به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر علیعسکری در این مراسم، نهضت تولید محتوا در فضای مجازی را در صدر برنامههای در حال اجرای رسانه ملی دانست و گفت: در آینده شاهد پیشرفت بیشتر در فضای مجازی خواهیم بود و این نظریه را به اثبات میرسانیم که برودکستها باید بمانند و با حداکثر استفاده از فضای مجازی، خود را بیشتر در معرض دید مخاطب قرار دهند.
رئیس رسانه ملی با بیان اینکه باید برای استفاده از تولیدات کاربران در فضای مجازی برنامهای دقیق داشته باشیم، گفت: بعد از پشت سر گذاشتن تولیدات حرفهای در فضای مجازی در آینده با تولیدات نیمهحرفهای، بویژه تولیدات ویژه کاربران مواجه خواهیم بود و متخصصان فنی ما باید خود را برای این موضوع و استفاده از این تولیدات آماده کنند.
دکتر علیعسکری، اهتمام به مطالعات راهبردی در حوزه فنی و آیندهپژوهی و طراحی بهتر برای آینده را از اولویتهای معاونت توسعه و فناوری رسانه دانست و افزود: تلاش برای تولید علم در همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی و اهمیت دادن به خلاقیت، نوآوری و هوشمندی در موجآفرینی از اهم برنامههای آینده ما در رسانه ملی خواهد بود.
وظیفه سنگین رسانه ملی در مهار آسیبهای فضای مجازی
رئیس سازمان صداوسیما به آسیبهای فضای مجازی و اینترنت اشاره و تصریح کرد: باید در عین استفاده از ظرفیتهای فراوان شبکه جهانی اینترنت و فضای مجازی، آسیبهای آن را مهار کنیم که در این میدان سخت وظیفه رسانه ملی بسیار سنگین است.
ضرورت درهمتنیدگی حوزه فنی با حوزه محتوا
رئیس رسانه ملی بر حمایت از خودکفایی در صنعت رسانه و همکاری با شرکتهای دانشبنیان تأکید و تصریح کرد: در حال حاضر صداوسیما 90 درصد تجهیزات مورد نیاز خود را به همین شرکتهای داخلی سفارش میدهد و حمایت از این شرکتها را وظیفه خود میداند.
دکتر علیعسکری به کیفیت بالای آثار ارائه شده در نمایشگاه فناوریهای نوین رسانه در بخش جنبی این همایش اشاره کرد و افزود: فناوریهای ارائه شده در بسیاری موارد در مقایسه با نمونههایی که شرکتهای بزرگ دنیا ارائه میکنند از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و مهمانان خارجی اجلاس هم از اینکه مهندسان ما موفق به دستیابی به تولید این تجهیزات شدهاند متعجب هستند.
جذب نیروهای متخصص انقلابی
وی جذب و تربیت نیروی متخصص، متعهد و انقلابی را از دیگر برنامههای مهم رسانه ملی خواند و با بیان اینکه حوزه فنی باید درهمتنیدگیاش را با حوزه محتوا بیشتر کند، گفت: برنامهریزی برای مقابله با بحرانهای پیشبینی نشده، ساماندهی مراکز داده، آرشیو دیجیتال و یکپارچهسازی آن در سازمان از دیگر برنامههای ما خواهد بود.
ارتقای جایگاه رسانه ملی به رسانهای جهانی
دکتر علیعسکری به مخاطب بیش از 80 درصدی تلویزیون و بیش از 33 درصدی رادیو اشاره کرد و افزود: در فضایی که رسانههای مجازی و ماهوارهها بزرگترین تهاجم فرهنگی تاریخ را به سمت ملت ایران دارند، چنین مخاطبی نشانه اثرگذاری سازمان صداوسیماست.
رئیس سازمان صداوسیما برای ارتقای جایگاه رسانه ملی و تبدیل شدن آن به رسانهای جهانی تأکید و تصریح کرد: سازمان صداوسیما حدود 66 شبکه تلویزیونی و 90 شبکه رادیویی دارد و یکی از بزرگترین سازمانهای برودکست دنیاست.
وی افزود: رسانه ملی یکی از پاکیزهترین، قدرتمندترین و اثرگذارترین رسانههاست و باید همچنان به سمت پیشرفت حرکت کند، چراکه هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد.
حضور همیشگی در کنار مردم
دکتر علیعسکری با بیان اینکه رسانه ملی همواره در کنار ملت ایران از زمان انقلاب، جنگ و پس از جنگ حضور داشته است، گفت: صداوسیما همواره با مردم خندیده و گریسته و این پیوند همیشگی است و تقویت خواهد شد.
وی به شکست دشمن در جنگ در مقابل ملت ایران اشاره کرد و گفت: نظام سلطه بعد از شکست در این جنگ با هجوم به فرهنگ این ملت، جنگی بزرگ را در عرصه نرم آغاز کرده است که همچنان ادامه دارد و از آنجا که رسانه ملی دارای قدرت فراوانی در حفظ فرهنگ و هویت ملت ایران بوده است، آنها همیشه تلاش کردهاند که این رسانه، میداندار صحنه فرهنگ کشور نباشد.
رئیس سازمان صداوسیما به پیشرفت شرکتهای دانشبنیان همکاریکننده با صداوسیما در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: این شرکتهای دانشبنیان در تراز جهانی کار میکنند و همپای آنها در سراسر دنیا به عدد انگشتان دست هم نمیرسند و این نشانه توانمندی جوانان این مملکت است.
دکتر علیعسکری با بیان اینکه ارتباطات سازمان صداوسیما در عرصه بینالملل فراوان است، عنوان کرد: همانطور که حضور چهرههای بینالمللی را در عرصه رسانه در این همایش میبینیم، امیدواریم این همکاریها و تعاملات هر روز بیش از گذشته گسترش یابد.
آمادهسازی سازمان در برابر تحولات نوین فناوری
معاون توسعه و فناوری رسانه در سازمان صداوسیما نیز با اشاره به تحولات ایجاد شده در حوزه رسانه افزود: امروز شاهد تحولات عظیمی در عرصه رسانهها هستیم و فقط نمایش تصویری و بیان شنیداری، مخاطب را کفایت نمیکند.
رضا علیدادی در مراسم اختتامیه چهاردهمین اجلاس سراسری رسانه گفت: انگیزش و فعالسازی و رضایت، جزئی از فضایی است که با ورود فرد، جریان جدیدی در محتوا شکل میگیرد.
وی تصریح کرد: اکنون محتوا، نه فقط از زاویه دوربین رسانه تصویری و صدای رسانه صوتی، بلکه از تصویر کاربر حاضر در صحنه رسانهای با صدای مدعی ماجرا بسط مییابد و از زاویه و وجوه گوناگون، مورد توجه قرار میگیرد و محتوایی چندوجهی تولید میکند. از سویی، سایر رسانهها تحتتأثیر جریانهای دیگری به پیش میروند.
علیدادی تأکید کرد: معاونت توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما با هدفگذاریهای انجام شده توسط رئیس محترم سازمان، به استقبال آیندهای پیشرفتهتر رفته است و با پروژههایی مانند توسعه زیرساختهای فضای مجازی، بازار محتوای دیجیتال، پیامرسانها، تلویزیونهای اجتماعی، مراکز داده، آرشیو دیجیتال، چرخههای اتوماسیون صدا و تصویر، افزایش کیفیت صدا و تصویر تولیدی و پخش، سیستمهای رادیو نما، مانیتورینگ جامع شنیداری و دیداری، از چرخه پخش تا دریافت، توسعه تلویزیون دیجیتال، مطالعه و تحقیق در استفاده از فرصتهای جدید فشردهسازی و گذر از SD به کیفیتهای بالاتر و استفاده از زیرساختهای جدید برای توزیع و توجه به سبد کامل زیرساخت رسانهای، اعم از زمینی، ماهوارهای و مجازی، خود به استقبال تغییرات رفته است.
وی درباره برگزاری این اجلاس گفت: این اجلاس که با شعار «رسانه هوشمند، رسانه آینده» برگزار شده است، اقدامی مثبت در جهت نوآوریها و آمادهسازی سازمان صداوسیما در مواجهه با تغییرات فناوریهای نوین، تلقی میشود.
قرار گرفتن اجلاس در تقویم ABU
قائممقام معاونت توسعه و فناوری رسانه نیز در این مراسم از قرار گرفتن اجلاس سراسری فناوری رسانه در تقویم اتحادیه رادیو و تلویزیونهای آسیا و اقیانوسیه خبر داد.
محمد فهمیحشیانی گفت: با تلاشهای دکتر علیدادی و همکاران حوزه بینالملل، اجلاس بینالمللی فناوری رسانه از سال 2018 در تقویم اتحادیه رادیو و تلویزیونهای آسیا و اقیانوسیه ABU بهعنوان اجلاس دورهای قرار خواهد گرفت. فهمی با تأکید به این که این اجلاس بر سه محور مهم «پژوهش، تحقیق، نوآوری و خلاقیت در رسانه»، «صنعت رسانه و محصولات حرفهای و تخصصی سختافزاری و نرمافزاری» و «ارزیابی عملکرد حوزه فناوری رسانه در سراسر کشور» متمرکز بوده است، تصریح کرد: در این اجلاس، 27 نشست تخصصی با بیش از 50 سخنرانی برگزار شد که 39 سخنران از شرکتها و نهادهای داخلی و 11 سخنران نیز از شرکتهای بینالمللی بودند.
در مراسم اختتامیه چهاردهمین اجلاس فناوری رسانه که در سالن همایشهای بینالمللی صداوسیما برگزار شد، برگزیدگان این اجلاس معرفی شدند.