شناسهٔ خبر: 22982198 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

یک هنرمند نقاش در گفت‌وگو با شبستان:

اثرم را به «حجت خدا» مزین کردم

خبرگزاری شبستان: فرخ‌نژاد گفت: شهید محسن حججی با رشادت و شهادت مظلومانه اش به ما نشان داد در نسل امروز جوانانی هستند که جانشان را در راه احقاق حق علیه باطل نثار می کنند.

صاحب‌خبر -

محبوبه فرخ‌نژاد، هنرمند نقاش که از جدیدترین اثرش (طراحی پرتره شهید حججی) در نگاه خانه حوزه هنری رونمایی شد به خبرنگار شبستان گفت: دلیل اینکه چهره نورانی شهید محسن حججی را به تصویر کشیدم این بود که ایشان با رشادت و شهادت مظلومانه شان به ما نشان دادند که در عصر امروز جوانانی هستند که جانشان را در راه احقاق حق علیه باطل نثار می کنند.

 

فرخ‌نژاد با بیان اینکه اثرم را با نام حجت خدا مزین کردم، عنوان کرد: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری که از شهید حججی به عنوان حجت خدا پیش روی چشم همگان یاد کردند، تصمیم گرفتم عنوان اثرم را حجت خدا انتخاب کنم. امیدوارم که بتوانیم وارث امانتی که شهدا بر دوش ما گذاشتند باشیم، امانتدار خوبی باشیم و بتوانیم راه شهدا را پیش گیریم. چهره نورانی شهید محسن حججی بسیار گویاست و در چشمان ایشان حق، حقیقت، مظلومیت، معصومیت و در عین حال اقتدار موج می زند. ایشان بدون هیچگونه شک و ترسی در راهی که انتخاب کردند، پیش رفتند.

سری که هیچ سر آمدن نداشت آمد

بلند بود ولیکن بدن نداشت آمد

بلند شد سر خود را به آسمان بخشید

سری که بر تن خود خویشتن نداشت آمد

 

وی تصریح کرد: آنقدر چهره شهید حججی گویا بود که تنها کاری که توانستم انجام دهم، این بود که چهره ایشان را به تصویر بکشم و عزیزان هم استقبال کردند. این اثر کار سیاه قلم و سبکش رئال است و دو هفته زمان برد. آثار من اغلب مفهومی هستند و علاوه بر تکنیک، انتخاب سوژه برای من بسیار مهم است. در حقیقت برایم حایز اهمیت است که اثرم چه پیامی دارد و چه تاثیری بر روی مخاطب می گذارد.  شهید حججی از نظر من اوج بندگی، مقدس ترین و شجاعانه ترین کاری که انسان می تواند در برابر معبود خود انجام دهد، یعنی جهاد و شهادت را در راه خدا انتخاب کرد.  شهادت هدیه مهمی است از جانب خدا و تنها بندگانی که شایسته و لایق آن هستند، این هدیه را دریافت می کنند. 

 

این هنرمند نقاش در مورد سبک و تکنیک های کار خود اظهار داشت: تکنیک های مختلف همچون اکریلیک، رنگ روغن، پاستل گچی و روغنی کار می کنم اما معمولا برای پرتره، سبک سیاه قلم و هایپررئال کار می کن.، برای موزه ها نقاشی های دیواری انجام می دهم. تاکنون چندین نمایشگاه داشتم. بیشتر کار من در زمینه پروژه هایی است که در رابطه با موزه ها می گیرم و نمونه اش موزه " اولین پمپ بنزین ایران " واقع در آبادان است، دو کار در ابعاد بزرگ دارم که تکنیک اکریلیک است که سبک ملی شد. نمایشگاه های انفرادی در آبادان و تهران داشتم و در فستیوال هایی که گاها بین المللی بوده شرکت کردم .

 

فرخ‌نژاد با بیان اینکه با هنر نقاشی می توان پیام های مهمی را به مخاطبان انتقال داد، اظهار داشت: هنر چیزی است که در قالب هیچ کلمه و جمله ای نمی گنجد. برای همین است که هنرمندان خیلی اهل حرف نیستند حتی زیاد نمی توانند بنویسند. هنرمندان بیشتر از طریق تصاویر ذهنی که در آثارشان ارایه می کنند با مخاطبان ارتباط برقرار می کنند و سعی می کنند هر آنچه را که می خواهند از طریق کارهای هنری به دیگران منتقل کنند. مخاطبان هم با آثار هنری ارتباط برقرار می کنند و برداشت هایی از آثار هنری خواهند داشت.

 

وی با تاکید بر لزوم حمایت بیشتر از هنرمندان جوان در شهرستان ها خاطرنشان کرد: ما استعدادهای خوبی در شهرستان ها داریم که متاسفانه آنها را نمی شناسند. امیدوارم حمایت بیشتری از هنرمندان جوان در استان ها شود البته اخیرا اقداماتی در حال انجام است که جای شکرش باقی است. امیدوارم بتوانند از نیروی خلاق هنرمندان جوان استفاده کنند و این جوانان بتوانند از شهرستان به تهران بیایند، آثارشان را ارایه دهند و سپس آثارشان را در سطح بین الملل نشان دهند و در فستیوال های خارجی که در کشورهای دیگر برگزار می شود، شرکت کنند و بتوانند با مخاطبان ارتباط صمیمی تری برقرار کنند. در این صورت انگیزه هنرمندان جوان ما بیشتر می شود و از آثار آنها نیز استفاده بیشتری خواهد شد. وقتی جوان هنرمند بتواند آثارش را در نمایشگاه ها ارایه دهد مخاطبان لذت می برند و خود هنرمند حس بهتر و انگیزه بیشتری برای ایجاد و خلق آثار بیشتر و با کیفیت بهتر پیدا می کند.

 

 

نظر شما