد ۱۳۸۷ در مجلس هشتم تاکنون رئیس مجلس بوده و بودجه ۱۳۸۸ اولین بودجه دوران ریاست او بوده است. آمارها نشان میدهند دقیقاً از سال ۱۳۸۸ به بعد، هزینههای جاری قوه مقننه به شدت افزایش یافته است. در سال ۱۳۸۸ بودجه جاری مجلس هشتم نسبت به بودجه جاری مجلس هفتم از ۵۳ میلیارد تومان به ۱۰۶ میلیارد تومان افزایش یافته که رشدی ۱۰۰ درصدی داشته است. در سال ۹۵ که آغاز مجلس دهم بوده، بودجه مجلس به ۴۷۴ میلیارد تومان رسیده است و در سال ۹۶ نیز این بودجه به ۶۸۰ میلیارد تومان افزایش یافته است؛ بنابراین از زمان ریاست علی لاریجانی بر مجلس، بودجه مجلس رشدی ۱۱۸۳ درصدی داشته است.
با توجه به آمارهای فوق الذکر بهتر است هر یک از مسئولین قبل از اینکه دیگران را مورد نقد قرار دهند، ابتدا به نهادهای تحت ریاست خود نگاهی بیاندازند و اصلاحات را از نهادهای تحت ریاست خود آغاز کنند. نقدهای رئیس مجلس به بودجه کشور و مخصوصاً بودجه جاری کشور کاملاً بجا و منطقی است، اما همین نقدها به بودجه مجلس نیز وارد است.
منبع: تابناک
این انتقادات علی لاریجانی به بودجه و وضعیت هزینههای جاری در آن، کاملاً بجا و صحیح میباشد، اما بهتر است نگاهی نیز به بودجه مجلس در سالهای اخیر و در دوران قبل و بعد از ریاست علی لاریجانی بر قوه مقننه بیاندازیم و ببینیم مجلس در این زمینه چگونه رفتار کرده است. برای این منظور به مصاحبه اخیر محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی رجوع میکنیم.
وی که از دوره ششم تا دهم نماینده مردم در مجلس بوده است در مصاحبه خود با روزنامه جامعه فردا گفت: بودجه مجلس هفتم ۲۸ میلیارد تومان بسته شد، اما اکنون این بودجه به ۶۸۰ میلیارد تومان رسیده است. به بیان دیگر یعنی بودجه مجلس بین سالهای ۸۳ تا ۹۶ حدود ۲۳۰۰ درصد رشد داشته است. وی ادامه داد: ۶۸۰ میلیارد تومان منهای بودجه مرکز پژوهشهای مجلس و بودجه کتابخانه مجلس میباشد و آنها نیز بودجههای جدایی برای خود دارند. تابش تصریح کرد: در حالی رشد بودجه مجلس ۲۳۰۰ درصد بوده که در مدت ۱۳ سال، بودجه عمرانی کشور ۸۵۸ درصد، بودجه بخش بهداشت و درمان کشور ۱۲۸۳ درصد و بودجه آموزش و پرورش کشور ۷۷۹ درصد رشد داشته است.
حال باید دید سهم علی لاریجانی از این افزایش ۲۳۰۰ درصدی بودجه مجلس چقدر بوده است. لاریجانی از خرداد ۱۳۸۷ در مجلس هشتم تاکنون رئیس مجلس بوده و بودجه ۱۳۸۸ اولین بودجه دوران ریاست او بوده است. آمارها نشان میدهند دقیقاً از سال ۱۳۸۸ به بعد، هزینههای جاری قوه مقننه به شدت افزایش یافته است. در سال ۱۳۸۸ بودجه جاری مجلس هشتم نسبت به بودجه جاری مجلس هفتم از ۵۳ میلیارد تومان به ۱۰۶ میلیارد تومان افزایش یافته که رشدی ۱۰۰ درصدی داشته است. در سال ۹۵ که آغاز مجلس دهم بوده، بودجه مجلس به ۴۷۴ میلیارد تومان رسیده است و در سال ۹۶ نیز این بودجه به ۶۸۰ میلیارد تومان افزایش یافته است؛ بنابراین از زمان ریاست علی لاریجانی بر مجلس، بودجه مجلس رشدی ۱۱۸۳ درصدی داشته است.
با توجه به آمارهای فوق الذکر بهتر است هر یک از مسئولین قبل از اینکه دیگران را مورد نقد قرار دهند، ابتدا به نهادهای تحت ریاست خود نگاهی بیاندازند و اصلاحات را از نهادهای تحت ریاست خود آغاز کنند. نقدهای رئیس مجلس به بودجه کشور و مخصوصاً بودجه جاری کشور کاملاً بجا و منطقی است، اما همین نقدها به بودجه مجلس نیز وارد است.
منبع: تابناک