شناسهٔ خبر: 22988472 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

پوتین لایحه حضور نظامی ۴۹ ساله روسیه در سوریه را به مجلس دوما فرستاد

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه لایحه گسترش پایگاه‌های نظامی این کشور را در سوریه به مجلس دوما فرستاد.
براساس این لایحه، پایگاه نیروی دریایی روسیه در بندر طرطوس سوریه به مدت ۴۹ سال باقی خواهد ماند و در صورت توافق دو کشور به طور خودکار برای ۲۵ سال دیگر نیز تمدید خواهد شد.
براساس این طرح، تمامی نیروهای نظامی، اموال و تجهیزات نظامی روسیه در این پایگاه از مصونیت کامل سوریه برخوردار هستند و دولت سوریه حق احضار افراد و تفتیش اموال روسیه را نخواهد داشت.همچنین حق دولت روسیه برای اعزام پرسنل مورد نیاز خود به این پایگاه نظامی در سوریه محفوظ می‌ماند.پس از خروج نیروهای روسی از خاک سوریه به دستور ولادیمیر پوتین، دو پایگاه نظامی طرطوس و حمیمیم همچنان در اختیار روسیه باقی خواهند ماند.
از طرفی مقامات پارلمانی روسیه در واکنش به سخنان ترامپ در مورد پیروزی آمریکا بر داعش در سوریه و عراق گفتند: آمریکا قصد دارد نقش خود در مبارزه با تروریسم را بزرگ جلوه داده و در پیروزی روسیه شریک شود. “آلکسی پوشکوف” رئیس کمیته اطلاعات سیاسی شورای فدراسیون (سنای) روسیه در تفسیر ادعای جدید دونالد ترامپ در مورد پیروزی آمریکا بر داعش در سوریه گفت: آمریکا باید از اینکه خود را در پیروزی دیگران شریک کند، دست بردارد. ترامپ روز سه شنبه مدعی شده بود که آمریکا در عراق و سوریه بر گروه تروریستی داعش پیروز شده و اکنون در حال تعقیب تروریستها در سایر مناطق جهان است. در این حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که رئیس‌جمهور کنونی سوریه جایی در آینده سوریه نخواهد داشت.
«هیدر نائورت» درعین حال گفت: مردم سوریه خود باید تصمیم بگیرند که آیا بشار اسد رئیس‌جمهور کنونی این کشور در منصب خود باقی خواهد ماند یا خیر. وی در جمع خبرنگاران گفت: این امر را آمریکا تعیین نمی‌کند، بلکه خود مردم سوریه درباره آن تصمیم می‌گیرند اما اسد جایی در آینده سوریه ندارد.‌در چنین شرایطی یک گروه از وکلای حقوق بشری فاش کردند، یک شرکت سیمان سازی فرانسوی موسوم به “لافارژ” ۱۵میلیون دلار به گروه‌های تروریستی مسلح در سوریه از جمله داعش در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ – ۲۰۱۵ کمک کرده تا فعالیت‌های آنها در این کشور ادامه یابد. این وکلای حقوق بشری این مساله را در یک کنفرانس خبری که در حین تحقیقات دادستان‌های فرانسوی درباره عملیات‌ گروه سیمان سازی لافارژ برگزار شد مطرح کردند.
وکلای حقوق بشری موسوم به “شرپا” گفتند: پول زیادی از سوی این شرکت به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به جیب گروه تروریستی داعش رفته و پرداخت این پول‌ها تا زمانی که یک کارخانه لافارژ در منطقه جلابیه نزدیک شهر حلب سوریه در سپتامبر ۲۰۱۴ تعطیل شد ادامه داشت. خبر دیگر اینکه نشست اتحادیه پارلمان های عربی در حالی دیروز در کشور مغرب برگزار شد که «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در اعتراض به دعوت نشدن رئیس مجلس سوریه، از حضور در این نشست خودداری کرد. بری، جلوگیری از حضور سوریه در نشست‌های نهادهای عربی را بزرگترین ضعف این نهادها و دوری از اصول و در صدر آنها مساله فلسطین دانست.

نظر شما