شناسهٔ خبر: 23061310 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

وزیرآموزش و پرورش مطرح کرد

لزوم رفع موانع جذب زنان در پست‌های مدیریتی آموزش و پرورش/ محرومیت دختران از ورزش در مدارس مختلط

وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه رفع موانع جذب زنان در پست‌های مدیریتی ضروری است، گفت: در برخی مدارس مختلط یا دخترانه که معلم مرد وجود دارد، دختران از تربیت‌بدنی محروم هستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در آیین تکریم و معارفه مدیران کل قدیم و جدید امور زنان و خانواده این وزارتخانه، با اشاره به جایگاه زنان در جامعه اظهار داشت: زنان همواره با بی‌عدالتی روبه‌رو بوده‌اند و این نابرابری‌ها دو جنبه کیفی و کمی دارد.

وی ادامه داد: در جنبه کمی در سال‌های اخیر دستاوردهای خوبی داشتیم و امروز تقریباً در آموزش و پرورش بین دختران و پسران تفاوت معنی‌دار به چشم نمی‌خورد مگر در مناطقی که به علت محرومیت‌ها هنوز شاهد تفاوت‌هایی هستیم.

بطحایی تصریح کرد: بالاتر از کمیت، نابرابری کیفیت است و متأسفانه شاهد تفاوت و فاصله قابل توجهی بین دانش‌آموزان دختر و پسر هستیم و برخی از این نابرابری‌ها پنهان بوده و به چشم مسئولان نمی‌آید.

وی با اشاره به اینکه در برخی مدارس مختلط و یا دخترانه‌ای که معلم مرد وجود دارد، دختران از تربیت‌بدنی محروم هستند، گفت: دانش‌آموزان دختر برخی مدارس ابتدایی که اغلب در مناطق محروم هستند در ساعت تربیت‌بدنی در گوشه‌ای از حیاط مدرسه بازی می‌کنند و این از آثار نابرابری دختران و پسران است.

وزیر آموزش و پرورش عدم دسترسی دختران به مراکز یادگیری ثانوی را یکی دیگر از آثار نابرابری دختران با پسران دانست، افزود: پژوهش‌سراها، کتابخانه‌ها و کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان محیط هایی هستند که برای هر دو جنسبت فراهم شده است؛ حل موضوع مذکور باید یکی از دغدغه‌های امور بانوان باشد.

وی به جمعیت ۶۰ درصدی زنان و دختران در آموزش و پرورش اشاره و تصریح کرد: علی‌رغم جمعیت انبوه زنان و دختران در آموزش و پرورش، از این پتانسیل نیروی انسانی استفاده نشده است و مدیرکل امور زنان موظف به ارائه راهکار و حل این مشکل با کمک مسئولان ذی ربط است.

بطحایی افزود: در این زمینه باید هر ساله، فعالیت‌های انجام شده توسط امور زنان رصد شود تا براساس شاخص‌های مربوط میزان پیشرفت آن مشخص شود.

وی ادامه داد: موانع جذب زنان در پست‌های مدیریت باید شناسایی و رفع شود، البته زنانی که در پست‌های مدیریتی به کار گرفته می‌شوند در زندگی خود با محدویت‌هایی مواجه خواهند شد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش تلاش می‌کند از پتانسیل بانوان در پست‌های مدیریتی بیش از پیش استفاده کند.