شناسهٔ خبر: 23091681 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

روزگاری شهر ما آسمانی آبی داشت

صاحب‌خبر -
نام‌گذاری روزها و هفته‌های سال به مناسبت‌های گوناگون حرکت بالنده‌ای است برای ارج گذاشتن به مردان و زنانی که در آن عرصه مشغول فعالیت هستند. به ویژه نام‌گذاری روز ۲۶ آذرماه به نام روز حمل و نقل؛ که تداعی‌کننده صنعت حمل و نقل در کشور است. صنعت حمل و نقل از پایه‌های رشد و توسعه شهرها به شمار می‌آید. در عین حال داشتن سیستم حمل و نقل یکپارچه نیازمند عزم ملی، تفهیم عمومی، اصلاح ساختارها و رفتارها و ارزیابی اثربخشی تحولات است که جز در سایه همکاری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی، مدیریتی و سیاستگذاری رسانه‌ها ممکن نخواهد بود. در نگاه اول به این صنعت منافع کلان آن به چشم می‌آید. در نگاه دوم هزینه‌ها، آثار و پیامدهای منفی بسیاری که ایجاد می‌کند در محاسبه آثار منفی این صنعت به اتلاف وقت در ترافیک‌ها که ناراحتی‌های روحی و روانی را به انسانها تحمیل می‌کند و روزانه میلیون‌ها تن گازهای سمی ناشی از سوخت‌های فسیلی وارد هوای تهران کلان‌شهرها می‌شود و کشور را از لحاظ وضعیت آلودگی به ویژه در تهران به یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان تبدیل می‌کند که با زوج و فرد کردن تردد خودروها و تعیین محدوده اضطرار که راهکارهای مقطعی محسوب می‌شوند هیچ چاره‌ای اندیشیده نشده است منجر به این می‌شود که این صنعت منافع کلان‌اش زیر سؤال برود.
بهبود وضعیت ترافیک و کاسته شدن از میزان استفاده خودروها مستلزم انجام مطالعه «تعیین راهبرد» تدوین قانون «اعمال نظارت توسط مدیران را می‌طلبد که اجرای آن نیازمند تعامل میان نهادها و سازمان‌های مرتبط با صنعت حمل و نقل از یکسو و هماهنگی آنان با عموم شهروندان از سوی دیگر است. در این وضعیت به جای توسعه این صنعت می‌بایستی به فرهنگ‌سازی درباره عدم استفاده از خودرو به ویژه تک‌سرنشین اقدام نمود. سپس به وضع قانون معاینه فنی خودروها کاهش مصرف سوخت، عرضه سوخت به نرخ واقعی، تغییر سوخت خودروها، حذف خودروهای فرسوده و تلاش در زمینه کاهش آلودگی هوا و صدا اقدام کرد.
برای دستیابی به نظامی در جهت ساماندهی و بهبود بار ترافیک شهرها و کاهش نرخ آلاینده‌ها اجرای پیشنهادات ذیل به اعتقاد این همشهری سالمند ضروری به نظر می‌رسد:
ـ توسعه ناوگان و بهبود خدمات حمل و نقل همگانی ـ محدودیت حرکت با وسایل نقلیه شخصی ـ تأمین تسهیلات برای بخش خصوصی ـ ایجاد بهره‌برداری از مسیرهای ویژه عبور دوچرخه‌سواران ـ ارائه مسیرهای مناسب و امن برای عابران پیاده ـ ارتقای سطح کیفی و ایمنی وسایل نقلیه موتوری
ـ معاینه فنی خودروهاـ جایگزینی سوخت مصرفی در سیستم‌های حمل و نقل همگانی به گاز طبیعی ـ افزایش اقتدار پلیس و اعمال جدی مقررات ـ تدوین و به کارگیری راهبردی کاهش تعداد تصادفات.
نازخند صبحی