شناسهٔ خبر: 22997885 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور:

نگران اعتبارات صنایع دستی کشور هستیم

کرمان- معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت:نه به عنوان یک مدیر بلکه یک کارشناس نگران اعتبارت صنایع دستی هستیم و باید در این زمینه هم مجلس و دولت کمک کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، بهمن نامور مطلق ظهر پنجشنبه در جشن جهانی ثبت گلیم سیرجان با اشاره به اینکه جهانی شدن یک شهر آرزوی همه شهرهای جهان است، اظهار داشت: عده کمی از شهرها به آرزوی جهانی شدن می رسند و سیرجان یکی از این شهرها است که به آرزوی خود رسید.

وی افزود: یکی از دلایل جهانی شدن سیرجان وجود هنرمندان نخبه، اصالت هنری، تاریخ هنری و پویایی ملی این هنر است.

نامور مطلق بیان کرد:  شهرهایی که جهانی می شوند تنها به خاطر تاریخ گذشته نیست بلکه به خاطر تاریخ، پویایی و نشاط فعلی است و سیرجان همه این موارد را داشته که توانسته ثبت جهانی شود.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: جهانی شدن یک اتفاق بزرگ است که می بایست به دگردیسی شهر بیانجامد و اگر شهری به ثبت جهانی برسد و دگردیسی در آن انجام نشود به هدف خود نرسیده است.

وی تصریح کرد: دگردیسی به این معنی است که شهر چنان تغییر پیدا کند، که کسی قبلا این شهر  را  دیده باشد، بعد از ثبت جهانی احساس کند سرشت و سرنوشت شهر متفاوت شده و اگر تا این حد تغییر پیدا نکند به هدف خود نرسیده است.

نامور مطلق با اشاره به اینکه تنها هدف از ثبت جهانی، نامگذاری نیست و  نامگذاری  شروع  و تولد یک ماجرا است، عنوان کرد: دوران جنینی شهر گلیم را سپری کرده ایم  و امروز شهر گلیم متولد و  دگرگون می شود  و این دگرگونی باید در سرشت و سرنوشت شهر مشخص شود، اگر غیر از این ها باشد این نامگذاری ها فقط جشنی مانند جشن های دیگر است.

وی بیان داشت: خوشبختانه تغییرات خوبی در چند سال اخیر در شهر سیرجان رخ داده و این شهر یکی از ذخایر صنایع دستی کشور است و من این را به عنوان یک مدیر و آگاه ترین مدیر به  صنایع دستی می گویم.

نامور مطلق  تاکید کرد: جهانی شدن فقط نام نیست بلکه باید فکر، احساس، سلیقه، تجاری سازی هم  جهانی باشد و باید  از این به بعد در اندازه و قد و قواره جهانی، گلیم  تولید کنیم و شما اکنون نماینده ایران در رقابت های صنایع دستی جهان هستید.

وی عنوان کرد: یکی از هداف ثبت جهانی، تجاری سازی و برندسازی است  و باید در زمینه تجاری سازی سرمایه گذاری صورت گیرد و در این رابطه زمینه ها در کشور آماده است.

نامور مطلق ابراز داشت: فقط دو بند در برنامه ششم توسعه  کشور در زمینه صنایع دستی وجود دارد و در این بندها دولت مکلف شده، هم به توسعه خود شهرهایی که ثبت  جهانی شده بپردازد و هم هنرهای در حال فراموشی را تقویت کند.

معاون صنایع دستی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: صنایع دستی کشور هویت دار، اشتغالزا، جلوگیری کننده از مهاجرت و ارز آور است و این همه افتخاراتی که  در این حوزه وجود دارد، در دیگر حوزه ها وجود ندارد.

نامور مطلق بیان داشت: سیرجان از این پس بازیگر بزرگ صنایع دستی در جهان است و یک رسالت بزرگ از طرف ایران بزرگ که خود یکی از خاستگاه ها و قطب های صنایع دستی جهان است، بر عهده دارد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی  و گردشگری کشور ادامه داد: جوان ها باید به فکر آبروداری، توسعه، برندسازی، شبکه سازی باشند و چشم امید ما به آنها است و خوشبختانه  کارگاه های خوبی در این زمینه در سیرجان  وجود دارد که باعث شده این ثبت رخ دهد.

نامور مطلق تصریح کرد: نه به عنوان یک مدیر بلکه یک کارشناس نگران اعتبارت صنایع دستی هستیم و باید در این زمینه هم مجلس و دولت کمک کند و الان بودجه از دولت عبور کرده چشم امید ما به مجلس است که کمک جدی در زمینه صنایع دستی داشته باشد.

نظر شما