یک بام و دو هوای دولت در بودجهریزی عملیاتی نهادهای قرآنی
صاحبخبر - اگر مبنا و معیار همان بودجه ریزی عملیاتی باشد این عیار باید برای همه باشد و برای همه دستگاهها اجرا شود نه این که یک دستگاه تمام سوابق و مأموریت ها را داشته باشد و با این وجود بودجه او کاهش ۶۰ درصدی را نشان دهد، این تناقض و تضاد است. "رئیس جمهور و مسئولان بودجه دولت در تقدیم لایحه بودجه به مجلس این موضع را داشتند که بودجه ریزی ما عملیاتی است یعنی ما در مقابل کار و به استناد فعالیت به دستگاه ها بودجه می دهیم. ما هم همین را عرض می کنیم و اتفاقاً با این دیدگاه کاملاً موافقیم که بودجه و اعتبار به دستگاه ها بر اساس کار به آن ها داده شود. خب آیا دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی کار بزرگی به ما محول نکرده است؟ و آیا ما این کار را انجام نداده ایم؟ همه اسناد در این باره موجود است و اگر مبنا و معیار همان بودجه ریزی عملیاتی باشد این عیار باید برای همه باشد و برای همه دستگاه ها اجرا شود نه این که یک دستگاه تمام سوابق و مأموریت ها را داشته باشد و با این وجود بودجه او کاهش 60 درصدی را نشان دهد، این تناقض و تضاد است." آنچه در ادامه می آید ماحصل گفتگوی خبرگزاری شبستان با مهدی قره شیخ لو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم درباره آثار و تبعات و تحلیل کاهش محسوس و قابل توجه بودجه و اعتبارات مؤسسات و نهادهای قرآنی کشور در سال 97 است. * همچنان که استحضار دارید چند روز پیش اعداد و ارقام بودجه 97 دولت رسانه ای شد و در این بودجه شاهد افت محسوس 60 درصدی بودجه نهادها و مؤسسات قرآنی کشور بودیم. دیدگاه و تحلیل تان در این باره چیست؟ ببینید در این باره باید تفکیکی قائل شویم. ما دو نوع بودجه داریم بودجه قرآنی دستگاه ها که این بودجه نه تنها کاهشی نداشته بلکه با افزایش هم مواجه شده است و بودجه ای که به نهادهای قرآنی اختصاص دادهاند که متأسفانه تناسب و عدالتی که باید در این تخصیص مراعات می شد دیده نمی شود. * مثالی می زنید؟ در همین بودجه دستگاهی 40 میلیارد تومان بودجه گرفته و دستگاه دیگری که همان مأموریت و وظائف و مسئولیت ها را دارد یک سوم همین بودجه به آن نهاد اختصاص یافته است، در حالی که می بینید آن دستگاه همان مأموریت ها و سوابق را در کارنامه فعالیت خود دارد. در واقع حرف ما این است که اگر می خواهیم افزایش یا کاهشی در بودجه ها داشته باشیم این تغییرات باید منطق و عدالت خود را داشته باشد وگرنه باعث خواهد شد خدای نکرده حس تبعیض و بی عدالتی در این زمینه ایجاد شود. بودجه ای که کاهش یافته مربوط به شورای توسعه فرهنگی قرآن است. * سوابق تخصیص این بودجه را هم بفرمائید. ببینید 5 – 4 سال است که این اعتبارات در مجلس تصویب می شود اما در این چند ساله همواره سیر نزولی داشته است. آنچه در سال 96 تخصیص یافت 100 میلیارد تومان بود که در بودجه سال 97 به 40 میلیارد دلار رسیده و عملاً 60 درصد کاهش نشان می دهد. * اما بودجه قرآنی دستگاهها کاهشی نشان نمی دهد؟ بله شما نگاه کنید فی المثل وزارت ارشاد سال گذشته 30 میلیارد تومان بودجه قرآنی گرفته بود که امسال 40 میلیارد تومان شده است. سازمان تبلیغات اسلامی سال قبل 5 / 10 میلیارد تومان بودجه گرفت که امسال به 13 میلیارد تومان رسیده است و این اعداد در زیر جدول بودجه مشاهد می شود. خب حرف ما این است که اگر دولت بودجه ندارد چرا بودجه دستگاه ها را افزایش داده اما یک نزول عجیب 60 درصدی در اعتبار مؤسسات قرآنی کشور دیده می شود. * اتفاقی که این تبعیض ها رقم می زند احتمالاً نزاع های رسانه ای است که صورت خوشی در افکار عمومی نخواهد داشت. قبول دارید؟ ببینید اگر اعتراضی هم وجود دارد یک اعتراض یا نزاع شخصی نیست. اگر ما معترض به بودجه هستیم نمی خواهیم که خدای نکرده از این بودجه مصارف شخصی داشته باشیم. توجه کنید که ما بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مأمور به اجرای مفاد این مصوبه هستیم و اجرای مفاد این مصوبه به بودجه و اعتبار نیاز دارد. * مثال می زنید؟ ما مطابق این مصوبه مأمور به برگزاری آزمون های تخصصی حفظ قرآن در کشور هستیم. یعنی آن چیزی که مطالبه مقام معظم رهبری در تربیت حافظان قرآن است. خب وقتی شما می خواهید آزمون هائی در این سطح در کل کشور برگزار کنید نیاز به صرف هزینه دارید. اساساً منطق به شما می گوید که اگر به کسی مأموریت و مسئولیتی می دهی هزینه هایش را هم متقبل شوی. جز این است؟ نمی شود که بر اساس منشور و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دستگاهی را موظف و مأمور به امری کنید و آن وقت بودجه ای هم به او ندهید. این مصوبه ای است که خود دولت و رئیس جمهور وقت ابلاغ کرده و تکلیفی است که دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد کرده بنابراین نمی شود یک بام و دو هوا رفتار کرد. * یکی از تحلیل هائی که این روزها می شنویم این است که به هر حال دست دولت در بودجه بسته است و با کاهش شدید درآمدهای خود و افزایش هزینه ها ناچار به اعمال مقررات انقباضی است. دیدگاه تان در این باره چیست؟ ببینید آقای رئیس جمهور و مسئولان بودجه دولت در تقدیم لایحه بودجه به مجلس این موضع را داشتند که بودجه ریزی ما عملیاتی است یعنی ما در مقابل کار و به استناد فعالیت به دستگاه ها بودجه می دهیم. ما هم همین را عرض می کنیم و اتفاقاً با این دیدگاه کاملاً موافقیم که بودجه و اعتبار به دستگاه ها بر اساس کار به آن ها داده شود. خب آیا دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی کار بزرگی به ما محول نکرده است؟ و آیا ما این کار را انجام نداده ایم؟ همه اسناد در این باره موجود است و اگر مبنا و معیار همان بودجه ریزی عملیاتی باشد این عیار باید برای همه باشد و برای همه دستگاه ها اجرا شود نه این که یک دستگاه تمام سوابق و مأموریت ها را داشته باشد و با این وجود بودجه او کاهش 60 درصدی را نشان دهد، این تناقض و تضاد است. * برای اصلاح این رویه چه باید کارد؟ ببینید به نظر می رسد که اگر ما می خواهیم بودجه ریزی عملیاتی را اعمال کنیم باید از پشتوانه قوی کارشناسی بهره بگیریم و کارشناسان سازمان مدیریت در زمانی که دولت بودجه سالیانه را می بندد باید اطلاعات دقیقی از وضعیت و مأموریت دستگاههای مختلف کشور بر اساس مصوبات و عملکرد، مأموریت ها و بازخورد فعالیت دستگاه ها و نهادهای مختلف کشور داشته باشند و این مجموعه اطلاعات، دادهها و ارزیابی ها را در تخصیص بودجه اعمال کند. * چگونه می توان به این افق رسید؟ به نظر می رسد لازمه اش این است که در طول سال نشست هائی با کارشناسان، مسئولان و متولیان فعالیت های قرآنی کشور برگزار و در کنار آن به استاد بالادستی هم مراجعه شود. اگر واقعاً بودجه ریزی عملیاتی با کار کارشناسی قوی انجام شود به نظر می رسد همه این گره ها باز خواهد شد. * آیا در تدوین بودجه از شما یا نهادهای قرآنی کشور خواسته شد که نظرات کارشناسی را ارائه کنید؟ نه، از ما که هیچ کس چیزی نخواست.∎