معصومه اصغري: در روزهايي که ما از آلودگي هوا خفه ميشويم و شورايپنجميها کاري نميکنند جز اينکه از مردم طرح پيشنهادي بخواهند و براي آنها شعر سهراب بخوانند، شهردار تهران به بازديد دو خط مترو ميرود که قرار بود قاليباف تا سال 97 کلا تکميل كند و تحويل دهد؛ اما حالا مردم تهران بايد منتظر قول همراه با اماواگر شهردار تهران باشند. مترويي که اگر امروز آماده و افتتاح شده بود، بخش زيادي از آلودگي هواي تهران را ميتوانست بکاهد و انبوهي از خودروها در خانه ميماندند.
خطهاي شش و هفت متروی تهران که جزء طولانيترين خطوط متروي تهران محسوب نميشوند، در سرانه اجرائي مديريت شهري قرار بود نهايتا تا سال 97 تکميل شوند؛ اما با چند دليل اصلي يعني کمتوجهي دولت، دراولويتنبودن مترو براي شهردار سابق تهران در سالهاي پاياني مسئوليت و در نهايت ورشکستگي شهرداري تهران و کنارکشيدن بانک دي، روي زمين ماندند. همه اين دلايل به هم مربوط هستند و نميتوان گفت تنها سوداي رياستجمهوري داشتن قاليباف دليل متوقفماندن مترو و رفتن اعتبارات به جايي غير از مترو بوده است. اگر در همان شرايط بيپولي شهرداري تهران و بيتوجهي دولت قاليباف هم تصميم ميگرفت کاري به کار مترو نداشته باشد و همين تونلهاي ناقص را بدون واگن نسازد، وضعيت از همين هم بدتر بود و ديگر نجفي نميتوانست قول شهريور 97 را بدهد؛ اما سؤال اينجاست که قاليباف خط شش و هفت مترو را با همين شرايط نصفهونيمه با کدام پول ساخت و حالا نجفي با کدام پول ميخواهد خط شش را تمام و خط هفت را اصلاح و تمام کند؟ براي پاسخ به اين سؤال خوب است به اين موضوع توجه کنيد که چرا بايد در جريان بازديد نجفي از مترو در حال ساخت مديرعامل بانک شهر در حضوري کمسابقه بهعنوان اسپانسر خط حضور داشته باشد؟ شهرداري که پولي براي اصلاح اشکالات خط هفت ندارد، قرار است به بانک شهر که مشکل مالي دارد و مبلغ زيادي از شهرداري طلبکار است، چه کمکي کند تا هم کار بانک شهر راه بيفتد، هم مترو کارش پيش برود؟فروش اموال و املاک بزرگمقياس شهر براي جبران بدهيهاي شهرداري تهران به بانکها و پيمانکاران همان موضوعي بود که در اواخر دوره قبلي مديريت شهري رخ داد و اعضاي شورا و مديران شهري انکارش ميکردند؛ اما در نهايت مجبور به اقرار و بيان اين موضوع شدند. موضوعي که با واگذاري نيمهتمام شهروند و شهر آفتاب به بانک شهر علني شد. در نهايت هم شهردار سابق تهران برای آنکه شوی انتخاباتي و اعتمادبهنفس خود را تکميل کند، خطوط نيمهتمام هفت و هشت متروی تهران را به نام خط تکميلشده مترو با احتمال خطر جاني براي مردم افتتاح کرد. افتتاحي که مخالفان زيادي داشت و مديريت جديد شهري چند ماه بعد پس از مستقرشدن در بهشت و بررسي ميداني آن را تخلف خواند و خط هفت را متوقف کرد.
محمدعلي نجفي که از روز اول حضورش در شهرداري تهران تاکنون يکي از کارهاي اصلياش شمردن بدهيهاي شهرداري و کشف تخلفات و بدهيهاي جديد بوده، بارها درباره مشکلات مالي در شهرداري و کمکخواستن از مردم و پيداکردن راههاي جديد براي کسب درآمد صحبت کرده است. او بهشدت درگير مسائلي است که جزء اقدامات او نبوده؛ اما حالا جزء عملکرد او محسوب ميشود؛ درحاليکه پولي براي مديريت آنها ندارد و در چنين شرايطي اولين گزينههاي پيشرو همان املاک ذخيره شهر هستند که شهرداران چه اصولگرا و چه اصلاحطلب نميتوانند سراغ آنها نروند.
اين موضوع که بانک شهر و شهرداري تهران بهعنوان کارفرما و اسپانسر قرار است با پول فروش املاک باقيمانده خطوط شش و هفت را تکميل کنند، پورسيدآقايي، معاون حملونقل و ترافيک شهرداري تهران، با اشارهاي مبهم و محدود روز گذشته اعلام کرد. او گفت: «با توجه به حضور مديرعامل بانک شهر در اين بازديد مقرر شد از محل منابع و املاک، تسهيلات لازم براي مترو تزريق شود».
در ادامه اين اظهارات معاون شهردار گفته است: «بانک شهر تسهيلاتي با سود و بهره به شهرداري ارائه ميدهد»؛ اما معاون شهردار درباره اينکه اين تسهيلات با چه شرايط و از چه محلي و بهویژه در ازاي کدام اقدامات شهرداري تهران پرداخت ميشود، توضيحي نداده است.
درباره اينکه بانک شهر کجاي مترو و بدنه شهرداري تهران ايستاده است، آخرين بار حبيب کاشاني، عضو سابق شوراي شهر تهران، توضيحات صريحي داشت. او گفت: «حدود ششهزارو 200 ميليارد تومان به بانک شهر بدهکار هستيم و براي آنکه ميزان بدهيمان به بانک افزايش نيابد، مجبوريم که منابع مالي را به گونهاي تنظيم کنيم و حتي در برخي موارد املاک بزرگمقياس مانند فروشگاه شهروند و شهر آفتاب را به خاطر اينکه به تعهدات مالي خود عمل کنيم، به فروش برسانيم. جمع بدهي شهرداري به سه بانک مساوي است با ميزان بدهي شهرداري به بانک شهر و بيشترين بدهي ما مربوط به اين بانک است».
پيشازاين محمد سالاري، رئيس کميسيون شهرسازي شوراي شهر تهران، هم در پاسخ به «شرق» گفته بود که مجموع زمينهاي ذخيره شهر تهران در همه کاربريها تا سال ٨۶ که طرح جامع احصا شده، ۶٣٣ قطعه به مساحت پنجهزارو ٢٨ هکتار بوده است؛ اما درحالحاضر درباره وضعيت فعلي زمينهاي ذخيره شهر تهران نميتوانيم نظري بدهيم؛ چون آماري نداريم. او ميگويد که مدتهاست گزارشي را از معاونت شهرسازي و سازمان نوسازي شهرداري تهران خواستهاند؛ اما گزارشي داده نشده و تنها در پاسخي شفاهي و کوتاه گفته شده که از رقم اعلامشده در طرح جامع حدود ١۵ درصد کاسته شده است که سالاري معتقد است رقم واقعي بسيار بيشتر از اين 15 درصد است. سالاري اذعان کرده بود که بخش درخورتوجهي از زمينهاي بزرگمقياس شهر تهران برای بازپرداخت بدهي شهرداري تهران به اشخاص و ارگانها و بانکها به فروش رفته است و ميگويد: «شهردار سابق تهران هم بههيچعنوان دراينباره شفافسازي نداشت. درباره اينکه چه ميزان از اين زمينها فروخته شده، کاملا بستگي به نياز پيمانکار و شرايط مالي شهرداري تهران دارد که ممکن است ملک يا مستحدثات يا تهاتر يا هر چيز ديگري را بهجاي بدهي به پيمانکار داده باشند».
به گزارش «شرق»، آنچه از شواهد موجود برميآيد، اين است که بيپولي در شهرداري تهران، نجفي را هم به همان مسير قبلي قاليباف کشانده و راه قديمي و بلديهاي، يعني ملک بهجاي پول همچنان ادامه دارد. حضور محمدحسين پورزرندي، معاون مالي سابق قاليباف و مديرعامل فعلي بانک شهر، در بازديد ديروز و حضور احتمالي مديرعامل سازمان ملاک و مستغلات در جلسه مشترک ديروز، نشانههايي از اين احتمال است که قرار است مترو با املاک شهر ساخته و پيش برود.به گفته معاون شهردار تهران، فاز يک خط 6 از مبدأ ايستگاه دولتآباد در نيمه اول سال آينده با تزريق 350 ميليارد تومان اعتبار راهاندازي ميشود و براي راهاندازي کل خط 6 تا پايان سال 97 حدود هزارو 800 ميليارد تومان اعتبار لازم است. همه اينها غير از اعتباراتي است که براي اصلاح و تکميل خط 7 نيمهافتتاح و متوقفمانده خط 7 لازم است و اميدواريم شهرداري تهران که در آستانه بودجهريزي براي سال 97 است، درباره محل تأمين اعتبار اين الزامات شفافسازي کند.
∎