شناسهٔ خبر: 23002550 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

دکتر باقری در دانشگاه شاهد تاکید کرد؛

اعضای هیات علمی، فعالیت های خود را در مسیر حل مشکلات جامعه سوق دهند

دکتر عبدالرضا باقری، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: اصلاح آیین نامه ترفیع اعضای هیات علمی در اختیار هیات امنای دانشگاه ها است و دانشگاهها می توانند این آیین نامه به گونه ای اصلاح کنند که اعضای هیات علمی فعالیت های علمی خود متناسب و در مسیر حل مشکلات جامعه سوق دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسکانیوز، دکتر باقری روز چهارشنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه شاهد از لزوم طراحی و تدوین برنامه های راهبردی پنج ساله در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور سخن گفت و تصریح کرد: اعضای هیات علمی فعالیت های علمی پژوهشی خود را در راستای اهداف دانشگاه انجام دهند؛ آنها می توانند ۵۰ درصد امتیاز ترفیع سالانه خود را از انجام کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی در چارچوب برنامه راهبردی دانشگاه و ۵۰ درصد دیگر را نیز از دیگر محل فعالیت های علمی و پژوهشی خود کسب کنند.

وی با بیان اینکه "باید دراستای حل مشکلات کشور و انجام تحقیقات کاربردی، آیین نامه های ارتقای اعضای علمی و تبدیل وضعیت آنان نیز به تدریج اصلاح شود"، خاطرنشان کرد: این اقدام با کسب نظرات همه دانشگاهیان کشور و مبتنی بر یک وفاق جمعی انجام خواهد شد.

قائم مقام وزیر علوم با اشاره به ضرورت ارائه توانمندی های دانشگاهها برای حل مشکلات جامعه به مسئولان اجرایی و قانونگذاری کشور گفت: دانشگاهها و موسسات پژوهشی باید از طریق رسانه های جمعی و وب سایت خود، کارهای علمی، عملیاتی و پژوهش های کارگشا و مفید انجام شده برای کشور را به صورتی شایسته اطلاع رسانی کنند.

دکتر باقری تاکید کرد: باید با حضور اعضای هیات علمی، دانشجویان و صاحبنظرانی از حوزه های اجرایی و صنعتی چندین هسته فناور در هر دانشگاهی تاسیس شود تا با تمرکز بر یک مشکل در طول دو سه سال آن مشکل حل شود؛ این اقدام باعث باورمندی بیشتر مسئولان و مدیران به توانمندی های دانشگاه خواهد شد.

قائم مقام وزیر علوم با بیان اینکه"جامعه از دانشگاه انتظار دارد برای حل مشکلات کشور راه‌حل علمی ارائه دهد"، گفت: وزارت علوم در زلزله اخیر تصمیم گرفت ۵ روستای نمونه را با رعایت اصول مقابله به زلزله و مصرف بهینه انرژی در مناطق زلزله زده احداث کند که این اقدام در راستای ارائه توانمندی های مراکز علمی برای کشورو مسئولیت اجتماعی دانشگاهها صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: اگر می خواهیم دانشجویان با کسب توانمندی های لازم بتوانند پس از فراغت از تحصیل وارد بازار کار شوند؛ باید ارتباط دانشگاهها با خارج از دانشگاه، صنعت و کشاورزی بیشتر شود و در همین راستا ایجاد دوره های کارآموزی و بازنگری دروس با هدف مهارت آموزی، از مهمترین اقداماتی است که باید در دستورکار قرار گیرد.

قائم مقام وزیر علوم گفت: در پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی و در تدوین و دفاع از پایان نامه های دانشجویی باید رعایت شاخص های کیفی اولویت اول مدیران دانشگاهها باشد.

پس از سخنان دکتر باقری، پژوهشگران برتر دانشگاه شاهد تجلیل و از کتاب مجموعه مقالات دومین همایش تمدن نوین اسلامی رونمایی شد.

204