شناسهٔ خبر: 23028538 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

ماجراي هجرت حضرت علي(ع) از مكه به مدينه

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، امام كه وصاياي پيامبر را درباره ‏ي امانتهاي مردم مو به مو عمل كرده بود، كاري جز فراهم ساختن اسباب حركت خود و بستگانش به مدينه نداشت،لذا به آن گروه از مؤمنان كه آماده ‏ي مهاجرت بودند پيغام داد كه مخفيانه از مكه خارج شوند و در چند كيلومتري شهر، در محلي به نام «ذو طوي» توقف كنند تا قافله ‏ي امام به آنان برسد. اما حضرت علي (ع)با اينكه چنين پيغامي به آنان داده بود، خود در روز روشن بار سفر بست و زنان را با كمك ايمن فرزند ام‏ ايمن سوار بر كجاوه كرد و به ابو واقد گفت: «شتران را آهسته بران زيرا زنان، توانايي تند رفتن ندارند».
 
ابن شهر آشوب مي ‏نويسد: 
 
عباس از تصميم علي (ع) آگاه شد و دانست كه مي ‏خواهد در روز روشن و در برابر ديدگان دشمنان مكه را ترك گويد و زنان را همراه خود ببرد، از اين رو فوراً خود را به علي (ع) رساند و گفت: محمد (ص) مخفيانه مكه را ترك گفت و قريش براي يافتن او تمام نقاط مكه و اطراف آن را زير پا نهادند؛تو چگونه مكه را با اين عايله در برابر چشم دشمنان ترك مي‏گويي؟ نمي داني كه تو را از حركت باز مي‏ دارند؟
علي (ع) در پاسخ عمومي خود گفت: شبي كه با پيامبر (ص) در غار ملاقات كردم و دستور داد كه با زنان هاشمي ازمكه مهاجرت كنم به من نويد داد كه از اين پس آسيبي به من نخواهد رسيد. من به پروردگارم اعتماد و به قول احمد (ص) ايمان دارم و راه او با من يكي است؛ پس در روز روشن و در برابر ديدگان قريش مكه را ترك مي‏ گويم!
 
او نه تنها به عموي خود چنين پاسخ داد، بلكه هنگامي كه ليثي هدايت شتران را بر عهده گرفت و براي اينكه كاروان را زودتر از تيررس قريش بيرون ببرد بر سرعت شتران افزود، امام (ع) او را از شتاب كردن بازداشت و گفت: پيامبر (ص) به من فرموده است كه در اين راه آسيبي به من نخواهد رسيد. سپس هدايت شتران را خود بر عهده گرفت.

منبع:فروغ ولايت آيت الله سبحاني ص63

نظر شما