معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی و دبیر پانزدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد با تاکید بر معرفی کتاب هایی در راستای دانش افزایی دانش آموزان گفت: تغییر ذائقه دانش آموزان از کتابهای زود بازده به سوی کتابهای عمیق نیازمند فرهنگسازی است که متأسفانه بحث کنکور، سایه سنگین خود را در این خصوص اعمال میکند.
فریبا کیا در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به اهداف جشنواره تصریح کرد: جشنواره به دنبال شناسایی و ساماندهی منابع کمک آموزشی است که از سوی بخش غیردولتی تولید میشود و در تمام ۱۷سال گذشته که از عمر جشنواره میگذرد، سعی شده با اعمال سیاستهای تشویقی مناسب قدمهای موثری برداشته شود.
وی با اشاره به اینکه در فراخوان اولین دوره جشنواره فقط ۱۸درصد از آثار ارسال شده استاندارد بوده یا حداقل شرایط قابل قبول را داشتند، افزود: اکنون با گذشت ۱۵دوره از جشنواره حدود ۶۰درصد از آثاری که دریافت میکنیم، استانداردهای مناسب جشنواره را دارا هستند و این به معنای آن است که رشد ۴۲درصدی را در این زمینه شاهد هستیم، اما همچنان ۴۰درصد کتابهای ارسال شده متناسب با برنامه درسی نیستند. معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی تصریح کرد: دفتر انتشارات تکنولوژیهای آموزشی به منظور کاهش این فاصله، کارگاههای مختلفی را با مولفان و تولیدکنندگان کتابهای کمکآموزشی در بخش غیردولتی به منظور تبیین برنامه درسی برگزار میکند، اما باید در نظر داشت که فاکتورها و متغیرهای دیگری هم به تنور نیاز کتابهای کمک درسی میدمند. یکی از آنها کتابهای کمک درسی است که استاندارد نیستند و به اصطلاح از نوع فست فودی هستند که مطالب آنها سطحی، حافظهمحور و شب امتحانی است . وی افزود: یکی دیگر از این متغیرها، رسانهها هستند که میتوانند در آگاهی بخشی و فرهنگسازی خانوادهها نقش موثری ایفا کنند. چون متأسفانه معلمان در بسیاری موارد این گلایه را دارند که خانوادهها بیش از دانشآموزان به آنان فشار وارد میکنند که کتابهای کنکور محور را مبنای آموزش خود قرار دهند.
کیا با تأکید بر نقش معلم در تدریس و تبیین کتابهای درسی گفت: در کنار توانایی معلمان در تبیین درست مفاهیم درسی باید در نظر داشت که دانش آموزان از تواناییهای ذهنی متفاوتی برخوردارند و نمیتوان برای همه آنان نسخهای واحد پیچید، اما از آنجا که معلم بهترین مرجع تشخیص نیاز دانشآموز است، میتواند برای برخی از دانشآموزان به ضرورت تشخیص، منابعی را از آنچه ما به عنوان منابع استاندارد معرفی میکنیم، معرفی کند. وی تأکید کرد: منابع غیردرسی یا منابع آموزشی مانند دارو است که اگر بهترین نوع آن هم نابجا یا بیش از حد ضرورت استفاده شود، نه تنها مفید بلکه مضر محسوب می شود .
کیا، گفت: ۲۸۰۰عنوان از این کتابها از خرداد سال گذشته تا خرداد امسال بررسی، تائید و در فهرستگان مجله رشد چاپ شده و به همه مدارس ارسال شدهاند. تمامی این کتابها در ۳۰گروه و در ۱۱ حوزه یادگیری توسط ۹۰داور متخصص موضوعات که بخشی از آنان معلمان مجرب و برخی هم از مؤلفان و کارشناسان هستند، با یکدیگر رقابت میکنند که در نهایت ۴۰ اثر به عنوان آثار برگزیده و تقدیری معرفی میشوند. به گفته وی یکی از ویژگیهای این دوره از جشنواره رقابت کتابهای حوزه آموزش و پرورش استثنایی با یکدیگر است.
وی با بیان اینکه حتی برخی از کتابهای استاندارد معرفی شده میتوانند مورد استفاده والدین قرار گیرند، گفت: در عصر حاضر، والدین ضمن علاقهمندی به مشارکت در انتخاب رشته و مسیر شغلی فرزندانشان، علاقهمندند که در یادگیری آنان هم مشارکت داشته باشند و البته این هرگز به معنای آن نیست که والدین جای معلمان را بگیرند یا در آموزش مداخله داشته باشند، اما برخی از کتابها در حوزه بازی و سرگرمی میتواند ضمن مرتبط شدن والدین با موضوعات درسی، به آنها در علاقهمند سازی فرزندان شان به یادگیری کمک کند. وی در پایان با تاکید بر حمایت همه دستگاههای فرهنگی در ساماندهی منابع آموزشی گفت: فقط بخشی از بحث ساماندهی که مربوط به معرفی منابع استاندارد است به عهده ماست ولی فرهنگسازی به منظور تغییر ذائقه دانشآموزان و والدین به سوی اقبال از منابع استاندارد به عهده همه رسانهها و سایر دستگاههای فرهنگی است. متاسفانه اکنون در صدا و سیما در پربیننده ترین ساعات روز منابع آموزشی معرفی می شوند که خود را گره گشای همه مشکلات دانسته و فقط روش های تست زنی را تبلیغ می کنند.
باید ذائقه دانش آموزان را به سوی مطالعه کتاب های عمیق هدایت کرد
صاحبخبر -
∎