سنگهای ساختمانی ایران از نظر تنوع رنگها، زیبایی و مرغوبیت و نیز از نظر قیمت همواره مورد توجه بازارهای اروپایی بوده است. اما سهم ایران از فروش این سنگهای زیبا در بازارهای اروپا با تولید آن متناسب نیست. ایران حدود ۱۵ درصد از کل معادن سنگ جهان را در اختیار دارد، اما با وجود بیش از شش هزار کارخانه سنگبری، تنها یک درصد صادرات سنگ در جهان را به خود اختصاص داده است.
تراورتن سنگی است که نوع ایرانی آن از قدیم طرفداران زیادی در جهان داشته، اما امروزه رونق خود را در اروپا از دست داده است. تیری ربوفل، تاجر ایتالیایی که به گفته خودش از قدیم خریدار سنگهای ایرانی بوده، در این زمینه میگوید: «نه این که تراورتن ایران نایاب شده باشد، بلکه نسبت به سالهای پیش تقاضا برای آن کم شده است. در واقع مد امروز بازار این گونه است که تقاضا برای تراورتن بژ ایرانی بیشتر از قرمز و لیمویی است.»
مرمر یا اونیکس یک سنگ گران قیمت و لوکس محسوب میشود که انواع ایرانی آن بسیار زیبا و با کیفیت بوده و مدتی است که تقاضا برای خرید آن در اروپا به وجود آمده است. آقای ربوفل در این زمینه میگوید: «همه چیز بستگی به قیمت و نیاز بازار دارد، اما تقاضا برای مرمر ایران از جمله مرمرهای شفاف وجود دارد.»
ابوالقاسم شفیعی، رییس انجمن سنگ ایران در دهمین نمایشگاه بین المللی سنگ که مهرماه امسال برگزار شد گفته بود که ایران حدود ۱۸۰۰ معدن سنگ دارد که فقط یک سوم آنها فعال هستند. عدم حمایت دولت از تولید و صادرات، اقتصاد این محصول را با چالش روبرو کرده است.
مسعود سالاری، خبرنگار یورنیوز که روز هفتم دسامبر (۱۶ آذر) به نمایشگاه سنگهای ساختمانی و تزئینی روکالیا در لیون فرانسه رفته، میگوید: «ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگهای ساختمانی و تزئینی در جهان است، اما در نمایشگاه لیون غرفهای ندارد. سنگهای ایرانی هم گاهی به نام شرکتهای چینی و ایتالیایی در جهان عرضه میشوند.»