شناسهٔ خبر: 23102880 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رییس کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی:

بنای اسلام، دعوت مردم به خرد ورزی است

رییس کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی گفت: بنای اسلام از یک طرف مبارزه با جریان خردستیزی و از طرف دیگر، دعوت مردم به خردورزی است و مادامی که مردم خردورز و اندیشه‌ورز باشند، عزت پیدا می‌کنند و عزت مقدمه دینداری و حرکت به سمت تعالی و کمال است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی، در همایش تجلیل از دانش آموختگان و ارائه کارنامه علمی دانشکده اهل‌البیت(ع) اصفهان که به مناسبت بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه شامگاه(دوشنبه) در دانشگاه اصفهان برگزار شد، با اشاره به ده اصل قرآنی در خصوص نسبت میان قرآن و علوم انسانی، اظهار کرد: طبق اصل اول، اگر وحی و قرآن نبود، بشر با وجود برخورداری از نعمت تعقل قادر به فهم بخش مهمی از حقایق هستی و حل مسائل پیچیده آن نبود؛ چنانکه قرآن کریم می‌فرماید:"... وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ... و آنها را تزکیه می‌کند و به آنان کتاب(قرآن) و حکمت می‌آموزد."

وی افزود: ما در حوزه علوم انسانی اسلامی، یک منطقه اختصاصی برای تعالیم اسلامی به ویژه تعالیم وحیانی در نظر می‌گیریم که قابل مقایسه با سایر منابع معرفتی که در علوم انسانی اسلامی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، نیست. بنابر اصل دوم نیز بدون فهم حقایق اعم از علم حضوری و حصولی، امکان رشد و تعالی انسان و جامعه اسلامی وجود ندارد و عمل صالح نیز نقش بالابر را به عهده می‌گیرد.

رئیس کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی تصریح کرد: بنای اسلام از یک طرف مبارزه با جریان خردستیزی و از طرف دیگر، دعوت مردم به خردورزی است و مادامی که مردم خردورز و اندیشه‌ورز باشند، عزت پیدا می‌کنند و عزت مقدمه دینداری و حرکت به سمت تعالی و کمال است.

وی با بیان اینکه طبق اصل پنجم، هیچ‌گاه ساحت حیات فردی از ساحت حیات اجتماعی و نیز دنیا از آخرت تفکیک نشده است، گفت: اسلام آمد تا جامعه را در مسیر تکامل و تعالی قرار دهد و دنیا و آخرت مردم را توأمان آباد کند؛ قرآن کریم در این زمینه می‌فرماید:«لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ...: ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنها کتاب(آسمانی) و میزان(شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند»؛ بنابراین همه اتفاقات باید دست به دست هم دهد تا مردم به عدالت گرایش پیدا کرده و آن را برپا کنند.

غلامی افزود: اصل هفتم می‌گوید که فهم ظاهر قرآن برای عموم مردم میسر است و اصولا قرآن برای هدایت و دستگیری از انسان‌ها و نه صرفا برای قرائت نازل شده و از حکمت الهی به دور است که کتابی برای هدایت انسان نازل کند که فهم ظاهری آن برای مردم میسر نباشد؛ لذا مهمترین مأموریت ائمه عصمت و طهارت(ع) زمینه ‌سازی برای فهم وحی الهی و عمل به آن است.

رئیس کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی ادامه داد: اصل نهم این است که اساس پیام‌رسانی و رویارویی قرآن با افکار گوناگون بر برهان استوار است و لذا نه تنها خود از آن بهره می‌برد، بلکه افکار معارضش را نیز به ارائه برهان دعوت می‌کند. بنابر اصل دهم نیز عقولی می‌توانند از قرآن بهره لازم را ببرند که تزکیه شده باشند، در واقع انسان‌های مصر بر گناه و غرق در هواهای نفسانی از قرآن بهره‌ای ندارند و اساسا کسی که در دنیای مادی زندگی می‌کند و شاکله وجودی‌اش از مادیات شکل گرفته است، نمی‌تواند از قرآن بهره‌ای ببرد.

همچنین آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد- نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در این همایش گفت: هر علمی که به مردم و جامعه منفعت برساند، علم اسلامی محسوب می‌شود و اسلام آموزش این علوم را واجب کفایی می‌داند.

وی افزود: از نظر اسلام، علم‌آموزی بر همه انسان‌ها اعم از زن و مرد واجب است، اما این سؤال مطرح می‌شود که منظور از علم، فقط علوم مربوط به دین است و یا اینکه همه علوم را شامل می‌شود.

 طباطبایی‌نژاد ادامه داد: خوشبختانه ما بعد از انقلاب، در بسیاری از علوم باعث سربلندی جامعه اسلامی شدیم. قبل از انقلاب، کشور با کمبود پزشک مواجه بود و بسیاری از مردم برای درمان به خارج از ایران سفر می‌کردند، اما امروز هیچ پزشک و شورای پزشکی نظر نمی‌دهد که کسی برای معالجه به خارج از ایران برود و این باعث سربلندی جامعه اسلامی است.

امام جمعه اصفهان تصریح کرد: اگر گفته می‌شود حوزه و دانشگاه در کنار یکدیگر باشند، معنایش این نیست که دانشجو، علم طلبگی و یا طلبه‌ها، علوم مرتبط با دانشگاهیان را بخوانند. همه علومی که در دانشگاه و حوزه تدریس می‌شود، علوم مورد نیاز هستند و دانشجو و طلبه هر کدام در حیطه آموزشی خود، متخصص می‌شوند.

وی با بیان اینکه دشمنان جامعه اسلامی همیشه در صدد بوده‌اند تا میان علم و دین جدایی ایجاد کنند، گفت: آنها می‌دانند که جامعه به دست دانشگاهیان اداره می‌شود و اگر دانشگاهیان متدین نباشند، به راحتی منحرف می‌شوند و می‌توان آنها را خرید و به همین دلیل برای جدایی میان حوزه و دانشگاه تلاش می‌کنند، حتی با این دیدگاه درصدد جدایی میان دین و سیاست جدایی هستند.

انتهای پیام
 

برچسب‌ها: