رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ دلایل بینظمی در ترافیک پایتخت را تشریح کرد و عدم سازماندهی تردد در شهر تهران، برگزاری نمایشگاهها، افزایش بیرویه خودروها، اشباع حجم ترافیک و ... را از جمله دلایل آن شمرد.
محمدرضا مهماندار در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه به منظور تبیین اهداف و برنامههای کاری خود با اشاره به اینکه نکته اساسی که امروز در تهران اهمیت دارد موضوع نظم است گفت: آنچه امروز تهران را آزار میدهد بی نظمی در ترافیک است که ابعاد مختلفی دارد. عدم احترام به قوانین و مقررات در حوزه ترافیک توسط برخی افراد اتفاق میافتد که باعث ایجاد مشکلات برای بقیه شهروندان میشود.
معابر تهران صبحها و بعد از ظهرها در تسخیر خودروهاست
وی با بیان اینکه در چنین شرایطی یک مسیر یک ربعی را شهروندان در مدت 45 دقیقه تا یک ساعت طی میکنند گفت: شهروندان مجبورند در ترافیک منتظر باشند چون تقاضای سفر بالاست. در حقیقت صبحها و بعد از ظهرها معابر تهران در تسخیر خودروها قرار دارد. وقتی حجم ترافیک تهران اشباع شده است، زمانبندی یکی از مهمترین راهکارهاست.
ترافیک تهران با تلنگری به کما میرود
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه ترافیک تهران مشابه یک بیمار که حال وخیمی دارد، است اظهار کرد: کوچکترین تلنگر به این بیمار باعث میشود که به کما برود، بنابراین کوچکترین مداخله ترافیک تهران را دچار اختلال میکند چه بسا که با کمترین بارش باران یا برف یا برگزاری نمایشگاه در تهران وضعیت ترافیک تهران وخیمتر میشود و تهران به طور کلی قفل میشود؛ در چنین شرایطی است که شهروندان مسیر 1.5 ساعته را 3.5 ساعت طی میکنند.
سردار مهماندار با بیان اینکه تهران توان هیچ شوک جدیدی را ندارد گفت: این شهر نه تنها توان شوک جدید ندارد بلکه برای شرایط عادی آن نیز باید فکری بکنیم. این وضعیت تهران حاصل سالها بی توجهی بوده که به چنین شرایطی رسیده است و باید چارهای اندیشید. این چاره در اختیار مدیریت کلان کشور است. در حال حاضر تقریبا همه دستگاههای مرتبط شهروندان و پلیس در این زمینه که وضعیت ترافیک تهران آزار دهنده و ناراحت کننده است، همصدا هستند بنابراین با وجود این همصدایی بهترین فرصت است که برای ساماندهی وضعیت تهران اقداماتی صورت گیرد.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه پلیس مسئول اجرای قوانین است گفت: پلیس سیاستگذار نیست بلکه مراجع بالادستی مثل شورای عالی ترافیک مسئول سیاستگذاری در حوزه ترافیک هستند. پلیس غیر از اجرای مقررات نمیتواند اقدامی انجام دهد. هر چند که پلیس جزو مراجع پیشنهاد دهنده در زمینه مدیریت ترافیک است ولی مجلس شورای اسلامی، دولت و شهرداری همگی باید به این موضوع ورود کنند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه اعمال ممنوعیت تردد خودروها کار سادهای نیست و بایستی همه ابعاد اقتصادی و اجتماعی آن در نظر گرفته شود اظهار کرد: هر محدودیتی باعث میشود عدهای از فعالیت خود محروم شوند، بنابراین باید حقوق این افراد در قانون لحاظ شود به همین خاطر حوزه سیاستگذاری یک حوزه جمعی است و به همین علت است که بسیاری از نهادها عضو شورای عالی ترافیک هستند. باید تصمیمی گرفته شود تا به نفع تهران باشد که در این تصمیمات پلیس نیز وظایف خود را انجام خواهد داد.
وضعیت ترافیک غیر قابل تحمل است
وی با اشاره به اینکه هیچ نهادی نمیتواند فکر کند به تنهایی قادر است مشکل ترافیک تهران را حل کند افزود: باید از سالهای گذشته به این موضوع فکر میکردیم که ترافیک تهران نیازمند ساماندهی است. در حال حاضر به نقطهای رسیدهایم که وضعیت ترافیک غیر قابل تحمل است و دیگر فرصت اغماض وجود ندارد، بنابراین باید به سراغ تغییرات برویم.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه سیاستگذاریها باید در برنامه میان مدت و حتی کوتاه مدت به مشکل ترافیک تهران بپردازد گفت: در چنین شرایطی نمیتوان منتظر برنامه بلندمدت بود. پلیس در وضعیت فعلی به منظور تسهیل ترافیک اقداماتی کوتاه مدت شامل برخورد با تخلفات ساکن، سرعت در رسیدگی به تصادفات، کنترل در حوزه زوج و فرد، اصلاحات هندسی زودبازده در برخی نقاط شهر تهران با همکاری شهرداری انجام میدهد.
اجرای طرح زوج و فرد ترافیک را به دیگر نقاط تهران برد
وی با بیان اینکه در طرح زوج و فرد یک نگاه محیط زیستی وجود داشته و بحث آلودگی مطرح بوده است اظهار کرد: اگرچه این طرح تا حدی در کاهش ترافیک تاثیرگذار بوده ولی تنها مربوط به بخشی بوده که طرح در آن منطقه انجام میشده است. در حقیقت ترافیک از نقطهای به نقطه دیگر تهران انتقال یافته است ولی به طور کامل حل نشده است؛ چه بسا که در طرح زوج و فرد بیشتر نگاه محیط زیستی و کاهش آلودگی حاکم بود و بحث کاهش ترافیک مطرح نبوده است. ترافیک تهران از لحاظ زمانی و مکانی انطباق پیدا میکند ولی حذف نمیشود.
سهم 67 درصدی خودروهای شخصی در ترافیک معابر
مهماندار با اشاره به اینکه همه این اقدامات تا حدی در کاهش ترافیک تاثیر دارند ولی تعداد خودروها باید کاهش یابد گفت: در ساعات اوج ترافیک، خودروهای شخصی 67 درصد ظرفیت معابر را به خود اختصاص میدهند این در حالیست که تنها 40 درصد جابجاییها از طریق خودروهای شخصی صورت میگیرد. از جمله مشکلات مهم ترافیک تهران خودروهای شخصی و تک سرنشین است که باید برای آن فکری کرد.
وی با بیان اینکه 1100 دوربین نظارتی در سطح تهران وجود دارد افزود: استفاده از این دوربینهای نظارتی تاکنون کمک زیادی کرده است که باعث میشود نگاه جامعی نسبت به ترافیک داشته باشیم؛ علاوه بر این به کارگیری نیروهای پلیس تا حداکثر زمانها از دیگر اقدامات کوتاه مدتی است که پلیس برای مدیریت ترافیک تهران انجام داده است.
افزایش ترافیک با پایان ماه محرم و صفر
به گزارش ایسنا، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه در ماههای محرم و صفر به خاطر اعتقادات مذهبی و باور داشتهای دینی مراسمهای جشن برگزار نمیشود و خرید صورت نمیگیرد گفت: هفته گذشته با پایان ماه صفر عده زیادی که قصد خرید یا برگزاری مراسم داشتند تردد خود را در شهر شروع کردند بنابراین میزان ترددها در شهر بالا رفت. علاوه بر آن سرمای هوا، کمبود حمل و نقل عمومی و برگزاری نمایشگاه نیز در افزایش میزان ترافیک تاثیر گذاشت.
وی با بیان اینکه در تابستان دو بار ترافیکی وجود دارد که یکی تعطیلی ادارات و شرکتها بین ساعات 2 تا 4 بعد از ظهر است و دیگری ترافیک شبانگاهی است، افزود: چون در تابستان طول روز بلند است و با دو بار ترافیکی بعد از ظهر و شبانگاهی با هم تداخل نمیکنند وضعیت ترافیک کشور بهتر است اما در پاییز به خاطر کوتاهی طول روز و تداخلی که بین بار ترافیکی بعد از ظهر و شبانگاهی اتفاق میافتد حجم ترافیک بالا میرود که کاهش دما و بارش نیز در این مسئله تاثیرگذار است. از روز شنبه کاهش ترافیک شبانگاهی را داشتیم و شرایط در حال بازگشت به حالت عادی است.
نظر شما