شناسهٔ خبر: 23018675 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش تسنیم

مستندات ایران از همدستی آمریکا در جنایات جنگی عربستان در یمن+تصاویر

R36444/P36447/S8,89,90,95,1115,1128/CT1

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز جمعه با ارائه مستنداتی ادعاهای نماینده آمریکا در سازمان ملل علیه ایران را رد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران روز جمعه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر فایلی که حاوی مستنداتی درباره همدستی آمریکا در جنایت‌های جنگی یمن است منتشر کرده است. 

این فایل با عنوان «تکذیب ادعاهای وارونه»روی وب‌سایت نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد منتشر شده و مهم‌ترین محورهای آن به شرح زیر است: 

عربستان سعودی و امارات متحده عربی از مارس 2015 یک فاجعه بشری در مقیاسی عظیم در یکی از ضعیف‌ترین کشورهای عربی رقم زده‌اند. بیش از 10 هزار نفر در یمن ظرف بیش از دو سال حملات هوایی سنگین و درگیری‌ها کشته شده‌اند و مدارس، بیمارستان‌ها، کارخانجات و سایر اماکن شهری هدف گرفته شده‌اند. این حملات مصداق جرائم جنگی هستند.

علاوه بر این، عربستان سعودی با تحمیل محاصره دریایی باعث ایجاد قطحی‌ای شده که 17 میلیون یمنی را در آستانه فاجعه قرار داده است. رشد یک نسل کامل از کودکان یمنی، اکنون با اخلال مواجه شده است. علاوه بر این، بدترین نرخ شیوع وبا در تاریخ، بیش از یک میلیون یمنی را تحت تأثیر قرار داده است. عربستان سعودی با محاصره یمن، مشکلات نظام‌مندی برای تأمین مواد غذایی ایجاد کرده است. 

 آمریکا مستقیماً در ایجاد این فاجعه نقش دارد

 

 

   اما اگر بخواهیم منصف باشیم، همدستی نظام‌مند آمریکا در فجایع عربستان در دوران ترامپ آغاز نشد؛

 

 

عکس: موشک‌های پیووی 4. شرکت ریتیون یک توافق 475 میلیون دلاری برای تحویل سامانه‌های پیووی به عربستان سعودی در سال 2011. 

عکس: شرکت «ام‌بی‌دی‌ای» تقریباً 1000 موشک بریمستون به عربستان سعودی فروخته است.

    عکس: بمب خوشه‌ای CBU 58 A/B. این سلاح ممنوعه در یمن استفاده شده است.

باقی‌مانده بمب‌های خوشه‌ای ساخت آمریکا که توسط نیرهای آمریکایی در یمن انداخته شده است. نمونه‌های دیگر استفاده از بمب‌های خوشه‌ای آمریکا را می‌توان در اینجا دید.

حالا یمنی‌ها دارند پاسخ می‌دهند؛

 

 

 

 

 

   نتیجه گرفته می‌شود که:

 

 

 

  هیچ‌کدام از موارد مطرح‌شده توسط دولت ترامپ و متحدان منطقه‌ای آن کوچکترین ریشه‌ای در واقعیت ندارند، بلکه ریشه در «شواهد وارونه» یا «واقعیت‌های وارونه» دارند. دنیا قبلاً این نمایش را تماشا کرده است و تماشای مجدد آن سرگرم‌‌کننده نیست. 

  ایران از زمان آغاز جنگ یمن، روشی منطقی و عملی برای حل این بحران دردناک و غیرضروری پیشنهاد کرده است. اکنون وقت آن است که بدانیم، این بحران راه حل نظامی ندارد. طرح ایران خواستار آتش‌بس فوری، کمک‌های بشردوستانه و تسهیل گفت‌وگوهای یمنی-یمنی با هدف تشکیل یک دولت وحدت ملی فراگیر و وسیع است. 

انتهای پیام/ 

نظر شما