شناسهٔ خبر: 22988511 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

اجرای تفاهمنامه تجاری ایران و اوراسیا از بهمن

صاحب‌خبر -
تفاهمنامه تجاری ایران و با کشورهای حوزه اوراسیا در مرحله نهایی امضا توسط روسای جمهوری کشورهای این اتحادیه قرار دارد و از بهمن اجرایی می شود.
بهروز حسن الفت مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه و تجارت با بیان این مطلب به ایرنا گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا متشکل از پنج کشور ارمنستان، روسیه، بلاروس، قزاقزستان و قرقیزستان است و کشورهای عضو این اتحادیه تبادلات تجاری خود را بدون تعرفه انجام
می دهند و در واقع پیمان اقتصادی در این منطقه وجود دارد و اعضای این اتحادیه تسهیلاتی برای خود قائل شده اند.
وی توضیح داد: عمده این تسهیلات مربوط به تسهیلات گمرکی همچون فعالیت شبانه روزی گمرک و دادن پیش پرداخت به کالاها برای جلوگیری از تعلل انجام عملیات گمرکی است.
مدیردفتر اروپا و آمریکا اظهارداشت: پیش نویس آئین نامه این تسهیلات هنوز تصویب نشده اما بعد از تصویب اجرایی خواهد شد و رویکرد این ساختارهای جدید برای سهولت تجاری بین کشورهای حوزه اوراسیاست.
وی تصریح کرد: نکته مثبت تصویب آئین نامه تسهیلات تجاری کشورهای حوزه منطقه اوراسیا خبر خوبی برای تجار ایرانی است و با توجه به اتمام مذاکرات بین ایران و منطقه اوراسیا،شرایط برای تجار ایرانی در حوزه کالاهای صنعت، معدن و کشاورزی تسهیل می شود.
الفت ادامه داد: منتها تفاوت این است که کشورهای عضو این اتحادیه در تمام ردیف های کالایی خدمات را دریافت می کنند و ما تنها در کالاها و اقلامی که توافق کردیم، تسهیلات دریافت می کنیم.
نامبرده در هفت ماهه امسال نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار صادرات و حدود ۸۰۰ میلیون دلار واردات با کشورهای حوزه اوراسیا تبادلات داشتیم، گفت: عمده صادرات ما شامل محصولات کشاورزی در بخش میوه و صیفی جات، خشکبار به ویژه پسته و کشمش و بخشی در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین فرآورده های نفتی و پتروشیمی است.
وی در رابطه با اقلام وارداتی از حوزه اوراسیا گفت: نهاده های دامی همچون گندم های دامی، ذرت دامی، کنجاله، سویا و یکسری مصنوعات فلزی و همچنین محصولات پتروشیمی که تولید نداریم یا ظرفیت تولید ما در این بخش کم است، از کشورهای این منطقه وارد می شود.
الفت درباره گسترش تجارت با این منطقه گفت: ما اقدامات موثری برای توسعه تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا که جزء کشورهای همسایه و در حوزه دریای خزر قراردارند، انجام دادیم. البته برای توسعه تجارت با این کشورها نیاز به زیرساخت هایی داشتیم که پیمان اوراسیا یکی از آنها بود که مذاکرات آن از ۲ سال پیش شروع شده و در تابستان امسال بخش صنعت و معدن و در پاییز بخش کشاورزی به اتمام رسیده است.

نظر شما