شناسهٔ خبر: 23082315 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

همراه با دستاوردهای فناورانه و کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی در هفته پژوهش

نرم افزاری کاملا ایرانی برای تشخیص هویت

در این شماره با یکی از فارغ‌التحصیلان واحد الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی که موفق به ساخت «موتور تشخیص هویت براساس چهره» شده است، دیدار داشتیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، هجدهمین دوره نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار در نمایشگاه بین‌المللی تهران به پایان رسید؛ نمایشگاهی که به بهانه هفته پژوهش برپا شد و طبق آمارهای اعلام‌شده بیش از سه‌هزار محصول فناورانه و کاربردی توسط دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و پژوهشگاه‌ها در آن رونمایی شده است؛ اما حضور محصولات پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در این نمایشگاه که با بازدید فرهاد رهبر نیز همراه بود، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است، به‌طوری که نزدیک به 150 محصول توسط شرکت‌های دانش‌بنیان این دانشگاه حضور داشتند. در شماره قبلی سراغ یکی از پژوهشگران در صنعت بتن‌سازی رفتیم و در این شماره با یکی از فارغ‌التحصیلان واحد الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی که موفق به ساخت «موتور تشخیص هویت براساس چهره» شده است، دیدار داشتیم.

رضا واحدی، دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد در رشته سیستم‌های اطلاعاتی پیشرفته است. او درباره محصول رونمایی‌شده خود گفت: «کاری که عرضه شده، تشخیص هویت و اشیا است که حدود 6 سال است روی این موتور کار می‌کنیم و 100 درصد ایرانی است. این محصول کاربردهای مختلفی دارد؛ کنترل ورود و خروج، اپ‌های موبایلی و سیستم‌های متنوع دیگر و حتی تشخیص اشیا.» واحدی در ادامه گفت: «اولین جایی که آمدیم و نرم‌افزار را نصب کردیم، یک شرکت داروسازی برای کنترل آزمایشگاه بوده است، چون در آنجا اسناد مهمی داشتند، که این محصول می‌توانست گزارش کاملی از ورود و خروج افراد را به کارفرما بدهد.»

 تشخیص هویت ناداوطلبان!

این پژوهشگر در تشریح این محصول ادامه داد: «یکی دیگر از نمونه‌های کاربردی این محصول، در مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی است. این محصول خیلی می‌تواند آنجا کاربرد داشته باشد، چه از لحاظ دسترسی‌ها و چه گزارش‌گیری. آن هم به این صورت است که قطعا مسئولان برگزاری آزمون شناختی از داوطلبان ندارند و فقط یک کارت و یک عکس را که سیاه و سفید است و وضوح تصویر خوبی هم ندارد چک می‌کنند، که ممکن است شخص دیگری به جای یک داوطلب شرکت کرده باشد. این محصول می‌تواند به‌راحتی با تشخیص هویت اصلی داوطلب از این مساله جلوگیری کند.»

او درباره نمونه‌های مشابه این محصول نیز گفت: «این محصول نمونه داخلی ندارد، شرکت‌هایی هم که مشابه این سیستم را نصب کرده‌اند، از خارج وارد کرده‌اند و آیتم‌هایی هم که روی محصول نصب شده، محدود است، این در حالی است که محصول ما، دسترسی‌های زیادی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ از جمله شناسایی جنسیت، نوع صورت و... . که این ویژگی‌ها باعث می‌شود فریب دادن نرم‌افزار را به صفر برساند. ما حتی می‌توانیم عمق تصویر از جمله پلک زدن را تشخیص دهیم تا خطاها و فریب‌های احتمالی به حداقل برسد.»

او ادامه داد: «قطعا این محصول چون بومی است، قیمت پایینی دارد. البته این محصول به دلیل حساس بودن آن جزء اقلام تحریمی نامگذاری شده است.»

این محقق در ادامه با بیان اینکه ما 6 سال است کارهای جانبی را تعطیل کرده و فقط روی این محصول کار می‌کنیم، تصریح کرد: «طی این مدت بدون درآمد کار کرده‌ایم. سال گذشته هم با حمایتی که از سوی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در تهران شد، مکانی در اختیار ما قرار گرفت که باعث کاهش هزینه‌های اجاره اداره و... شد. البته الان دو مشکل داریم؛ یک جای مناسب برای فعالیت بیشتر و دیگری بازاریابی است که نیاز به مشارکت و همکاری بیشتر دانشگاه دارد. این مساله می‌تواند اعتباربخشی به محصولات و شرکت‌ها شود.

او در پایان نیز به مساله عدم اعتماد صنعت به محصولات دانشگاهی اشاره کرد و گفت: «مساله اعتماد صنعت یکی دیگر از مسائلی بود که ما با آن دست و پنجه نرم می‌کردیم. کاری که ما کردیم این بود که آمدیم این محصول را قبل از قرارداد دو ماه به صورت آزمایشی و رایگان راه‌اندازی کنیم تا اگر کارفرما از محصول رضایت داشت، اقدام به بستن قرارداد کنیم.»