شناسهٔ خبر: 23049100 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

شروط قوه مقننه برای حمایت از صنایع خودروسازی

صاحب‌خبر -
 

مجلس شورای اسلامی برای تصویب قوانین حامی صنایع خودروسازی شروط ویژه ای دارد که عدم پایبندی خودروسازان به آنها موجب تضعیف حقوق مصرف کنندگان خواهد شد.
این شروط دیروز از سوی دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از دو محصول جدید تولیدی ایران خودرو اعلام شد.
گزارش خبرنگار ما حاکیست: تولید انبوه خودرو “دنا پلاس توربو شارژ” و خودرو”پژو ٢٠٧صندوق دار اتوماتیک” به عنوان دو محصول جدید گروه صنعتی ایران خودرو دیروز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از افتتاح این خطوط تولید و بازدید از بخش های مختلف گروه صنعتی ایران خودرو در جمع کارکنان این مجموعه گفت: در لایحه بودجه ۱۳۹۷ کل کشور توجه به صادرات و رونق تولید مورد تاکید مجلس است و در این زمینه از دولت می خواهیم پیشنهادهای خود را برای لحاظ شدن در بودجه ارائه کند.
وی خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی کشور هنوز به وضع مطلوب نرسیده است، یک مقدار آن مربوط به خارج از کشور و رفتارهای متفاوت برخی کشورهاست که تاثیری روانی بر روی کارهای سرمایه گذاری در ایران می گذارد.
لاریجانی ادامه داد: مهم تر از آن وضع داخلی کشور است. بعد از مسأله برجام با همه بداخلاقی ها و گرفتاری هایی که ایجاد کردند شاهد گشایش هایی در کشور بودیم.
وی با اشاره به اینکه امروز مشکل اساسی این است که سیستم دیوانی ما کرخت است و با تأنی تصمیم می گیرد که این مضر است، با اظهار اینکه مدیران باید برای حل این مشکلات تلاش کنند، ادامه داد: این دنگ و فنگ هایی که در مورد سرمایه گذاری داخلی وجود دارد، آزار دهنده است. ایستگاه های زیادی در کشور جلوی سرمایه گذاران را می گیرند که این موضوع باید حل شود. در این راستا قانونی تصویب کردیم که بر اساس آن با تشکیل شورایی بخشنامه ها و نظام های زائد حذف شود که این اتفاق نیافتاد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تردیدی ندارم ایرانیان زیادی علاقه مند به سرمایه گذاری در کشور خود هستند، سیستم دیوانی باید کمک حال باشد. از این رو از کمیسیون صنایع و معادن مجلس می خواهم در اسرع وقت با برگزاری جلسه ای این مشکل را حل کند تا تولید رونق یابد.
وی گفت: ایران خودرو از مجلس خواسته که حمایت لازم را از صنعت خودروسازی داشته باشد. ما حمایت می کنیم ولی برای حمایت بیشتر شروطی داریم که باید این شرکت خودروسازی به آن توجه کند. اولین شرط این است که وضع ایمنی خودروها بالا برود. متاسفانه برخی محصولات ایمنی لازم را ندارند و برای ما جان مردم مهم است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه سالانه ۱۶ هزار نفر در تصادف رانندگی کشته و عده ای هم مجروح و معلول می شوند، این آمار کمی نیست، از نظر دینی، عقلی و ملی مدیران خودرو سازی وظیفه دارند ایمنی لازم را در خودروها لحاظ کنند.
وی تاکید کرد: ما از خودروسازان می خواهیم کیفیت خودروها را بالا ببرند، اگر این اتفاق رخ دهد ما حتی اگر شده از صندوق توسعه ملی به شما وام می دهیم.
لاریجانی شرط بعدی را استفاده و به کارگیری از استعدادهای جوان دانست وگفت: خودروسازی فناوری پیچیده ای است و در این زمینه دانشجویان خوبی داریم که شما می توانید آنها را به کار بگیرید و نگذارید به خارج از کشور بروند. اگر کیفیت کار و محصولات ایران خودرو در این موارد بالا برود ما حمایت های لازم را خواهیم داشت. همچنین با حمایت های لازم دربازارهای جهانی روبرو می شود.
وی خطاب به خودروسازان تصریح کرد: تا شما خصوصی نشوید و رقابت واقعی ایجاد نشود، بسیاری از کارها تحقق نمی یابد.
محمد شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت هم در این مراسم گفت: امروز صنعت خودروسازی کشور تامین کننده ۵ر۳ درصد تولید ناخالص داخلی کشور است که ارتقای آن به ۴ درصد در افق ۱۴۰۴ برنامه ریزی شده است. با این وجودبین خواسته‌های به حق مردم و تولیدات خودروسازان کشور فاصله وجود دارد که بخشی از آن ناشی از عوامل درونزا و بخشی دیگر عوامل برونزا و خارج از اراده صنعت خودروسازی است.
وی گفت: تا پایان آبان امسال تولید خودرو ۱۷ درصد در هم سنجی با پارسال رشد داشته است که امیدواریم تا پایان امسال به هدف تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو برسیم.
وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه به عمده‌ترین چالش های صنعت خودرو کشور اشاره کرد و افزود: مالکیت دولتی و تحمیل سرمایه گذاری غیر اقتصادی به شرکت های خودروسازی از جمله این مشکلات است و دولت باید سهم خود را از مالکیت و مدیریت شرکت های خودروسازی به صفر برساند.
وی در ادامه تحمیل نیروی انسانی مازاد، قیمت‌گذاری محصولات، نبود ثبات سیاست ها و ضعف نظام تامین مالی را از جمله دیگر مشکلات این صنعت برشمرد و گفت: صنعت خودروسازی اکنون نیازمند ۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایه در گردش با نرخ های مناسب است، اما متاسفانه در قراردادهای بانکی تفاوتی بین این صنعت پیشتاز و سایر صنایع در نظر گرفته نمی‌شود.
این عضو کابینه دولت خاطرنشان کرد: خودروسازی که می‌تواند ۶۰ صنعت دیگر را به دنبال خود بکشاند، صنعت دوم کشور از این نظر است و بر این اساس باید در زمینه حجم و نرخ تسهیلات بانکی به این صنعت تفاوت قائل شد.
وی صرفه و مقیاس پایین و توجه به تحقیق و توسعه را هم از دیگر مشکلات این صنعت دانست و گفت: بخش‌های تحقیق و توسعه صنایع خودروسازی کشور ارتباط گسترده با خارجی ها نداشته و محدودیت دارند، اما در قراردادهای اخیر خودرویی از جمله با پژو و رنو به این مهم تاکید شده است که می‌تواند تحولی به ویژه در زمینه طراحی پلت‌فرم در داخل به وجود آورد.
شریعتمداری با اشاره به مشکلات صنعت قطعه‌سازی کشور خاطرنشان کرد: امروز هزار و ۲۰۰ قطعه ساز در کشور مشغول فعالیت هستند و تجمیع قطعه سازان آینده خودروسازی کشور را تضمین خواهد کرد.
وی از برنامه ریزی برای تدوین برنامه سه ساله نوسازی صنعت قطعه سازی با هدف صادرات گرا کردن این صنعت خبر دادو افزود: تامین ۱۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی با سود پایین و به همین میزان از سوی دولت، ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از سوی بانک‌ها و نصف این مبلغ از سوی بخش خصوصی به عنوان سرمایه گذاری برای صنایع کشور پیش‌بینی شده است که به صنعت تزریق خواهد شد.
وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به اینکه اگر خواهان توسعه خودروسازی در کشور هستیم نیازمند خارج کردن خودروهای فرسوده به ویژه خودروهای عمومی از چرخه حمل و نقل کشور هستیم، یادآوری کرد: در گذشته تا ۸۵ درصد قیمت خودروهای سنگین یارانه داده می شد و امروز کاهش مصرف سوخت خودروهای کشنده و اتوبوس از ۶۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به ۲۵ تا ۳۰ لیتر با انجام سرمایه‌گذاری‌ های لازم دست‌یافتنی است.