بهگزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، علی زندیفر ظهر امروز در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری که در اراک برگزار شد اظهار داشت: کار راهداری و حمل و نقل معمولا افتتاحیه خیلی کم دارد اما در خدماتی که داریم اگر یک لحظه غفلت شود تبعات بدی هم برای خود ما و هم برای استان دارد، برای مثال ما درحال حاضر برای برفروبی زمستانی آماده هستیم در همین حال باید مقدمات سفرهای نوروزی را فراهم کنیم و بعد از نوروز هم باید جادهها را اصلاح کنیم و برای سفرهای تابستانی آماده کنیم.
وی افزود: 6 هزار و 300 کیلومتر راه در استان داریم که چهار هزار و 400 کیلومتر آن راه روستایی بوده و مابقی راه اصلی، شریانی، آزادراه و بزرگراه هستند، بودجهای که سالانه برای نگهداری راههای استان تزریق میشود درمجموع با بودجههای ملی و استانی 80 میلیارد تومان است که گاها 30 تا 35 درصد و درنهایت خیلی که لطف شود در چند سال اخیر 45 درصد تخصیص شده و نزدیک 15 میلیارد تومان هزینه نگهداری سرمایهی راههای مان است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان مرکزی تصریح کرد: یک بخشنامه بینالمللی و قانون بینالمللی وجود دارد که میگوید هر راهی که ساخته و تحویل میشود به بهرهبرداران در سال نخست یک تا سه درصد هزینه ساخت را برای نگهداری راه بدهند متاسفانه حتی یک دهم درصد از آن یک درصد را هم نداریم، و باید سالانه با توجه به اینکه سن راههایمان بالا است گاهی اوقات مجبور هستیم که تا 50 درصد هزینه ساخت راه را برای نگهداری آن هزینه کنیم اما بودجه ما یک درصد هم نیست.
زندیفر بیان کرد: متاسفانه بودجه ما یک درصد هم نیست و اگر بخواهیم براساس آن قانون عمل کنیم باید سالانه یک هزار و 500 میلیارد تومان برای نگهداری راههای استان هزینه کنیم که متاسفانه بسیار کم است، حتی اگر200 میلیارد تومان هم بودجه برای راهها داشته باشیم میتوانیم یک شکل قابل قبولی برای بهرهبرداران فراهم کنیم.
وی ادامه داد: میدانید که هزینه یک کیلومتر آسفالت حدود یک میلیارد تومان میشود اما چون بودجه نداریم مجبور هستیم اهم مهم کنیم و محورهایی را که تردد بسیار بالایی دارند را بیشتر نگهداری کنیم و الان حوزه راههای روستایی ما خیلی وقت است که نگهداری مناسبی نشدهاند و خیلی از نارضایتیهایی که در حوزه راهداری با آن روبه رو هستیم همین بخش است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی عنوان کرد: در حوزه حمل و نقل هم متوسط سن ناوگان ما حدود 19 سال است، سالی 16 میلیون تن کالا را از مبدا استان مرکزی جابه جا میکنیم که درآمد استان از چهار درصد بارنامه 19 میلیارد تومان است، استان مرکزی یک درصد بالایی از درآمد کشور را دارد و جزو استانهایی است که همه درآمدش برنمیگردد و ما هم در حمل و نقل جزو 10 استان برتر کشور هستیم و انتظار صنف هم این است که یک مقدار بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
زندیفر اضافه کرد: در حوزه نوسازی سمندهایی برای بهرهبرداری روستایی را حواله گرفتیم و فرستادیم و تفاهمنامهای هم با بانک امید داشتیم که متاسفانه قسمتی که باید تسهیلاتی را میدادند هنوز اجرایی نشده و بلاتکلیف ماندهاند، در بحث نوسازی ناوگان هم افرادی که در حمل و نقل کالا و مسافر فعالیت دارند، سن ناوگان در سواری و اتوبوس خوب است اما در کامیونها درصد بالایی داریم و تقاضا داریم که بانکها تسهیلاتی با بهره کمتر که برای رانندهها صرفه داشته باشد ارائه کنند ما الان ماشینهایی داریم که با 50 سال عمر در سطح جادهها تردد دارند که هم هزینه استهلاک آن و هم هزینه سوخت آن بالا میشود.
وی افزود: تقاضایی که رانندگان دارند بحث کرایه است، هر سال قیمت اجناس 10 تا 15 درصد افزایش پیدا میکند اما کرایه رانندگان تغییری نمیکند و هرچه اجحافی باشد در حق رانندگان اتفاق میافتد، تقاضا داریم که درصد افزایش کرایه را متناسب با بقیه کشور داشته باشیم.
انتهای پیام/
∎