شناسهٔ خبر: 22990000 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

مورینیو و تاکتیک خطرناک دفاع اتوبوسی

«تنها 35 درصد مالکیت توپ در کل بازی که این آمار در نیمه اول به 25 درصد رسیده بود. پیش از دقیقه 45 هیچ شوتی به سمت دروازه حریف زده نشد و تعداد پاس‌هایشان در تمام 90 دقیقه بازی کمتر از تعداد پاس‌های تیم رقیب در 45 دقیقه اول بود.» وقتی به فردی گفته شود این آمار مربوط به یکی از تیم‌های لیگ برتر انگلیس است، مطمئنا سراغ تیم‌هایی می‌رود که جایگاهشان در جدول دو رقمی است.

صاحب‌خبر -

اما در کمال تعجب باید اعلام کرد این آمار بازیکنان منچستریونایتد در بازی مقابل تیم همشهری‌شان یعنی من‌سیتی بوده است. آنها اگرچه با نتیجه 2 بر یک مقابل یکی از آماده‌ترین تیم‌های این روزهای اروپا شکست خوردند، اما از ابتدای فصل جاری نحوه بازی و تاکتیک‌های مورینیو همواره مورد انتقاد مخالفانش قرار گرفته است.

زمانی که مورینیو در جولای 2016 به من یونایتد پیوست، طرفداران این تیم بشدت حامی او بودند، اما تغییر نحوه بازی تیم او و رو آوردن به دفاع اتوبوسی که مورینیو در دیگر تیم‌های خود نیز آن را اتخاذ می‌کرد، موجب شده آینده روابط او و طرفداران شیاطین سرخ در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. بعد از شکست تلخ مقابل تیم همشهری، حالا این موضوع ممکن است در آینده‌ای نزدیک به بحران برای او و تیمش تبدیل شود. با علم به این‌که نحوه بازی کردن تیمش در تئاتر رویاها به هیچ وجه مورد رضایت طرفداران نیست، مورینیو در نشست خبری پیش از دربی منچستر گفت: ما این شیوه بازی کردن را متوقف کرده‌ایم و حتی قصد داریم در این مورد دیگر حرف هم نزنیم. ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا رضایت هواداران را به‌دست آوریم.

اما عصر روز یکشنبه آنچه طرفداران منچستر به چشم دیدند با آنچه مورینیو و تیمش در زمین انجام دادند بسیار متفاوت بود. آنها آمده بودند تا توقف تیم همشهری را در زمین خود ببینید، اما در 15 دقیقه اول سکوتی عجیب بر اولدترافورد حکفرما شده بود زیرا بازیکنان تیمشان هیچ تمایلی برای حمله نداشتند و در مقابل سیتیزن‌ها عطش فراوانی برای گلزنی داشتند. در مقابل سکوت طرفداران تیم میزبان، این تماشاچیان تیم میهمان بودند که فریاد «حمله، حمله » آنها بخش زیادی از صدای ورزشگاه را به خود اختصاص داده بود. وقتی هم که سوت پایان بازی زده شد، طرفداران من‌سیتی شعار «منچستر اتوبوست را پارک کن» سر دادند تا به بهترین و ساده‌ترین شکل ممکن تفاوت تاکتیک تیمی گواردیولا و مورینیو را نشان دهند.

وقتی نگاهی به آمار انداخته می‌شود، مشخص است که تیم مورینیو برخلاف گفته‌هایش در بسیاری از بازی‌های لیگ با همین سیاست بازی کرده است. من یونایتد تاکنون با تمام پنج تیم بالای جدول بازی کرده و به‌طور میانگین در مقابل آنها حدود 37 درصد توپ را در اختیار داشته است. بدترین آمار تیم مورینیو در این زمینه مقابل آرسنال در خانه بوده است. اگرچه شاگردان مورینیو بازی را با نتیجه 3 بر یک پیروز شدند، اما تنها 24 درصد توپ را در اختیار داشتند.

منچستر باشگاهی است که نامش در 25 سال گذشته با افتخار و جام عجین شده است، اما آنچه بسیاری از هواداران فوتبال را به سمت این تیم کشانده، نحوه بازی هجومی و گلزنی بالای آن بوده است. اگر این خصیصه در زمان هدایت مورینیو کمرنگ‌تر شود، بدون شک نمی‌توان رابطه خوبی بین او و طرفداران این تیم متصور بود.

نظر شما