شناسهٔ خبر: 23080813 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

به بهانه 71 سالگی استیون اسپیلبرگ

راندن هنرمندانه در جاده تجارت

استیون اسپیلبرگ در فیلم تلویزیونی خودش «دوئل» محصول سال 1971 که بعدا برای نمایش در سینما هم تدوین شد و از آن به عنوان اولین فیلم سینمایی او نام می‌برند، نمایشی ملموس و باورپذیر از جهان تهدیدگر پیش روی ما قرار می‌دهد. دیوید مان در بازگشت از یک سفر کاری، خیلی بی‌دلیل تحت تعقیب و آزار و اذیت راننده یک کامیون غول‌پیکر قرار می‌گیرد؛ راننده کامیون با رفتاری جنون‌آمیز و سادیستی به هر ترتیبی که هست می‌خواهد ماشین دیوید را زیر بگیرد و او را از زندگی ساقط کند.

صاحب‌خبر -

اگرچه این فیلم جاده‌ای غریب به نظر می‌رسد و جهان را مخوف‌تر و مالیخولیایی‌تر نشان می‌دهد و ظرفیت تبدیل شدن به اثری با جذب تماشاگرانی خاص و نخبه را دارد، اما اسپیلبرگ حتی در چنین فضای مستعدِ «کالت: cult» (فیلمی خارج از جریان رایج سینما و با هوادارانی محدود اما پر و پا قرص)، دست‌کم به لحاظ بصری و صحنه‌های مهیج و ضرباهنگ فیلم از تماشاگران عام سینما هم غافل نیست و رضایت آنها را هم جلب می‌کند.

این توجه توامان به طیف‌های مختلف مردم و تماشاگران عام و خاص سینما، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سینمای اسپیلبرگ است. استیون اسپیلبرگ، کارگردان مشهور سینمای جهان که امروز 71 ساله می‌شود، در همه دوران کاری‌اش، این شاخصه را حفظ کرده و همواره تلاش کرده آن مرز نانوشته، اما موجود میان سینمای هنری و سینمای تجاری را به سهم خود محو و کمرنگ کند و حتی یک همنشینی مسالمت‌آمیز و موفق بین این دو فضای سینمایی به وجود آورد. «فهرست شیندلر» همانقدر که مورد توجه منتقدان و تماشاگران نخبه سینما و داوران اسکار قرار گرفت، جزو فیلم‌های موردعلاقه دیگر تماشاگران هم هست. اگر تماشاگران عادی و خوره‌های سینما و اهل فن را کنار هم به تماشای «نجات سرباز رایان» بنشانید، بعید است که نقاط مشترک زیادی درباره کلیت فیلم و بیشتر صحنه‌های آن نداشته باشند.

اسپیلبرگ حتی در آثار صرفا تجاری همچون سری کارهای ایندیاناجونز و مجموعه پارک ژوراسیک هم بهره‌گیری هوشمندانه و خلاقانه‌ای از امکانات وسیع هالیوود کرد و سطح فیلم‌هایی از این دست را با نگرشی هنرمندانه ارتقا داد.

هرچند ابدا نمی‌توان نگاه و خط مشی مشترکی به همه فیلمسازان دنیا درباره فراگیری مخاطبان دیکته کرد، اما اسپیلبرگ بخوبی با فیلم‌هایش نشان داده که می‌توان فیلمی با میزان رضایتمندی بالا میان سلیقه‌های مختلف سینمایی ساخت و سینمای هنری و تجاری را به یکدیگر نزدیک کرد.

علی رستگار

سینما