شناسهٔ خبر: 22990531 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

دریچه

صاحب‌خبر -

ابتلای ۱۸۶‌ هزار نفر  به هپاتیت C
ایلنا: رئیس مرکز هپاتیت ایران با تأکید بر اینکه بیماری هپاتیت‌C را می‌توانیم با کمتر از ۱۵۰‌میلیارد تومان در ۱۰ سال آینده ریشه‌کن کنیم، گفت: پیش‌بینی می‌شود ۱۸۶‌هزار نفر مبتلا به هپاتیت C در ایران وجود دارند که ۷۰ درصد آنها شناسایی نشده‌اند. سید موئید علویان، رئیس مرکز هپاتیت کشور، درباره شیوع هپاتیت B و C با اشاره به اینکه درحال‌حاضر ایران با درتهدیدبودن قشر جوان روبه‌رو است، گفت: قشر جوان در معرض رفتار پرخطر است و امکان دارد به بیماری هپاتیت از راه رفتار پرخطر جنسی مبتلا شود. متأسفانه این مسئله جزء برنامه‌های وزارت بهداشت نیست که نوجوانان و جوانان برای این بیماری واکسینه شوند. در سال‌های گذشته، وزارت بهداشت چهار گروه سنی 17ساله‌ها را واکسینه کرد. او با بیان اینکه شیوع هپاتیتC در ایران کم است، تصریح کرد: آمار در ایران زیر نیم‌درصد است؛ درحالی‌که در کشورهای همسایه آمار هپاتیتC بالاست. کشور جمهوری آذربایجان هفت درصد، عربستان چهار درصد، پاکستان پنج درصد و عراق بین دو تا چهار درصد افراد مبتلا به این بیماری دارند. پیش‌بینی‌شده در ایران 186‌هزار نفر مبتلا به هپاتیتC هستند؛ اما 70 درصد این بیماران شناسایی نشده‌اند. بالاترین شیوع هپاتیتC در مصر است؛ اما در دو سال، یک‌میلیون‌و 500 هزار نفر را درمان کرده‌اند. او با بیان اینکه امروز درمان هپاتیتC کار تخصصی نیست، افزود: این بیماری را پزشکان عمومی نیز می‌توانند درمان کنند. مبتلایان در ایران بسیار کمتر از مصر هستند؛ اما شناسایی نشده‌اند. 

۴۰ درصد مرگ‌ومیرها بر اثر بیماری‌های غیرواگیر
ایلنا: رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: اکنون ٤٠ درصد مرگ‌ومیرها زیر ٧٠ سال به دلیل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر رخ می‌دهد. در ایران شیوع ابتلا به سرطان در مردان ١٣٤ نفر در هر ١٠‌هزار مورد و در زنان ١٦٥ در هر ١٠‌هزار مورد است. دکتر علی قنبری‌مطلق با بیان اینکه سالانه ٥٦ میلیون مرگ به دلیل بیماری‌های غیرواگیر در جهان رخ می‌دهد، گفت: اکنون ٤٠ درصد مرگ‌ومیرها زیر ٧٠ سال به دلیل ابتلا به این بیماری‌ها رخ می‌دهد. مرگ‌ومیر و موارد ابتلا ناشی از سرطان، در جهان رو به افزایش است و پیش‌بینی می‌شود در سال ٢٠٣٠، حدود ١٣‌میلیون نفر جان خود را به دلیل سرطان از دست بدهند. در ایران شمار ابتلا به سرطان کمتر از متوسط جهانی است و در مردان ١٣٤ نفر در هر ١٠‌هزار مورد و در زنان ١٦٥ در هر ١٠‌هزار مورد است که شیوع ابتلا به سرطان در جهان در مردان ٢٠٥ و زنان ١٦٥ است. رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت به شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران اشاره کرد و افزود: سرطان سینه، روده بزرگ و معده در زنان و سرطان معده، مثانه، پروستات و روده بزرگ، شایع‌ترین سرطان در مردان ایرانی به‌شمار می‌آیند. مطلق‌ مهم‌ترین‌ دلیل افزایش ابتلا به سرطان‌ در ایران را امید به زندگی دانست و گفت: افزایش امید به زندگی در ایران‌ به 74 سال رسیده و بالاتر‌ از متوسط‌ جهانی یعنی 71 سال است. او ادامه‌ داد‌: تغییر سبک زندگی نیز‌ از مهم‌ترین‌ علل‌ ابتلا به سرطان‌ در ایران محسوب‌ می‌شود. 90 درصد مردم ایران میوه‌ و سبزیجات‌ کافی مصرف‌ نمی‌کنند، فقط 40 درصد‌ مردم‌ فعالیت فیزیکی‌ دارند‌ و 50 درصد جمعیت‌ کشور از اضافه‌وزن رنج‌ می‌برند‌. در سال 2010 بیش از یک‌میلیارد دلار یا دو درصد تولید ناخالص‌ جهانی‌ به‌طور مستقیم صرف سرطان شده و سه ‌میلیارد دلار‌ هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم‌ سرطان‌ برآورد شده است که عدد چشمگيري محسوب شده و میزان آن هر سال رو به افزایش است‌. میزان بقای پنج‌ساله پس از ابتلا به سرطان سینه و درمان آن در ایران 71 درصد‌ و در سرطان روده بزرگ 41 درصد است که این میزان در آمریکا‌ به‌ترتیب‌ 89 و 65 درصد‌ برآورد شده است‌. 

وجود هزارو 900 مدرسه کانتینری و چادری
مسئول دفتر آموزش‌وپرورش عشایر وزارت آموزش‌وپرورش، تعداد مدارس کانتینری عشایری را هزار عدد اعلام کرد و گفت: ما به همین تعداد مدرسه دیگر نیاز داریم تا شرایط عادی داشته باشیم. همچنین 900 مدرسه چادری داریم که بهتر است به‌جای ساخت مدارس ثابت، خیرین مدرسه‌ساز در زمینه اهدای مدارس کانتینری اقدام کنند. محمدرضا سیفی با بیان اینکه درحال‌حاضر شش هزارو 100 مدرسه عشایری در کشور فعالیت دارد که از این تعداد پنج هزارو 275 مدرسه ابتدایی هستند، گفت: از مجموع مدارس ابتدایی پنج هزارو 154 دبستان به‌علت بافت اقلیمی و فرهنگی مختلط هستند و به‌این‌ترتیب نزدیک به 90 درصد مدارس عشایری ایران مختلط هستند و اغلب آنها قوم‌وخویش بوده و اشکالی نیست. مسئول دفتر آموزش‌وپرورش عشایر وزارت آموزش‌وپرورش همچنین گفت: حدود 60 مدرسه کپری داریم اما این به معنی مطلوب‌نبودن مدرسه کپری نیست. مدارس کپری ضدزلزله، سرما و گرما بوده و یکی از نمادهای عشایر هستند، نکته مهم حضور معلم و تجهیز این کپرها به مواد آموزشی است. او با بیان اینکه مشکل اصلی ما، مدارس خشت و گلی، مدارسی که موقت با سنگ و چوب در مناطق صعب‌العبور ساخته مي‌شوند و همچنین مدارس تک‌دانش‌آموزه است، گفت: با این نوع مدارس تک‌دانش‌آموزه مخالف هستیم و راه‌حل همان تجمیع در مدارس شبانه‌روزی است.  

نظر شما