به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سازمان برنامه و بودجه برای اولین بار و در راستای بودجهریزی مبتنی بر عملکرد مبانی برآورد بهای تمامشده فعالیتهای دستگاههای اجرایی را در دسترس عموم قرار داد.
یکی از ویژگیهای نظام بودجهریزی مبتنی بر عملکرد تلفیق اهداف نظام مدیریت بودجه با پاسخگویی مناسب است. در این نظام عملکرد خوب مورد تشویق و عملکرد نامطلوب تنبیه میشود. برای پیشبرد چنین نظامی در میان دستگاههای کشور، زمینههایی باید فراهم شود که از جمله آنها شاخصهای علمکرد مشخصشده، بهگونهای گزارش شوند که قابل عملی شدن توسط مدیران بودجه باشند. دوم آنکه دستگاههای اجرایی از استقلال بیشتری برخوردار شوند، بهنحوی که بهترین و کاراترین روش ارائه کالا و خدمات را تعیین کنند و در نهایت عوامل انگیزشی و تنبیهی برای مدیران دستگاههای اجرایی پیشبینی شود.
بر این اساس از فاکتورهای بودجهریزی مبتنی بر عملکرد میتوان به عواملی مانند صرفهجویی، اثربخشی، کارآمدی و ارتقا بهرهوری میتوان نسبت به روش بودجهریزی سنتی بیان کرد، زیرا در این حالت اولویتها، اهداف، روشها و شیوههای اجرایی مورد توجه قرار گرفته و راه برای اثربخش بودن مخارج هموار میشود، زیرا به دلیل سهلالوصول بودن درآمدهای نفتی و تکیه دستگاهها به منابع این بخش، خلاقیت، شیوههای کارآمد و اثربخش در مدیریتها به نازلترین سطح خود رسیده که علاوهبر هدر رفتن منابع، نارضایتی عمومی را نیز در پی خواهد داشت.
به گزارش فارس، در حال حاضر سازمان برنامه و بودجه با چنین فرضیاتی پا در عرصه بودجهریزی مبتنی بر عملکرد گذاشته که متشکل از 4 مرحله خواهد بود. 1) بازبینی و احصاء برنامههای اجرایی و فعالیتهای دستگاههای اجرایی، 2) تعیین سنجههای عملکرد و اهداف کمی مربوط به هریک بر اساس اسناد فرادستی، 3) هزینهیابی فعالیتها و تعیین بهای تمامشده کالاها و خدمات ارائه شده از سوی دولت، 4) مدیریت فرآیند بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد (نظارت، گزارشگیری و ارزشیابی).
به گفته نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه ردیفهای متفرقه برای نخستین بار از 337 ردیف به 199 مورد کاهش یافته (ادغام یا حذف شده) که کار بسیار سختی بوده و سهم این ردیفها از 20 به 11.8 درصد رسیده است. همچنین برای سال آینده بودجهریزی مبتنی بر عملکرد در 34 درصد دستگاههای ملی و 100 درصد استانها عملیاتی میشود.
این اظهارات نوید برچیده شدن سفره چانی زنی دستگاهها برای گرفتن بودجه برای مصرف بیشتر و یا متناسب با تورم را میدهد.
در این راستا سازمان برنامه و بودجه، بهمنظور شفافیت هرچه بیشتر و رفع نواقص رویکردها و محاسباتی احتمالی، مبانی برآوردههای بهای تمامشده را در اختیار افکار عمومی و کارشناسان گذاشته تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد که باید از چنین رویکردی استقبال کرد و از این کار نیک تقدیر کرد. امیدواریم سازمان برنامه و بودجه در راهی که گام برداشته بتواند استوار، پایدار و موفق باشد.
متن مبانی تمام شده هزینه دستگاههای اجرایی را از اینجا+
+ دریافت کنید.
انتهای پیام/ب
∎