شناسهٔ خبر: 23042230 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

فعالیت شعبه های آستان قدس رضوی استان ها برای خدمت به محرومان

به گزارش ایرنا، عباس قاضیخانی روز شنبه با حضور درخبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز البرز، به تشریح فعالیت های این نمایندگی در استان پرداخت. وی گفت: عمده فعالیت ما،

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، عباس قاضیخانی روز شنبه با حضور درخبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز البرز، به تشریح فعالیت های این نمایندگی در استان پرداخت.
وی گفت: عمده فعالیت ما، شناسایی محرومان و محرومیت زدایی در کنار دیگر نهادهای حمایتی است، هدف ما هم افزایی و استفاده از امکانات آستان قدس رضوی برای کمک هر چه بیشتر به مردم و رفع محرومیت از چهره شهر و روستاها است و در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و محرومیت زدایی خادم یاران رضوی این خدمت را انجام می دهند.
وی اضافه کرد: بخشی از فعالیت ما شناسایی موقوفه های امام رضا(ع) در استان است که عواید حاصل از این موقوفات برای محرومان همان منطقه قابل استفاده است.
قاضیخانی با بیان اینکه اموال نقدی و غیر نقدی در استان قابل دریافت است، از مردم درخواست کرد در صورتی که موقوفاتی به نام آستان قدس وجود دارد و دیگران از آن استفاده می کنند، به دفتر نمایندگی اطلاع تا به صورت قانونی این مساله بررسی شود.
وی ادامه داد: انتظار ما از مردم این است که در وقف به نام امام رضا(ع) به خصوص وقف هایی که هزینه ای نباشد و مقرون به صرفه است و می توان آنها را برای خود استان هزینه کرد، اهتمام بیشتری داشته باشند.
قاضیخانی با تاکید بر ضرورت نهادینه کردن فرهنگ وقف در البرز، گفت: ضرورت دارد که در ارتباط با نهادینه کردن هر چه بیشتر فرهنگ وقف در استان تلاش های بیشتری صورت گیرد.
وی همچنین از قابل دریافت بودن نذورات آستان قدس در استان خبرداد و اظهار داشت: این نذورات با هدف محرومیت زدایی در استان هزینه می شود.
سرپرست دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در البرز گفت: فرهنگ وقف و نذر با توجه به اینکه هنوز جامعه نسبت به آن به خوبی آگاهی ندارند، در استان به کندی پیش می رود، افرادی که دل در گرو محبت امام رضا(ع) دارند می توانند به نام امام(ع) و با هدف محرومیت زدایی اموال خود را وقف عام کنند.
قاضیخانی گفت: انتظار ما این است که مردم در وقف، موقوفه خاص که باید در جاهای خاصی هزینه شود، نداشته باشند بلکه این موقوفه به صورت عام بوده و این اجازه را به ما بدهند که با نظر نماینده آستان قدس رضوی و بر مبنای نیاز استان، هزینه شود.
وی ادامه داد: همچنین وقفی که هزینه ای نباشد، به عبارتی مقرون به صرفه بوده و به نام امام رضا(ع) عواید آن با هدف محرومیت زدایی در خود استان هزینه شود.
سرپرست دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در البرز افزود: گزارشاتی مبنی بر تصرف در موقوفات حضرت در استان به ما ارائه شده که از سازمان ثبت اسناد و املاک درخواست کرده ایم که این موقوفه ها شناسایی و در صورتی که در تصرف باشند خلع تصرف می شوند.
قاضیخانی گفت: حتی موقوفاتی که به نام امام رضا(ع) در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه است نیز تقاضا داده ایم که بازگردانده شوند.
وی ادامه داد: نمایندگی آستان قدس رضوی البرز، آمادگی دریافت نذورات غیر فاسد شدنی را دارد و با اجازه آستان قدس رضوی در استان هزینه و عواید حاصل از آن صرف محرومان می شود.
قاضیخانی در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای طرح خادم یاری در استان اشاره و خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 1هزار و 700نفر برای طرح خادم یاری ثبت نام کرده اند و از این تعداد800 نفر آموزش دیده اند که برای 400نفر حکم صادر شده است.
وی با بیان اینکه این احکام شش ماهه هستند، افزود:پس از این دوره خادم یاران مرحله گزینش را طی و پس از آن برای خدمت در حرم رضوی به آستان قدس معرفی می شوند، از این تعداد تاکنون 140 نفر به حرم مطهر برای خدمت معرفی شده و 12 نفر لباس مقدس خدمت به حرم را به تن کرده اند.
وی با بیان اینکه هدف آستان قدس اجرای فرامین مقام معظم رهبری با هدف محرومیت زدایی است، اظهار داشت: خدمت ما در استان افتخاری و فراجناحی است و تنها هدف ما محرومیت زدایی و توسعه هر چه بیشتر کشور است.
قاضیخانی افزود: در ارتباط با مسایل اقتصادی با هدف رفع محرومیت و اشتغال زایی، کسانی که می خواهند در استان سرمایه گذاری کنند و طرح هایشان نیز صرفه اقتصادی دارد، طرح هایشان به آستان قدس ارسال و در کمیسیون مربوطه بررسی و پس از تصویب، آستان قدس سهمی در اجرای آن بر عهده می گیرد.
قاضیخانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مریدان امام رئوف(ع) با هر تخصص می توانند با مراجعه به سامانه آستان قدس رضوی نمایندگی استان البرز در سرفصل های ارائه شده در این سامانه ثبت نام کنند و محل خدمت هم در استان خودشان است.
قاضیخانی با بیان اینکه خدمت خادمیاران افتخاری برای حل مشکلات مردم و خدمت به مردم است، اظهار داشت: خادم یاران با هر تخصص، تحصیلات و تجربه ای می توانند در قالب کانون های خادم یاری ساماندهی و می توانند پس از ارائه آموزش های لازم به ارائه خدمت بپردازند.
وی افزود: خادم یاران تعریف های مختلف دارند، از جمله خادم یاران اطعام و حمایت مالی از محرومان، خادم یاران وقف و نذر، رسانه، ازدواج و خانواده، بهداشت و درمان، کارآفرینی و اشتغال، رسانه، وکلا ، پزشکان ، جهادی و فنی و مهندسی و هر کسی با تخصص و توانی که دارد می تواند در این کانون ها فعالیت کند.
سرپرست دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در البرز ادامه داد: هدف آستان قدس تنها این نیست که ماهیانه مبلغی به محرومان داده شود، بلکه به دنبال این هستیم که برای این افراد اشتغال ایجاد کنیم و در واقع به آنها ماهی گیری یاد بدهیم.
قاضیخانی گفت: با ایجاد کانون های خادم یاری امروز گستره خدمت به حرم مطهر رضوی (ع) که همان خدمت به محرومان است، افزایش یافته و مریدان امام رئوف(ع) در هر نقطه ای که از این مملکت هستند می توانند لباس مقدس خادم حرم را به تن کنند.
وی ادامه داد: هر فردی فارغ از هر گونه جناح و حزب می تواند در این کانون ها حضور یابد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اعزام بیش از 2هزار و 500زایر بار اولی و محروم به بارگاه مقدس امام رضا (ع) اشاره و گفت: جامعه معلولان و بیماران خاص مانند سرطان نیز در قالب کاروان به حرم مطهر امام رضا(ع) اعزام می شوند.
سرپرست دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در البرز ادامه داد: همچنین شامگاه چهارشنبه، 100 بیمار صعب العلاج و خاص این استان برای پابوسی بارگاه امام هشتم شیعیان به مشهد مقدس اعزام شدند، آستان قدس رضوی از سال گذشته طرحی را به نام 'مهر درخشان رضوی' بنا گذاشته تا این بیماران که نه تنها خود، بلکه اعضای خانواده و حتی دوستان و آشنایانشان از جهات مختلف تحت تاثیر قرار می گیرند بتوانند ضمن بهره بردن از فضای معنوی آن بارگاه مقدس، تسکنی بر روح و جسمشان داشته باشند.
قاضیخانی گفت: در اجرای این طرح بیماران خاص در سراسر کشور بدون محدودیت سنی، به اتفاق یک همراه در قالب کاروان های 'مهر درخشان رضوی' به مشهد مقدس سفر می کنند و برای سه روز میهمان آستان قدس رضوی شوند.
وی ادامه داد: این طرح ویژه افرادی است که بالای 40 سال سن دارند و به سبب مشکلات مالی تاکنون توفیق تشرف به بارگاه منور رضوی را نداشته اند، که بر اساس آن با همکاری ارگان های امدادرسان نظیر کمیته امداد، بهزیستی، بسیج مستضعفین، سپاه پاسداران و خیریه های معتبر مردم نهاد این افراد شناسایی و به مشهد مقدس مشرف می شوند.
7414/1535خبرنگار:وحیده عسکری**انتشار دهنده:داریوش غفاری

نظر شما