شناسهٔ خبر: 22985987 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

مدیرعامل موسسه آموزشی پژوهشی سها در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان» خبر داد

برگزاری دوره‌های جذب راحت‌تر در بازار کار

توجه به فعالیت‌‌های همزمان موسسات دولتی و خصوصی به‌خصوص در حوزه‌های فنی و تخصصی و رقابت تنگاتنگی که بین موسسات آموزشی بزرگ همانند دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی در این بخش وجود دارد، توجه ما را برانگیخت تا در این خصوص با عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد و مدیرعامل موسسه آموزشی پژوهشی سها به گفت‌وگو بنشینیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، مساله آموزش همواره یکی از مهم‌ترین و پردغدغه‌ترین نیازهای موجود در کشور بوده است. توجه به فعالیت‌‌های همزمان موسسات دولتی و خصوصی به‌خصوص در حوزه‌های فنی و تخصصی و رقابت تنگاتنگی که بین موسسات آموزشی بزرگ همانند دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی در این بخش وجود دارد، توجه ما را برانگیخت تا در این خصوص با دکتر کیوان معقولی عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات و مدیرعامل موسسه آموزشی پژوهشی سها به گفت‌وگو بنشینیم و معضلات و مشکلات این حوزه را از دید یک فعال بخش خصوصی بررسی کنیم.

لطفا خودتان را برای مخاطبان معرفی کنید.

کیوان معقولی هستم، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و مدیرعامل موسسه آموزشی پژوهشی سها که بیش از 22 سال است در زمینه مهندسی پزشکی در صنعت و دانشگاه فعالیت می‌کنم.

چه شد که تصمیم گرفتید این موسسه آموزشی پژوهشی را تاسیس کنید و اساسا نوع فعالیت این موسسه چگونه است؟

موسسه آموزشی پژوهشی سها در مردادماه سال 1395 توسط تعدادی از اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شد. فعالیت‌های فنی و آموزشی موسسه به موازات یکدیگر آغاز و در مهرماه 95، موسسه اولین دوره آموزشی تخصصی را برگزار کرد.

باتوجه به نیاز بازار، دپارتمان آموزش خیلی سریع رشد کرد و سعی شد تبلیغات نیز بیشتر در این زمینه انجام شود. در طول یک سال فعالیت، حدود ۹ زیرگروه آموزشی شامل آشنایی و تعمیر تجهیزات تخصصی مهندسی پزشکی، آشنایی و تعمیر تجهیزات دندانپزشکی، مباحث تخصصی لیزر در پزشکی، آشنایی و نحوه به‌کارگیری مواد و بیومتریال‌ها و همچنین نرم‌افزارهای عمومی رشته‌های مهندسی پزشکی و برق تشکیل شده است.

به‌منظور ارتقای سطح کیفی آموزش و سعی در استانداردسازی آن، موسسه اولین قرارداد آموزشی خود را با دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب منعقد کرد. البته تلاش در برگزاری دوره‌ها و پیشرفت در فعالیت‌های اخیر، باعث انعقاد قرارداد با دو واحد دانشگاهی دیگر از جمله تهران شمال و تهران مرکز شد.

با فعالیت همکاران در این مجموعه و برگزاری موفقیت‌آمیز چندین دوره آموزشی مشترک با دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب توانستیم اعتماد مخاطبان را به خود جلب کرده و میزان رضایت آنان را افزایش دهیم. در این دوره‌ها علاوه‌بر مباحث تئوری، قسمت‌های عملی آموزش داده می‌شود. از آنجا که تجهیزات مورد نیاز هر دوره بسیار گران‌قیمت بوده و فراگیران امکان دسترسی به آن را ندارند، یک محیط آموزشی با امکانات و تجهیزات به‌روز در اختیار آنها قرار گرفته و می‌توانند به‌طور کاملا عملی با آن کار کنند و تجربه لازم را به دست آورند.

موسسه آموزشی پژوهشی سها به‌عنوان نخستین مرکز آموزش تخصصی مهندسی پزشکی در ایران فعالیت می‌کند که به‌طور همزمان با سه واحد بزرگ دانشگاهی تفاهمنامه همکاری دارد.

درباره عملکرد کلی مجموعه و به‌خصوص دوره‌های آموزش تخصصی و نیز نحوه اجرای آن بیشتر توضیح دهید.

با توجه به رشد فزاینده علم مهندسی پزشکی و همچنین تجهیزاتی که روزانه وارد بازار می‌شود، شرکت‌ها، بیمارستان‌ها و سایر ارگان‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند نیاز به نیروی متخصص خواهند داشت که در هر زمینه‌ای از جمله بازاریابی و فروش، تعمیرات-نگهداری و حتی آموزش به فروشندگان و خریداران این تجهیزات یاری رسانده و در مواقع لزوم دست به آچار بوده و بتوانند نیاز آنها را مرتفع سازند.

تمرکز و تخصص ما در موسسه آموزشی سها، برگزاری دوره‌های آموزشی مهندسی پزشکی و برق به صورت کوتاه‌مدت است.

دوره‌های در نظر گرفته شده تخصصی بوده و متقاضیان این دوره‌ها با مهارت‌هایی آشنا می‌شوند که از طریق آن، جذب بازار کار شوند. در حال حاضر تعداد زیادی دانش‌آموخته دانشگاهی وجود دارد که دغدغه اصلی آنها پیدا کردن شغل مناسب است.

دوره‌های کوتاه‌مدتی که با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود به این افراد کمک می‌کند بتوانند راحت‌تر وارد بازار کار شوند و یک سر و گردن از رقبای خود بالاتر باشند. با توجه به گنجاندن قسمت عملی در هر دوره تخصصی، فراگیران با تجهیزات آن حوزه آشنا شده و نحوه کار با آن را فرامی‌گیرند. طبیعتا کارفرمایان نیز تمایل به جذب کسانی دارند که توانایی و مهارت لازم درخصوص شغل مورد نظر را داشته باشند.

همکاری دانشگاه‌ها با موسسات آموزش کاربردی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در بیشتر کشورها، دانشگاه مسائل آکادمیک را پیگیری می‌کند و دوره‌های اینچنینی را که تخصصی، مهارتی هستند و به‌طورمرتب به‌روزرسانی می‌شوند، به بخش خصوصی که ذات پویایی دارد و به دلیل رقابت ملزم به حفظ کیفیت است، واگذار می‌کنند. از طرفی بیشتر این دوره‌ها به تجهیزات به‌روز و گران‌قیمت احتیاج دارند که بخش خصوصی با سیاست‌های شراکتی با تامین‌کنندگان تجهیزات یا سرمایه‌گذاری‌های وسیع این امکانات را مهیا می‌کنند. همواره تلاش موسسه آموزشی پژوهشی سها، دستیابی به انسجام و جلب حمایت نهادها و مراکز دانشگاهی در راستای گسترش فعالیت‌ها و توسعه بازار مهندسی پزشکی در ایران است.

نقش دانشگاه آزاد اسلامی در تدوین دوره‌های کوتاه‌مدت و ساماندهی فعالیت‌های آموزشی چیست؟

در حال حاضر متولی اصلی تدوین دوره‌ها، استانداردهای آموزشی، تعرفه‌ها و ابلاغ آن در دانشگاه آزاد اسلامی، برعهده معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی دانش‌بنیان دانشگاه است. در واقع پس از تصویب دوره آموزشی و ابلاغ آن، فعالیت آغاز خواهد شد و موسسه باید با توجه به معیارهای در نظر گرفته شده و الزامات آن، نسبت به برگزاری دوره اقدام کند.
 
آیا نظارتی از سوی متولیان امر بر اجرای دقیق استانداردها توسط موسسه وجود دارد؟

معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، استانداردهایی را درخصوص سطح علمی اساتید، سرفصل‌های آموزشی، تعداد ساعات دوره و الزامات دیگر تدوین کرده است که موسسه متناسب با این استانداردها شروع به فعالیت می‌کند. البته درخصوص الزام اجرای استانداردها نیز معاونت برنامه‌ریزی واحددانشگاهی مربوطه متولی امر است که با در نظر گرفتن کاربرگ‌های هر دوره، بر حسن انجام کار موسسه و سایر پارامترهای آموزشی نظارت می‌کند. یکی از نکات مهم در نظارت، توجه به سابقه آموزشی مدرس و نتیجه‌ای است که فراگیران قبلی دریافت کرده‌اند.

در مورد جذب و همکاری با مدرسین نیز استاندارد مشخصی وجود دارد که هر 6 ماه یک بار لازم است اطلاعات خود را با حضور در جلسات منظم تیم مدرسین و ارزیابی دوره‌های پیشین، به روز کنند. این موارد تاثیر بسزایی در موفقیت دوره‌های آموزشی دارد.

اعتبار گواهینامه آموزشی چگونه مشخص می‌شود؟

فراگیران هر دوره آموزشی پس از گذراندن دوره و شرکت در حداقل 70 درصد از زمان کلاس، توسط مدرس دوره ارزیابی شده و گواهینامه معتبر برای آنها صادر خواهد شد که دارای مجوزات لازم از مراکز ذی‌صلاح بوده و توسط واحد دانشگاهی و موسسه سها مهر و امضا خواهد شد. این گواهی موید تخصص و مهارت فراگیر خواهد بود که از یک‌سو جهت اثبات مهارت فراگیر به شرکت‌ها و کارفرمایان محترم بوده و از سوی دیگر باعث ارزشمند کردن رزومه این عزیزان خواهد شد.

نظر فراگیران موسسه به چه میزان برای شما اهمیت دارد؟

فراگیران هر موسسه، مهم‌ترین سرمایه‌های آن هستند و بیشترین نقش را در جهت نیل به اهداف در نظر گرفته شده دارند. همواره این نکته مطرح می‌شود که آیا بهتر است بیشتر به مطالبی پرداخته شود که فراگیران می‌‌پسندند یا مواردی که به‌عنوان استاندارد آموزشی تدوین شده است؛ در واقع مدرسین ضمن در نظر گرفتن استانداردهای آموزشی و سرفصل‌های تدوین شده، مباحث کلیدی آموزش را مطرح کرده و با توجه به کشش هر کلاس و علاقه فراگیران، به بحث در سایر ابعاد آن دوره نیز می‌پردازند.

اگرچه در پایان هر دوره آموزشی، فرم‌های نظرسنجی در اختیار کلیه فراگیران قرار گرفته تا نقاط ضعف و قوت کلیه دست‌اندرکاران مجموعه به‌ویژه مدرسین ارزیابی شده و نقایص آن در دوره‌های بعدی برطرف شود.

حرف آخر؟

البته راه‌اندازی این مجموعه آموزشی و برگزاری دوره‌ها، بدون وجود دو نفر از همکارانم دکتر نادر جعفرنیا دابانلو، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و دکتر فرداد فرخی، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، میسر نبود که از همین طریق از لطف و بزرگواری این دوستان تشکر می‌کنم.