شناسهٔ خبر: 23047595 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

ایندیپندنت: سیاست‌های «بن سلمان» عربستان را تضعیف و ایران را قدرتمند‌تر کرد

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: روزنامه ایندیپندنت در گزارشی، سیاست های خارجی اشتباه «محمد بن سلمان»، ولیعهد جوان، خام و ماجراجوی سعودی را باعث تضعیف جایگاه عربستان در سطح منطقه و جهان و از طرفی، باعث قدرتمند تر شدن ایران در خاورمیانه اعلام کرد.
ایندیپندنت در مقاله خود نوشت: کشورها در خاورمیانه به خوبی درک کرده اند که همواره بازنده و برنده ای وجود دارد و کسی تمایل ندارد که در تیم بازنده ها باشد.این روزنامه آورده است، «محمد بن سلمان»، ولیعهد جوان سعودی، بی شک بارزترین فرد در اتخاذ تصمیمات و سیاست های اشتباه و بزرگ در منطقه خاورمیانه در سال جاری میلادی است و اقدامات وی بیش از اینکه با موفقیت همراه باشند، به شکست انجامیده اند.
ایندیپندنت در ادامه نوشته است، «محمد بن سلمان» با دنبال کردن سیاست های «ماکیاولی» برای باز کردن مسیر رسیدن به تاج و تخت و از بین بردن رقبای خود در داخل و خارج از خاندان سعودی روبرو است اما وقتی مسئله به جایگاه عربستان در سطح جهانی مربوط می شود، باید گفت که محاسبات اشتباه محمد بن سلمان، باعث کاهش و تضعیف شدید جایگاه عربستان در منطقه و جهان شده است. به گزارش ایندیپندنت ، «محمد بن سلمان» مرد سال خاورمیانه است، اما نه به دلیل پیروزی‌های عربستان، بلکه برای شکست‌های پی در پی سعودی ها در منطقه.
در ادامه این گزارش آمده است، این شاهزاده متهور سعودی خود را درگیر پروژه هایی در خارج از عربستان مانند تحولات سوریه، یمن و بحران قطر کرد که نتایج و پیامدهایی برخلاف خواست و اراده و نقشه هایش به همراه آورد. ایندیپندنت افزوده است، محمد بن سلمان در سیاست خارجی خود با شدت به مقابله با ایران و همپیمانانش در منطقه پرداخته اما این سیاست ها در نهایت به توسعه نقش و نفوذ ایران و افزایش تاثیرگذاری این کشور در منطقه منجر شده است.
در خبری مرتبط، روزنامه «فاینشیال تایمز» انگلیس فاش کرد که «ولید بن طلال»، شاهزاده میلیاردر سعودی، سازوکار پیشنهادی «محمد بن سلمان» مبنی بر پرداخت بخشی از دارایی های وی در ازای آزادی از زندان را برای حل و فصل پرونده فساد در این کشور رد کرده است.در همین حال، دادگاه ریاض احکام اعدام ۱۵ نفر را در پرونده موسوم به جاسوسی برای خارجی ها، تایید کرد.
* بحرین
صدها نفر از مردم بحرین در اعتراض به اقامت اجباری شیخ «عیسی قاسم»، رهبر معنوی انقلاب این کشور در مناطق مختلف از جمله شهرک‌های «ابوصیبع»، «الشاخوره»، «البلد القدیم» و همچنین منطقه «الدراز» تظاهرات کردند.در همین حال منابع خبری گزارش دادند که نیروهای امنیتی رژیم آل خلیفه برای ۷۴ هفته پیاپی از برگزاری نماز جماعت در مسجد امام صادق(ع) در منطقه «الدراز» جلوگیری کردند.

نظر شما