شناسهٔ خبر: 23007401 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

عبدالعلی زاده در تبریز:

دولتمردان مزیت‌ها و فرصت‌های آذربایجان را باید به ثروت تبدیل کنند

نصر: علی عبدالعلی زاده گفت: دولتمردان به فکر پول نباشند بلکه مزیت‌ها و فرصت‌های آذربایجان را باید به ثروت تبدیل کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر، علی عبدالعلی‌زاده ظهر امروز در بیست و سومین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی ایران در تبریز اظهار داشت: اتاق بازرگانی تبریز با ۲۳ سال تلاش در فراز و نشیب‌های کشور همه ساله این همایش را برگزار کرد که دستاوردهای زیادی را نیز در تصمیم‌گیری مسوولان و قوانین اقتصادی کشور داشته است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی سیاست بالادستی کشور است و از چندین سال گذشته ابلاغ شده است،گفت: متاسفانه طی این سال‌ها هشدارهای مقام معظم رهبری جدی گرفته نشد و معلوم نیست چه کسانی باید گوش شنوا داشته باشند.

وزیر اسبق راه و شهرسازی اذعان داشت: کشور برون‌زای درون‌‌گرای ایران جایی است که ۸۰ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند و باید ارزش افزوده‌ای داشته باشد، زیرا بخش زیادی از زندگی ایرانیان در خارج ایران تولید می‌شود.

عبدالعلی‌زاده خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی می‌گوید اقتصاد کشور باید تبدیل به درون‌زای برون‌گرا شود یعنی ۸۰ میلیون کار کرده و با تولید محصول یک سودی داشته و آن محصول را عرضه کند.

استاندار سابق آذربایجان‌شرقی گفت: روزی از ایجاد نمایشگاه بین المللی تبریز حمایت کردم زیرا می‌دانستم اقتصاد آذربایجان نیاز به صادرات پایدار دارد و هر لطمه و هجمه علیه این نمایشگاه بستن راه اقتصاد آذربایجان با بیرون کشور است.

عبدالعلی زاده افزود: پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور، ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه جهان در کشور، افزایش سهم تولید، صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش بنیان از جمله خواسته اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: در موضوع دانش بنیان کج فهمی در کشور ایجاد شده است زیرا شرکت دانش بنیان نهادی است که سه ویژگی تولید دانش، کاربردی سازی دانش و آموزش دانش را داشته باشد در حالی که در ایران شرکت‌های دانش بنیان را نداریم زیرا همه دانش دست دوم را با اختلاف چندین سال و با نقص‌های زیادی در کشور ایجاد می‌کنند.

 

عبدالعلی‌زاده با اشاره به دوران استانداری خود در استان بیان کرد: زمان استانداری در استان نرخ بیکاری 10.5 درصد بود در پایان استانداری بنده میانگین بیکاری در کشور 11.2 بود که این نرخ در استان آذربایجان‌شرقی ۶ درصد شده بود و این را با پول از دولت فراهم نکرده بودیم.

وی متذکر شد: دولتمردان به فکر پول نباشند بلکه مزیت‌ها و فرصت‌های استان را باید به ثروت تبدیل کنند.

عبدالعلی‌زاده  بیان کرد: حمایت همه جانبه هدفمند از صادرات کالا و خدمات به تناسب ارزش افزوده و به خصوص ارزآوری مثبت از طریق تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم، گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساخت‌های مورد نیاز، تشویق سرمایه‌گذاری خارجی برای صادرات، برنامه‌ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل‌دهی بازارهای جدید، تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی با کشور به ویژه با کشورهای منطقه باید انجام گیرد.

وی گفت: کسی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند باید شایستگی این جذب را داشته باشد پس باید استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات در صورت نیاز تشکیل شود.

این نظریه پرداز توسعه تصریح کرد: با صادرات نمی‌شود با قوانین کوتاه مدت برخورد کرد، از این رو باید در تدوین آن دقت لازم صورت گیرد.

عبدالعلی‌زاده ادامه داد: اقتصاد مقاومتی از ما می‌خواهد که افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد کشور از طریق توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان، استفاده از دیپلماسی برای حمایت از هدف‌های اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای داشته باشیم.

 وی خاطرنشان کرد: مقابله با ضربه‌پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق انتخاب مشتریان راهبردی، ایجاد تنوع در روش‌های فروش، مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش، افزایش صادرات گاز، برق، پتروشیمی و صادرات فرآورده‌های نفتی از دیگر خواسته‌های اقتصاد مقاومتی است.

عبدالعلی‌زاده متذکر شد: افزایش سالانه سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگی بودجه به نفت صورت گیرد و این خواسته مقام معظم رهبری است زیرا ما نفس‌های آخر نفت را می‌کشیم.

وی با تاکید به اینکه برای درون‌زایی باید توجه به اقتصاد دانش بنیان و اصلاح الگوی مصرف صورت گیرد، گفت: برای برون‌زایی نیز باید توسعه صادرات، دیپلماسی اقتصاد و جذب سرمایه و فناوری انجام گیرد زیرا اقتصاد مقاومتی محصول کار کارشناسی مجمع مصلحت نظام است که با تائید رهبر فرزانه و اعتماد ایشان به مجمع بوده است.

عبدالعلی‌زاده ابراز کرد: مردم از حاکمیت، از بالاترین رتبه تا پایین‌ترین رتبه و صدا و سیمایی که در خواب است، می‌خواهد اقتصاد مقاومتی را بایگانی نکنند.

استاندار آذربایجان‌شرقی در دولت اصلاحات تصریح کرد: به مدیریت پولی اعتقاد ندارم زیرا پول بهانه برای گریختن از کار نکردن است مجلس هیچ لایحه‌ای را از دولت نپذیرد تا اینکه یک منشور برای اقتصاد مقاومتی در آن لایحه ببیند.

انتهای پیام/

نظر شما