به گزارش خبرگزاری تقریب از ارومیه، حجت الاسلام احمد مبلغی دیروز در نشست علمی و تخصصی فرهنگ تعایش و گفتگو در ارومیه اظهار داشت: تعایش و همزیستی بزرگترین، چهارچوب ترین و فراگیرترین پروژه ای است که از سوی دین برای حفظ بشریت مطرح شده است.
وی افزود: تعایش یک شعار نیست بلکه ملموس ترین، عینی ترین و مرتبط ترین امر به لایه های زندگی اجتماعی است که باید به اصول آن توجه کرد.
استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: انسان اینگونه آفریده شده است که نمی تواند اجتماعی زندگی نکند لذا ما باید ساز و کار و زیرساخت تعایش را که عبارت از ایجاد ارزش ها و نظام فرهنگی است پی بگیریم و این کار ممتدی است که برگزاری نشست های مختلفی را می مطلبد.
وی ادامه داد: در فضاهای اجتماعی و بشری نمی توانیم از خاستگاه مذهب و دین، معنویت دیگران را نادیده بگیریم و تضعیف کنیم و این تفکری غلط است.
مبلغی افزود: خداوند همه انسان ها را یک خانواده به حساب آورده است و باید بین آنها تعایش باشد.
استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، اصل قرآنی "تعارف در قبال ملت ها"، اصل قرآنی "تسابق بر انجام خیر از سوی اتباع ادیان و مذاهب"، تعاشر و تعامل را اصول همزیستی و تعایش ذکر کرد.
مبلغی تصریح کرد: در منطق دین، واژه تعاشر که واژه تکرار شده ای است، ناظر به این است که باید نوع فعالی از تعایش را برقرار کنیم؛ تعایشی که در آن معاشرت و آمد و شد باشد؛ معاشرتی که به تعایش و زندگی مسلمانان روح ببخشد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برقراری عدالت در مناسبات اجتماعی را ضروری دانست و گفت: اسلام برای شکل گیری زندگی جمعی، تعامل را ضروری شمرده است و از آن با عناوینی مثل تعایش، تعاشر و تعاون یاد کرده است.
∎
وی افزود: تعایش یک شعار نیست بلکه ملموس ترین، عینی ترین و مرتبط ترین امر به لایه های زندگی اجتماعی است که باید به اصول آن توجه کرد.
استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: انسان اینگونه آفریده شده است که نمی تواند اجتماعی زندگی نکند لذا ما باید ساز و کار و زیرساخت تعایش را که عبارت از ایجاد ارزش ها و نظام فرهنگی است پی بگیریم و این کار ممتدی است که برگزاری نشست های مختلفی را می مطلبد.
وی ادامه داد: در فضاهای اجتماعی و بشری نمی توانیم از خاستگاه مذهب و دین، معنویت دیگران را نادیده بگیریم و تضعیف کنیم و این تفکری غلط است.
مبلغی افزود: خداوند همه انسان ها را یک خانواده به حساب آورده است و باید بین آنها تعایش باشد.
استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، اصل قرآنی "تعارف در قبال ملت ها"، اصل قرآنی "تسابق بر انجام خیر از سوی اتباع ادیان و مذاهب"، تعاشر و تعامل را اصول همزیستی و تعایش ذکر کرد.
مبلغی تصریح کرد: در منطق دین، واژه تعاشر که واژه تکرار شده ای است، ناظر به این است که باید نوع فعالی از تعایش را برقرار کنیم؛ تعایشی که در آن معاشرت و آمد و شد باشد؛ معاشرتی که به تعایش و زندگی مسلمانان روح ببخشد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برقراری عدالت در مناسبات اجتماعی را ضروری دانست و گفت: اسلام برای شکل گیری زندگی جمعی، تعامل را ضروری شمرده است و از آن با عناوینی مثل تعایش، تعاشر و تعاون یاد کرده است.