روز گذشته، شصت و دومین روز آلوده تهران در سال ۹۶ است. تاکنون بیش از دوماه مردم تهران هوای سرشار از آلاینده استنشاق کردهاند. طی چند روز گذشته، شاخص کیفیت هوا در بسیاری از مناطق تهران به حد هشدار رسید و در نهایت تداوم هوای آلوده منجر به تعطیلی چند روزه مدارس شد، البته آلودگی هوای تهران مشکل جدیدی نیست و راهکارهای قانونی مانند «منع پلاک گذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری» در نظر گرفته شد، اما متاسفانه چنین قوانینی هیچ وقت به مرحله اجرا نرسید. به گزارش ایسنا، این روزها تهران در داشتن هوای آلوده تنها نیست، چون افزایش شاخص آلایندهها باعث تعطیلی کلیه مدارس ارومیه و تبریز شد. بدیهی است قصه این روزهای تهران و سایر کلانشهرهای ایران قصه تازهای نیست. همین قصه تکراری است که باعث شد سال گذشته، دولت یازدهم تدبیری بیندیشد و قوانینی را برای کاهش آلودگی هوا وضع کند. یکی از مهم ترین این قوانین «منع پلاک گذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری» بود که قرار شد از مهر ماه سال ۹۵ اجرایی شود. اما سوال اصلی این است که چرا موتورهای کاربراتوری؟ این دستگاه چه ویژگی داشت که مسئولان را مجاب به حذف آن کرد؟ موتورسیکلتهای کاربراتوری، که در شهرهای بزرگ از آن برای کارهای مختلف اعم از مسافرکشی تا باربری استفاده میشود و به دلیل تنظیم نبودن نسبت هوا به سوخت، آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون را حتی تا ۱۰ برابر بیشتر از خودروها تولید میکند، ذراتی که در شرایط حاضر مسئله اصلی آلودگی هوای تهران است.
۱۹ درصد آلودگی شهر تهران
از موتورهای کاربراتوری است
اخیرا مسعود زندی- سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت
محیط زیست-در جریان نشست توسعه همکاریهای محیط زیستی بین ایران و اتحادیه اروپا، با بیان اینکه در حال حاضر حدود دو میلیون موتورسیکلت در حال تردد در تهران وجود دارد، گفت: بالغ بر ۱۹ درصد آلودگی شهر تهران از منبع موتورسیکلتهای کاربراتوری در حال تردد است.
موتورسیکلتها
۴ برابر خودروها آلودگی دارند
همچنین چندی پیش، نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد، با اشاره به وضعیت استاندارد موتورسیکلتهای موجود با قاطعیت اعلام کرد که یک موتورسیکلت کاربراتوری چهار برابر یک خودرو ایجاد آلودگی میکند، بنابراین باید موتورسیکلتها مطابق با استانداردهای روز اروپا تولید شوند و مبنای استاندارد ما، استاندارد روز اروپاست که در آن همه موتورسیکلتها باید انژکتوری باشند، یعنی آنچه در مصوبه ریاست جمهوری نیز به آن اشاره شده است.
با حذف موتورهای کاربراتوری درصد قابل توجهی از آلودگی هوا از بین میرود
در راستای ضرورت حذف موتورسیکلتهای کاربراتوری بود که محمدعلی احترام - عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی دانشگاه شهید بهشتی، به نتایج برخی پروژههای انجام شده در این حوزه اشاره کرد و گفت: بعد از نمونهبرداری از تعدادی از موتورسیکلتهای موجود در تهران و بررسی میزان آلایندگیشان، به این نتیجه رسیدیم که درصورت حذف موتورسیکلتهای کاربراتوری میتوانیم، درصد قابل توجهی از آلودگی تهران را کاهش دهیم.
تصویب قانون حذف موتورهای کاربراتوری از مهرماه ۹۵
همین اظهارات کارشناسان و نتایج تحقیقات علمی دانشگاهیان بود که منجر به تصویب «قانون منع پلاکگذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری از مهرماه ۹۵» شد و قرار شد، از این تاریخ، موتورهای انژکتوری جایگزین این دستگاههای آلاینده شود.
احترام- استاد دانشگاه بهشتی، ضمن تشریح تفاوتهای موتور کاربراتوری با انژکتوری و با تأکید بر کاهش محسوس آلودگی هوا بر اثر استفاده از موتورسیکلت انژکتوری گفت: در دستگاه انژکتوری به دلیل نصب سیستم کنترل نسبت هوا به سوخت، آلایندههایی مثل ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون به جای گرم به دهم گرم میرسد و به شدت آلودگی کم میشود.
تخلف در پلاکگذاری موتورسیکلتها
وی همچنین با انتقاد از نبود کنترلهای لازم و باز بودن مراحل ثبت سفارش موتورسیکلتهای کاربراتوری اظهارکرد: به چه علت در حال حاضر امکان ثبت سفارش موتورسیکلتهای کاربراتوری وجود دارد و چه کسی باید بر قانون و مصوبههای آن نظارت کند. زمانی که موتورسیکلت کاربراتوری با قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان ارزانتر در اختیار مردم قرار میگیرد قطعا مردم به موتورسیکلت انژکتوری روی نمیآورند.
∎
۱۹ درصد آلودگی شهر تهران
از موتورهای کاربراتوری است
اخیرا مسعود زندی- سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت
محیط زیست-در جریان نشست توسعه همکاریهای محیط زیستی بین ایران و اتحادیه اروپا، با بیان اینکه در حال حاضر حدود دو میلیون موتورسیکلت در حال تردد در تهران وجود دارد، گفت: بالغ بر ۱۹ درصد آلودگی شهر تهران از منبع موتورسیکلتهای کاربراتوری در حال تردد است.
موتورسیکلتها
۴ برابر خودروها آلودگی دارند
همچنین چندی پیش، نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد، با اشاره به وضعیت استاندارد موتورسیکلتهای موجود با قاطعیت اعلام کرد که یک موتورسیکلت کاربراتوری چهار برابر یک خودرو ایجاد آلودگی میکند، بنابراین باید موتورسیکلتها مطابق با استانداردهای روز اروپا تولید شوند و مبنای استاندارد ما، استاندارد روز اروپاست که در آن همه موتورسیکلتها باید انژکتوری باشند، یعنی آنچه در مصوبه ریاست جمهوری نیز به آن اشاره شده است.
با حذف موتورهای کاربراتوری درصد قابل توجهی از آلودگی هوا از بین میرود
در راستای ضرورت حذف موتورسیکلتهای کاربراتوری بود که محمدعلی احترام - عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی دانشگاه شهید بهشتی، به نتایج برخی پروژههای انجام شده در این حوزه اشاره کرد و گفت: بعد از نمونهبرداری از تعدادی از موتورسیکلتهای موجود در تهران و بررسی میزان آلایندگیشان، به این نتیجه رسیدیم که درصورت حذف موتورسیکلتهای کاربراتوری میتوانیم، درصد قابل توجهی از آلودگی تهران را کاهش دهیم.
تصویب قانون حذف موتورهای کاربراتوری از مهرماه ۹۵
همین اظهارات کارشناسان و نتایج تحقیقات علمی دانشگاهیان بود که منجر به تصویب «قانون منع پلاکگذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری از مهرماه ۹۵» شد و قرار شد، از این تاریخ، موتورهای انژکتوری جایگزین این دستگاههای آلاینده شود.
احترام- استاد دانشگاه بهشتی، ضمن تشریح تفاوتهای موتور کاربراتوری با انژکتوری و با تأکید بر کاهش محسوس آلودگی هوا بر اثر استفاده از موتورسیکلت انژکتوری گفت: در دستگاه انژکتوری به دلیل نصب سیستم کنترل نسبت هوا به سوخت، آلایندههایی مثل ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون به جای گرم به دهم گرم میرسد و به شدت آلودگی کم میشود.
تخلف در پلاکگذاری موتورسیکلتها
وی همچنین با انتقاد از نبود کنترلهای لازم و باز بودن مراحل ثبت سفارش موتورسیکلتهای کاربراتوری اظهارکرد: به چه علت در حال حاضر امکان ثبت سفارش موتورسیکلتهای کاربراتوری وجود دارد و چه کسی باید بر قانون و مصوبههای آن نظارت کند. زمانی که موتورسیکلت کاربراتوری با قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان ارزانتر در اختیار مردم قرار میگیرد قطعا مردم به موتورسیکلت انژکتوری روی نمیآورند.