شناسهٔ خبر: 22982374 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

پیام دیدار پوتین و اسد؛ ناکامی رؤیای آمریکا در احداث دیوار برلین جدید در سواحل فرات

خبرگزاری شبستان:«جورج بوش» در سال ۲۰۰۲جنگ علیه تروریسم به مفهوم آمریکائی آن و با منطق «هر که با مانیست علیه ماست» را آغاز و پس از گذشت ۱۵ سال دولت اوباما به خیال خام سقوط سوریه و رسیدن تروریسم به مسکو دامنه جنگ با داعش را تا حدودسی سال پیش بینی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، «جهينة نيوز» در مقاله ای نوشت: ارتش سوریه جهان را و ارتش روسیه آمریکا را غافلگیر کرده و در تنگنا قرار داد. مهم ترین اقدام روسیه جلوگیری از هدف قرار دادن ارتش سوریه توسط ارتش آمریکا و همچنین جلوگیری از مداخله نظامی آمریکا در سوریه بود تا خیال خام این کشور برای تکرار سناریوی دیوار برلین آلمان توسط روسیه در رود فرات و واگذاری ما بقی سوریه برای آمریکا ناکام بماند. عقل استعمار طلب آمریکا موجب خطای استراتژیک محاسباتی این کشور شد و با اعلام دستور پوتین برای خروج نیروهای زمینی خود همراه با خطاب بشار اسد در عمل به وعده دیدار او در خاک سوریه غافلگیر شد.


سفر «پوتین» به سوریه چند روز پس از ملاقات دو رئیس جمهور در «سوچی» بر این نکته مهم تأکید می کند که این دیدار در چارچوب اعلام عناوین مرحله بعد طراحی گشته و حاوی پیام های سیاسی مهمی است. پیام هایی مبنی بر اینکه حضور روسیه در سوریه کاملا مشروع و قانونی است در حالی که حضور آمریکا حضوری اشغالگرانه است، «ورود «پوتین» به سوریه پیروزمندانه و علیه تروریسم است اما «ترامپ» که نمی تواند وارد سوریه شود، قادر به مخفی کردن تلاش خود در حمایت از تروریسم و حمله به این کشور نیست.  

این بحث پوتین پیام مهمتری را با خود به همراه دارد و آن اینکه عدم اعتقاد به راه حل سیاسی و صحبت از مخالفت واشنگتن هزینه سنگینی خواهد داشت و اگر آمریکا دوباره در تلاش برای اشغال سوریه از طریق تروریسم باشد، قطعا پاسخ سوریه و روسیه بسیار خشن تر از قبل خواهد بود. سخن پوتین در واقع هشداری است به آمریکا تا نابودی داعش را برای خروج آبرومندانه از سوریه فرصتی مغتنم شمارد در غیر این صورت باید شاهد خروج نیروهای زمینی روسیه و تحویل امنیت پایگاه «حمیمیم» به ارتش سوریه باشد در عین حال که دو پایگاه هوائی و دریائی روسیه آماده حمایت از سوریه هستند. کوتاه سخن  اینکه سقوط سوریه محال است و ادامه جنگ های باقیمانده در شمال سوریه به محور مقاومت واگذار می شود. آیا واشنگتن آماده چنین جنگی می باشد در حالیکه چنین جنگی را قبلا در عراق آزموده است.  

اگر اعلام شکست ارتش آمریکا در عراق توسط سردار سلیمانی، اعلام خروج نیروهای زمینی روسیه و سفر پوتین به سوریه پس از نابودی داعش و اعلام خروج نیروهای روسی تصادفی نیست، این سوال باقی می ماند که آیا حال فعلی سوریه طبق برنامه اسد پیش رفته است یا برنامه آمریکا که به تقسیم سوریه با روسیه تا مرزهای رود فرات معتقد بود.

اکنون نیروهای روسیه از فرات دور شده و فقط پایگاه دریائی روسیه در سوریه که از دهه هشتاد وجود داشته و نیز پایگاه هوائی این کشور برای مقابله با خطرات احتمالی آمریکا حضور دارد. .

از اینجاست که آمریکا باید عمق سفر «پوتین» به سوریه و عمق مفهوم عدم حضور نیروهای روسی در سواحل فرات را درک کند، بلکه باید گفت نیروهایی وجود دارند که زخم خورده اشغال آمریکا در گذشته هستند و به زودی خاک سوریه را با خون اشغالگران آمریکائی خواهند شست. این مهم ترین پیام مد نظر است.

 

 

نظر شما