شناسهٔ خبر: 22987349 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

ضرورت رعایت نکات ایمنی در جاده‌های زمستانی -بخش نخست

غفلت و پشیمانی در کمینگاه جاده‌های برفی

صاحب‌خبر -

گالیا توانگر
جاده مه‌آلود و برفی، موسیقی ملایم داخل ماشین و غرق شدن در افکار و پیچ‌و‌خم جاده؛ تصورش هم آرامش‌بخش است، هرچند شاید این خاطره زیبا و نمدار، تکراری‌ترین صحنه‌های طبیعی روزانه خیلی از افرادی باشد که کارشان تردد در مسیرهای بارانی و جاده‌های همیشه مرطوب شمال کشور است، ولی بهتر است برای ماندگاری و ثبت خاطره شیرین این تجربه زمستانی نکاتی را رعایت کنید تا این اتفاق روشن‌ترین یادگاری از جاده‌های بارانی و برفی باشد.
به نقل از آمار راهنمایی و رانندگی جاده‌ای ایران دلیل اصلی افزایش تصادفات رانندگی در روزهای بارانی و برفی، کاهش ضریب اصطکاک لاستیک‌ها با زمین و همچنین کاهش دید رانندگان است. رعایت نکات مهم در مورد کیفیت لاستیک خودرو و اطمینان از سلامت آن، یکی از اصلی‌ترین اقدامات رانندگان قبل از تردد در جاده‌های بارانی است. ما نیز یک توصیه بسیار ساده برایتان داریم: «قبل از حرکت در جاده، از سالم بودن تیغه برف پاک‌کن شیشه جلو و عقب مطمئن شوید.»
رمز ایمنی جاده‌ای؛ سرعت مجاز
 و فاصله طولی مناسب
- رهاسازی خودروی گرفتار شده در محور اهر کلیبر توسط تیم امداد جاده‌ای پایگاه یوزبند 96.
- واژگونی پیکان وانت در 27 کیلومتری کلیبر به طرف اهر تعداد مصدوم 2 نفر، انتقال به بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان کلیبر 17/9/96.
- در ساعت ۲۲/۱۳ در روز جمعه ۱۰ آذر ماه 96 پایگاه امداد و نجات جاده‌ای پیام جمعیت هلال احمر شهرستان مرند در جریان واژگونی یک دستگاه پژودر جاده مرند-تبریز نرسیده به کافه ییلاق قرار گرفتند که مصدوم گیر افتاده است. بلافاصله تیم تخصصی جاده‌ای با یک دستگاه خودرو نجات به محل حادثه اعزام که مصدومین توسط افراد عبوری و عوامل پلیس راه رهاسازی شده بودند و با همکاری عوامل هلال احمر توسط اورژانس بعد اقدامات پیش بیمارستانی به بیمارستان آیت‌الله کوه‌کمری شهرستان ویژه مرند انتقال داده شدند.
- در ساعت 27/11 روز جمعه مورخ ۱۰ آذر ماه ۹۶ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای پیام جمعیت هلال‌احمر شهرستان مرند طی تماس تلفنی اورژانس در جریان تصادف شاخ به شاخ پژو پرشیا با پراید در جاده مرند - خوی بعد از روستای قرخلار قرار می‌گیرند که ۲ نفر مصدوم گیر کرده بودند. بلافاصله  تیم تخصصی جاده‌ای با یک دستگاه خودروی نجات به محل حادثه اعزام و بعد از معاینه متوجه فوت آن ۲ نفر می‌شوند که در میان آهن پاره‌ها گیر کرده بودند و با استفاده از ست نجات هیدرولیک رهاسازی و تحویل کلانتری قرخلار و شهرداری شد و دو نفر مصدوم این حادثه هم توسط عوامل اورژانس به بیمارستان آیت‌الله کوه‌کمری شهرستان مرند انتقال داده شدند؛ بنابراین گزارش علت حادثه سرعت زیاد و انحراف خودروی سواری پژو پرشیا اعلام شد.
آنچه در بالا آمد مصادیقی از حوادث جاده‌های برفی در پاییز 96 بویژه آذرماه است.
سرهنگ جواد ناموران فرمانده پلیس راه آذربایجان شرقی می‌گوید: «برای پیشگیری از هر گونه سانحه تصادف لازم است خودروها فاصله طولی را از یکدیگر رعایت و خودروهای سنگین نیز با سرعت کم حرکت کنند.»
در7 ماهه ابتدایی سال 96 چهل نفر کاهش کشته تصادفات جاده‌ای داشته‌ایم. در زمستان سال 95 درحوزه برون‌شهری 168 نفر کاهش کشته معادل 7 درصد و در مجموع 301 نفر کاهش کشته معادل 8/6 درصد را در زمستان پارسال داشتیم و در مجموع 3 هزار و 184 نفر در تصادفات زمستان پارسال جان باختند.
سردار تقی مهری رئیس‌ پلیس راهور ناجا نیز می‌گوید: «در زمستان سال گذشته با 7 درصد کاهش جانباختگان حوادث ترافیکی مواجه بودیم و با توجه به شرایط زمستان امسال امیدواریم به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که این روند کاهشی ادامه یابد. طرح زمستانه امسال از 20 آذر آغاز شده و تا 20 اسفند ادامه دارد که در صورت تداوم وضعیت زمستانی این تاریخ تمدید می‌شود. در کنار این امر آشکارسازی نقاط حادثه‌خیز نیز ضروری است و باید دستگاه‌های اجرایی از هم‌آکنون در این زمینه اقدام کنند.»
ببر بیابان از رانندگی در جاده‌های برفی می‌گوید
رانندگی در شرایط مختلف، لوازم، ادوات و تکنیک‌های خاص خود را می‌طلبد. وجود عوامل و لوازم متعدد سخت‌افزاری مربوط به هر یک شاید مهم‌ترین ملزومات یک سفر به حساب آید. لیکن به اذعان و اعتراف بسیاری از بزرگان فن و حرفه‌ای‌های اتومبیلرانی، نوع رانندگی است که مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین عامل در ماندن یا موفقیت در ادامه حرکت اتومبیل است. جسارت و روحیه مبازره‌طلبی، دقت، مهارت و آگاهی از فنون و تکنیک‌های رانندگی در شرایط گوناگون عواملی هستند که دست به دست هم داده و یک راننده‌ حرفه‌ای می‌سازند. علاوه‌بر این، موارد آگاهی از خصوصیات و توانایی‌های اتومبیل، عکس‌العمل‌های آن در شرایط خاص و ‌اشراف بر قدرت و نکات فنی خودرویی که راننده آن را می‌راند، بسیار مهم و تعیین‌کننده است.
اصغر بیگلو یک راننده کامیون که به قول خودش پس از سال‌ها رانندگی در گرما و سرمای جاده‌ها بچه‌های همکارش ببر بیابان صدایش می‌کنند ،برایمان در‌باره رانندگی در جاده‌های برفی توضیح می‌دهد: «در مسیرهایی که از برف پوشیده‌اند و پستی‌ها و بلندی‌های آن به وسیله برف پرشده است هرگز با سرعت بالا حرکت نکنید. تا از شرایط مسیر به خوبی مطلع نشده‌اید و اطمینان به عدم وجود آبگیر و پستی‌ها و بلندی‌ها ندارید، آرام و با سرعت مطمئنه برانید و از انجام حرکاتی با ریسک بالا پرهیز کنید. لاستیک یخ شکن یا زنجیر چرخ در چنین مسیرهایی ضروری بوده و حرکت بدون آنها شما را دچار مشکل خواهد کرد.»
وی ادامه می‌دهد: «هرگاه در مسیری احساس کردید اتومبیلتان به اصطلاح گاز هرز می‌خورد و به سرعت آن اضافه نمی‌شود، دنده را سبک کرده و سعی کنید در مسیرهای برفی و یخی از سبک‌ترین دنده ممکن استفاده کنید. این حالت باعث می‌گردد بیشترین چسبندگی حاصل شده و کمترین هرزگردی را داشته باشید. هرگز در مسیرهای برفی برای دور زدن فرمان را تا انتها نگه ندارید این کار قدرت عمودی اتومبیلتان را کم کرده و باعث هرزگردی و عدم توانایی در دور زدن خواهد شد. دایره‌ای بزرگ را برای این کار در نظر بگیرید تا بتوانید با کمک سرعت مناسب و با چرخاندن کم فرمان این کار را انجام دهید.
ساعت 12 تا 16 بیشترین تصادفات درون شهری
در آبان ماه سال ٩٦، در معابر درون شهری كشور، از ساعت ١٢ تا ١٦ نزدیك به ٢٨ درصد تصادفات، یعنی بیشترین تعداد اتفاق افتاده‌اند.
سرهنگ نادر رحمانی رئیس‌مركز اطلاعات و كنترل ترافیك پلیس راهور ناجا با اعلام این آمار     می‌گوید:« این در حالی است كه از ساعت ١٦ تا ٢٠، ٢٧ درصد تصادفات و ساعت ٨ تا ١٢ نزدیك به ١٩ درصد تصادفات درون شهری رخ داده‌اند.
همچنین طبق این آمار ساعتی كه بعد از این بازه‌های زمانی بیشترین حجم تصادفات درون شهری را به خود اختصاص داده، ساعت ٢٠ تا ٢٤ (١٦ درصد) بوده است.»
در گفت‌و‌گوی دیگری از سرهنگ داوود قاسمیان رئیس ‌پلیس ترافیك شهری سؤال می‌کنم: «چرا بی‌توجهی به جلو باعث بیشترین تصادفات در معابر درون شهری است؟» وی پاسخ می‌دهد: «تجزیه و تحلیل آمار هفت ماه تصادف درون شهری سال ٩٦ نشان می‌دهد، بیشترین علت تصادف‌ها بی‌توجهی رانندگان به جلو بوده كه ٣٦ درصد كل تصادفات را شامل می‌شود.»
سرهنگ قاسمیان در ادامه توضیح می‌دهد: «استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی، مهم‌ترین عامل بی‌توجهی رانندگان به جلوست كه این روزها تصادفات متعددی را در معابر شهری رقم زده و افزایش مرگ و میر ناشی از آن توجه بیشتر به هشدارهای پلیس را ضروری می‌كند.»
وی در تکمیل صحبت‌هایش می‌گوید: «عوامل دیگری كه باعث بی‌توجهی راننده به جلو می‌شوند، خوردن و آشامیدن، استعمال دخانیات، صحبت با سرنشینان و خواب‌آلودگی هستند.غیر از حرف زدن با تلفن همراه استفاده از اینترنت و سیستم گوگل مپ و فن‌آوری‌های درون خودرو مثل سیستم‌های اطلاعاتی رهیاب می‌توانند کاهش سطح دقت راننده و بی‌توجهی به جلو را در پی داشته باشند. بی‌توجهی راننده به جلو باعث بروز حوادث ناگواری مثل برخورد با خودروی جلو یا برخورد با شی ثابت، انحراف به چپ یا خروج از جاده و واژگونی آن می‌شود، زیرا به طور مثال فردی که در حال صحبت کردن یا ارسال پیامک از طریق تلفن همراه است نمی‌تواند تمام حواس خود را به راه معطوف کند، در نتیجه کنترل خودرو از دستش خارج و باعث بروز خسارات جبران‌ناپذیر می‌شود.»
امداد رسانی به بیمار سکته قلبی
تا پیدا شدن دو دانش‌آموز
 درمسیرهای برفی
برابر گزارش دریافتی ازمرکزکنترل و هماهنگی عملیات‌های امدادی جمعیت هلال احمر استان     آذربایجان شرقی، چندی پیش حوالی ساعت 40/13 به دنبال تماس تلفنی صاحب بوفه در کوهستان عون‌بن علی تبریز مبنی بر بیهوشی پیرمردی در اطراف زیارتگاه عون بن علی ،بلافاصله مراتب به پایگاه کوهستان عون‌بن‌علی اطلاع داده می‌شود. تیم تخصصی پایگاه کوهستان شهدای گمنام عون‌بن علی بعد از حضور بر سر بالین مصدوم که پیر مردی تقریبا 74 ساله بوده ،اقدام به کنترل فشار خون کرده و با اکسیژن‌تراپی ضمن استیبل نمودن حال وی با رعایت موارد ایمنی نسبت به انتقال وی به پایین کوهستان عون بن علی و تحویل آن به نیروهای اورژانس اقدام می‌کنند.
یک امدادگر تلاشگر ضمن بیان گزارش بالا در ادامه می‌گوید: «برابر خبر دریافتی از خداآفرین(آذربایجان شرقی) در پی تماس عوامل اورژانس با 112 حوالی ساعت 18 و ده دقیقه و اعلام اینکه مادر بارداری در روستای داش‌باشی خداآفرین نیاز به امدادرسانی دارد، بلافاصله تیم امدادی پایگاه امداد جاده‌ای شهدای ارس جمعیت هلال‌احمر شهرستان مرزی خداآفرین با برداشتن یک تن ماما از شبکه بهداشت خداآفرین به روستای داش‌باشی از توابع بخش منجوان شرقی خدا آفرین اعزام می‌شوند.»
وی می‌افزاید: «نجات‌گران بعد از رسیدن به روستا با همراهی ماما با انجام مراقبت‌های لازم نسبت به انتقال مادر باردار و پا به زا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی یعنی بیمارستان امام‌خمینی(ره) شهر کلیبر اقدام می‌کنند.»
این امدادگر در ادامه از پیدا شدن دو دانش‌آموز مفقودی خبر داده و می‌گوید: «درعملیاتی دیگر دو دانش‌آموز تبریزی که در ارتفاعات کوه دند در حوالی تبریز مفقود شده بودند، توسط اعضای تیم واکنش سریع و نجات‌گران تیم کوهستان عون‌بن‌علی هلال‌احمر پیدا شدند.این گزارش می‌افزاید حوالی ساعت 17 عصر امروز دوشنبه 6 آذر در پی تماس یکی از این دو دانش‌آموز با 112تلفن اضطراری جمعیت هلال‌احمر و اعلام گرفتاری خود در ارتفاعات صخره‌ای دند تبریز بلافاصله اعضای تیم واکنش سریع با تجهیزات لازم به ارتفاعات دند تبریز اعزام می‌شوند. از طرف دیگر با ایجاد هماهنگی لازم نجات‌گران پایگاه کوهستان عون‌بن علی تبریز هم به محل رهسپار می‌شوند. نجات‌گران بعد از طی مسافت در ارتفاعات و گذشتن از صخره‌ها خود را به 2 دانش‌آموز گرفتار در صخره‌های کوهستان دند تبریز می‌رسانند. نجات‌گران با انجام عملیات‌های مخصوص نسبت به رهاسازی این دو‌نفر که در پرتگاهی گرفتار شده بودند کرده و با انتقال آنها به تبریز عملیات با موفقیت پایان می‌یابد.»

نظر شما